מי הפסיק את הזרם בשוק החשמליות הישראלי?

לפני שנה, 9 חודשים - 9 יולי 2022, כלכליסט
מי הפסיק את הזרם בשוק החשמליות הישראלי?
מחסור עולמי חמור, זמני אספקה ממושכים, מיעוט דגמים בשוק הישראלי והתייקרויות תכופות הפכו את רכישתה של מכונית חשמלית בארץ למשימה כמעט בלתי אפשרית. היבואנים מותירים את הלקוחות בעמימות בנוגע לאספקה, ובינתיים מתרחבת תופעת ספסרות שבה אנשים פרטיים מוכרים את המכונית רגע אחרי שרכשו אותה ובמחיר גבוה יותר

שוק הרכב הישראלי של שנת 2022 סובל משורת תופעות, ביניהן חוסרים משמעותיים באספקה, איום של יבוא מקביל על יבואני הרכב הוותיקים וחשש מפני סגירת ברז ההלוואות. אלא שתופעה אחת מצליחה להאפיל עליהן והיא המחסור במכוניות חשמליות.

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, במחצית הראשונה של 2022 נמסרו בישראל 9.3 אלף מכוניות חשמליות, וזאת מתוך כלל מסירות של 158.8 אלף מכוניות חדשות, כלומר כ־5.8% בלבד.

למחסור במכוניות החשמליות יש כמה סיבות, חלקן מקומיות וחלקן עולמיות. במישור העולמי, יצרני הרכב מתמודדים עם מצב שמעולם לא נדרשו להתמודד מולו: מצד אחד הרגולטורים נושפים בעורפם, כפי שתעיד החלטת האיחוד האירופי מהשבוע שעבר המחייבת למכור רק מכוניות נקיות החל משנת 2035, כשאין להם עדיין את הטכנולוגיות ואת יכולות היצור שנדרשות כדי לייצר מספרים משמעותיים של מכוניות חשמליות. על כך יעידו לדוגמה פרסומים מהשבוע שעבר שלפיהם ג'נרל מוטורס מייצרת בשבוע פחות מ־20 האמרים חשמליים, נתון מביך לכל הדעות. בפועל, למרות כל ההבטחות נכון להיום בפורטפוליו של רוב יצרני הרכב הגדולים במערב וגם במזרח הרחוק אין אפילו 20% של דגמי מכוניות חשמליות. 

יצרני הרכב לומדים רק כעת את המשמעויות האמיתיות של כריית מחצבים הנדרשים לסוללות ליתיום איון והתמודדות עם מחסור בתשתיות טעינה. כל זאת עוד לפני השלכות המלחמה באוקראינה שפגעה בתוך שבוע באספקת הסוללות העולמית ברמה שבה רוב יצרני הרכב המערביים נאלצים להתמודד לראשונה עם זינוק של מעל 100% בעלויות המתכות הנדרשות לייצור הסוללות. 

מעבר לכך, קיימת עוד בעיה: יצרני הרכב מעבירים את קיבולת הייצור הקיימת לשווקים מערביים שבהם כבר הוצהר על מטרות ברורות למעבר לחשמל, שווקים בהם יש סובסידיות נדיבות, בעיקר באירופה, ויכולת להרוויח, כך שלישראל פשוט לא נשארות מכוניות. 

במישור המקומי, יש בארץ רק קומץ של יצרנים שבאמת מציעים מכוניות חשמליות – וזאת במשורה: יונדאי, פיג'ו, ג'ילי, טסלה ועוד קומץ יצרנים משווקים בארץ מכוניות חשמליות. באולמות התצוגה של לא מעט מותגים ותיקים ומוכרים לא ניתן למצוא מכוניות חשמליות, החל במאזדה וכלה בשברולט וניסאן שמשווקות חשמליות בעולם – אבל לא בישראל. 

בפועל, מדובר במותגים שהיבואנים שלהם או שאינם מקבלים מכוניות חשמליות מהיצרן שלהם בגלל הסיבות שפורטו או שאינם מעוניינים לשווק כאלה. אחרי הכול, מכונית חשמלית אינה מכונית שמייצרת ליבואן רכב הכנסות, פרט למעמד המכירה: עלות הטיפולים אינה גבוהה, נאמנות הלקוחות למותג מוטלת בספק והיקף ההשקעה בחלפים ומוסכים אדיר. יבואני הרכב יודעים היטב שמי שלא יצטרף למהפכה החשמלית יישאר מאחור – אבל כל עוד המהפכה לא באמת מתרחשת, כנראה שאין גם יותר מדי מוטיבציה להאיץ את הגעתה.

העובדה שמדינת ישראל סובלת ממחסור במכוניות חשמליות אינה ייחודית: לפי פרסומים בעולם, זמני ההמתנה למכוניות חשמליות במדינות שבהן ההיצע הרבה יותר מכובד מזה שבישראל הפכו לקוריוז. 

לדוגמה, לפי פרסומים באירופה משך ההמתנה לפיאט 500 חשמלית הוא כחצי שנה. משך ההמתנה ליונדאי איוניק 5 הוא כתשעה חודשים ואילו לסקודה אניאק חשמלית צריך להמתין שנה שלמה במדינות מסוימות באירופה. המצב באירופה יכול לגרום לאמריקאים לקנא: משך ההמתנה בארה"ב לדגמים חשמליים מסוימים כדוגמת פורד F 150 לייטנינג מגיע למעל שנתיים.

