מי יטפל ברכב השכור בשדה התעופה רמון

לפני 5 שנים, 3 חודשים - 5 דצמבר 2018, כלכליסט
מי יטפל ברכב השכור בשדה התעופה רמון
בנמל בונים על תיירים שישכרו רכב, אך הוא ייפתח לפני שיוקמו מתקנים לטיפול במכוניות

המקרה המוזר של רשות שדות התעופה וחברות ההשכרה: בשדה התעופה החדש רמון, הרשות תתדלק וגם תשטוף מכוניות של החברות שזכו במכרז, עקב מחסור במתקנים מתאימים.

ב־2016 פירסמה רשות שדות התעופה מכרז שנחשב לאחד החשובים בענף ההשכרה: המכרז בשדה התעופה החדש, הנמצא 19 ק"מ מאילת.

לפי הערכות שהשמיעה הרשות מאז, יחלפו בשדה 2 מיליון נוסעים בשנה. רובם יזדקקו לרכב שכור - אם כדי להגיע לאילת או לטייל במרכז הארץ. ב־2017 זכו במכרז ההשכרה 4 חברות: באדג'ט, קל אוטו, אלבר ושלמה SIXT. אלא שמאז מתמהמהת הקמת השדה ולחברות ההשכרה יש השגות – ובשבועות האחרונים חלקן אף איימו בפרישה מהמכרז. 

ל"ממון" נודע כי בין היתר, הודיעו החברות לרשות שזו לא סיפקה לזוכות אפשרות לתדלק את הרכבים, עם פתיחתו הצפויה של השדה בתחילת 2019. בשיחות בין הצדדים, הציעה הרשות שהרכבים יתודלקו בתחנת הדלק בבאר אורה הסמוכה, אלא שהדבר עלול ליצור שם עומס, וגם לגזול עובדים של חברות ההשכרה, שיצטרכו לנסוע לבאר אורה. החברות גם הודיעו לרשות כי לא הועמדו לרשותן מתקני הכנה למכוניות, למשל עמדות שטיפה, ונוכח התנאים המדבריים, הן לא יוכלו למסור את המכוניות ללקוחות כשהן מאובקות.

יצוין כי בחודשים האחרונים זכתה סונול במכרז להקמת תחנת דלק ותחנת שטיפה בשדה התעופה החדש, אלא שזו לא תוקם כנראה במהלך 2019. לדברי גורם בענף, "זה חוסר תכנון מוקדם. אי־אפשר רק לזכות במכרז ולומר לחברות השכרה לפזר מכוניות בשדה. תחנת הכנת רכב דורשת קירוי, מתקני מיחזור מים ואמצעים לניקוי הרכב, שלא לדבר על תדלוק".

לבסוף סוכם כי המכוניות ינוקו ויתודלקו במתקני רשות שדות התעופה, המשמשים לתדלוק וניקוי רכביה. עם זאת, לטענת חברות ההשכרה, הדבר עלול לייצר בעיה חדשה הנוגעת לאישורים ביטחוניים, כי כדי להיכנס לשטחי הרשות התפעוליים נדרש אישור ביטחוני, ותחלופת העובדים בחברות ההשכרה גבוהה.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "כל חברות השכרת הרכב נמצאות בשלבי סיום של הכנת כל המתחמים לפעילות מסחרית, בתוך תקופה קצרה. סונול זכתה במכרז להקמה והפעלה של תחנת דלק לציבור הרחב בשדה רמון, ובמסגרתה תופעל תחנת שטיפה. עד פתיחתה יינתנו פתרונות תדלוק ושטיפה יבשה לחברות בתחנת התדלוק התפעולית של השדה, שתיתן מענה לצרכיהן".

Support Ukraine