למה מכוניות חשמליות בולטות יותר ועוד 5 דברים על שוק הרכב שלנו

לפני שנה, 7 חודשים - 15 מאי 2023, Walla!
למה מכוניות חשמליות בולטות יותר ועוד 5 דברים על שוק הרכב שלנו
רשות המסים מפרסמת כמה מהמחיר שאנחנו משלמים על רכב חדש הוא מס, עד כמה המכוניות שלנו בטוחות יותר ועד כמה גדל הסיכוי שהרכב שלכם ייעלם מהחנייה

המכוניות החשמליות משנות את הכבישים שלנו לא רק מבחינת הפחתת זיהום ועמדות טעינה שמופיעות בתחנות הדלק ובמרכזים המסחריים. הרוכשים שלהן בוחרים במכוניות הרבה יותר צבעוניות מאשר רוכשי רכבי בנזין והיברידיים.

כך עולה מדוח חדש של רשות המסים על ענף הרכב. לצד חדשות טובות לגבי הגידול המתמשך בשיעור מערכות הבטיחות המתקדמות במכוניות החדשות שנמכרות בארץ, נרשם בשנתיים האחרונות זינוק במחירי המשומשות, כך שמי שיש לו מכונית הרוויח, ומי שלו יצטרך לשלם יותר כשירכוש אחת. מנגד הירידה בגניבות רכב שנרשמה מאז שנת 200 נעצרה, והגניבות זינקו בשנתיים האחרונות, אם כי לא בכל כלי הרכב. יש כאלה שחסינים יותר.

מסים: 40 אלף שקל ממחיר רכב חדש הוא מס קנייה

המדינה מכניסה ממסים על רכב חדש וחלפים 12.2 מיליארד שקל בשנה, אבל רוצה עוד. לפי הדוח שילמנו 40 אלף שקל מס בממוצע על כל רכב חדש בתחילת 2022, בעקבות העלאת המס אז על רכבים היברידיים ופלאג אין, עלייה של 2,000 שקל בתוך שנה.

רוצים לשלם פחות מס? תבחרו ברכב שמדורג בקבוצת זיהום נמוכה. רכב חשמלי (קבוצה 1) חויב ב-2021 במס קנייה ממוצע של 23%, בעיקר בגלל תוספת מס היוקרה לחשמליות במחיר של יותר מ-300 אלף שקל. השנה, לאחר הכפלת מס הקנייה המקורי (10%) יהיה השיעור גבוה יותר. רכבי פלאג אין (קבוצה 2) שילמו 35% מס קנייה בממוצע, ואילו רכבי בנזין באותה קבוצה (2) שילמו 46%. בקבוצה 3 עלה שיעור ל-55% וב-4 ירד ל-51%, בעיקר בגלל שיעור גבוה של רכבים היברידים רגילים שכבר לא נהנים מהטבת מס, אבל כן מזהמים פחות. מקבוצה 10 שיעור המס כבר מגיע ל-70% ובקבוצה העליונה (15) הוא עמד על 85%.

כך או כך, המדינה מדגישה: אנחנו לא משלמים מספיק מסים על הרכב. לפי הדוח סך העלויות החיצוניות הנגרמות משימוש ברכב, כמו תאונות דרכים, זיהום אוויר, עלויות פקקים, בלאי תשתיות ורעש גדול יותר מסך המסים שמשלמים הנהגים על הרכב, על הדלק ועל אגרות רישוי. בעצם המדינה טוענת: לי זה עולה יותר.

ייבוא רכב חדש: זינק פי 2.2 ב-20 שנה

ואנחנו, אגב, קונים יותר. בתוך 20 שנה מספר המכוניות החדשות שנמכרות בארץ בכל שנה יותר מהוכפל. ב-2002 יובאו לישראל 120 אלף מכוניות חדשות וב-2021 כבר זינק המספר ל-261 אלף. ובדרך היו עוד שנים עם מספרים גבוהים עוד יותר, כמו 285 אלף מכוניות ב-2019 ובעיקר 348 אלף ב-2016. בשתיהן היה מדובר בהקדמת ייבוא של מכוניות לפני העלאות מסים מתוכננת, כדי לשחרר אותן ממכס לפי התעריפים הישנים.

יצוין כי למרות מס שווי השימוש והזינוק במסלולי הליסינג הפרטי, מספר מקבלי הרכב הצמוד ממקום העבודה נותר יציב בשנים האחרונות. ב-2021 הוא עמד על 292 אלף מכוניות. עם זאת לפני עשור עמד המספר בשיאו על 320 אלף רכבים צמודים, לפני הטלת המס.

בטיחות: 97% מהמכוניות החדשות יודעות לעצור לבד במצב חירום

ויש גם חדשות טובות: ב-2022 הותקנו ב-97% מהמכוניות החדשות מערכות בלימת חירום אוטונומית, ב-94% הותקנו מצלמות רוורס וב-84% הותקנו מערכות למניעת סטייה מנתיב, ב-70% מערכות אור גבוה אוטומטי, שיורד לרגיל ברגע שמזהה רכב ממול וב-65% הותקנה בקרת שיוט אדפטיבית. ב-41% מהמכוניות החדשות כבר הותקנו מערכות התרעה לזיהוי רכב בשטח מת.

משומשות: הערך זינק ב-14% בשנתיים

במכוניות המשומשות בעיות האספקה של רכבים חדשים גרמו לכולם להשאיר אצלם את הרכב ביד הראשונה זמן ממושך יותר. ב-2021 מכרו בעלים פרטיים מכוניות כאלה כ-6.5 שנים בממוצע אחרי שרכשו אותן, בעוד שחברות הליסינג מכרו אחרי 3.5 שנים בממוצע.

המחסור ברכבים חדשים הזניק את שווי המשומשות. אחרי ירידה מתמשכת בשווין, הוא זינק מאז 2019 ועד 2022 ב-20%. בין 2021 ל-2022 עלו מחירי המכוניות החדשות ב-2% לעומת 14% במשומשות.

גניבות: גונבים יותר, מדלגים על הישנות

הירידה המתמשכת בגניבות בין שנת 2000 ל-2019 נעצרה. שיפורים במיגון הרכב, מאמצי יחידת אתגר המשטרתית ואיסור על תיקון רכב בשטחים הקטינו את מספר המכוניות הגנובות מ-13.2 אלף ב-2000 ל-4,500 ב-2019, בזמן שגניבות הקטנועים והאופנועים ידעו עליות וירידות, וירדו באותה תקופה מ-1,600 ל-1,300 כלים.

אולם מאז נרשמת שוב עלייה, עד ל-6,600 מכוניות ו-1,700 דו גלגליים בתשעת החודשים הראשונים של 2022, שעברו את כל שנת 2021. הגיל הממוצע של הרכב הנגנב שעמד עד לפני עשור על מעל 10 שנים, עומד כיום על 6 שנים. ככל שהרכב זול יותר קטנים הסיכויים שייגנב.

צבע: לבן ואפור שולטים, אבל יש תקווה

האם סוג ההנעה של הרכב משפיע על הצבע שלו? לראשונה מפרסמת רשות המסים נתוני צבעים בחלוקה לרכב רגיל, היברידי, פלאג אין וחשמלי. ההבדלים לא דרמטיים, אבל החדשות הטובות שעליית הרכבים החשמליים מכניסה לכבישים שלנו צבעוניות הרבה יותר גדולה: 13% כחול ו-6% אדום, לעומת שיעורים הרבה יותר נמוכים של הצבעים האלה בשאר המכוניות. בעלי חשמליות גם רוכשים יותר מכוניות לבנות (59%) מהיברידיות (52%), בנזין ודיזל (48%) ופלאג אין (46%), אולי גם בגלל התוספת של אלפי שקלים שדורשת טסלה על כל צבע שאינו לבן.

Support Ukraine