אבל בישראל קיימת בעיה נוספת: נושא המיסוי והתמחור. חלק נכבד מדגמי המכוניות החשמליות ששיווקן בישראל מתבצע זה חודשים כבר התייקרו: טסלה ייקרה עד כה את מחירה של טסלה 3 "רק" שש פעמים. לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה התייקרו המכוניות החשמליות של ג'ילי. המכוניות החשמליות של AIWAYS הסינית התייקרו גם הן. 

אך זוהי רק ההתחלה: ההתייקרות הבאה צפויה להגיע בחסות הרגולטור – עם עלייה של מס הקנייה על מכוניות חשמליות בינואר הקרוב מ־10% ל־20%. העלייה קבועה בחוק ומאמצים לבטלה בכנסת נמוגו עם פיזור הממשלה. 

בינתיים יצרני הרכב רק מתמודדים עם עוד עליות של מחירי חומרי גלם, מחסורים וקשיי יצור שנובעים בין היתר מסגרים בסין, שלא לדבר על מחסור גובר והולך בחומרי גלם לסוללות, פועל יוצא של התנפלות של יצרני הרכב על המאגרים הקיימים. בעוד שבחודשים האחרונים התריעו בכירי ענף הרכב העולמי מפני מחסור בחומרים לסוללות, כעת צפוי האיחוד האירופי לדון בהצעה אשר תסווג את הליתיום המיועד ליצור סוללות כחומר מסוכן – מה שעשוי לפגוע עוד יותר ביכולת יצור ואספקת הליתיום העולמית.

לצד המחסור במכוניות חשמליות נולדו גם כמה תופעות שעוררו את תשומת לבם של ארגוני צרכנים, גם בשוק הרכב החדש וגם בשוק הרכב המשומש. בשוק הרכב החדש נוצר מצב מעניין: מי שייכנס כיום לאתרי האינטרנט של כמה יבואני הרכב שמשווקים מכוניות חשמליות יגלה לדוגמה שהמחירים של "הגל הראשון" של מכוניות כמו יונדאי איוניק 5 או סקודה אניאק כלל לא התייקרו. אבל הזמנה באתר יונדאי למשל לא ניתן לפתוח. 

כפי שנחשף ב"כלכליסט" ביונדאי ניתנה הוראה לאנשי המכירות לא לפתוח הזמנות. באתר של ג'ילי אפשר לראות את מחיר הרכב, לבחור צבע ולהתקדם, עד שבסוף מופיעה הודעה אשר מסבירה ללקוחות שנגמרו המכוניות. באתר של טויוטה אין מחיר ל־bz4x החשמלית ויש רק הודעה מאירת עיניים שהמלאי נגמר. לדברי עו"ד אריאל דיאמנט, היועץ המשפטי (מ"מ) של הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, בחלק מהמקרים מדובר בהטעיה. 

לפי דיאמנט, מהות ההטעיה נובעת בין היתר מהאיסור להטעות צרכנים בנושאי מלאי וכמות טובין. נוסף על כך לפי דיאמנט ההטעיה נובעת גם מאי אמירה, כלומר מצב שבו היבואן מודע לעובדה שאין לו מכוניות למכור אך לא חושף את המידע בפני הלקוח בשלבי המכירה הראשונים, כלומר הלקוח עשוי כן להיכנס לאתר האינטרנט ולהיחשף למחיר הרכב או לסירוגין להגיע אל אולם התצוגה ולהיחשף לרכב, אבל לא יכול לבצע את ההזמנה, מה שעלול לחשוף את הלקוח ללחצים של אנשי מכירות. 

לדברי דיאמנט, למרות שחלק מהיבואנים כן מיידעים את הלקוחות אודות חוסרי המלאי עם תום תהליך ההזמנה, בפועל ההטעיה נוגעת לפרסום הראשוני, כלומר לפרסום שאליו נחשף הלקוח בתחילת תהליך ההזמנה שגורם ללקוח לטעות ולחשוב כי הרכבים כן ניתנים להזמנה.

קניתי, עכשיו אמכור

"הג'נסיס GV60 שלי הגיע לארץ 0 קילומטר, הצעקה האחרונה ב־335 אלף שקל", זו לשון ההודעה בפורום מוכרי רכב חשמלי מקוון. "מוכר ג'ילי 460 PRO בשביל חבר, לרכישה מיידית אפס קילומטר ב־161 אלף שקל", קובעת מודעה אחרת. "טויוטה bz4x שתגיע ארצה בקרוב, 252 אלף שקל" קובעת מודעה סמוכה. המשותף לכל המכוניות האלה הוא שהן נמכרות על ידי מי שרכשו אותן מיבואן הרכב וכעת מוכרים במחיר גבוה ממחיר הרכישה.

"התופעה מזכירה את שנות השמונים כאשר לא היו אספקות מכוניות סובארו ולקוחות מכרו זכויות להזמנה", מסביר בכיר בענף הרכב. לדבריו, "יבואני הרכב לא יכולים באמת לעשות הרבה אבל קשה להתעלם מהמבוכה שכרוכה בדבר. כל ההשקעה ביבוא, בפרסום, בשיווק ובסופו של דבר גוזרים קופה על האוטו". 

בפועל אי אפשר להתעלם מהעובדה שגם למדינת ישראל יש חלק בחגיגה: "המס יעלה בעוד פחות מחצי שנה ואז העסקה שאני מציע תיראה לך אטרקטיבית", מסר אחד המוכרים ל"כלכליסט".

"יש כאן מעמד חדש של רוכשי מכוניות שהם אופורטוניסטים, בפועל יש גבול לכמה אנשים יכולים להיות פראיירים ולשלם יותר ממחיר היבואן בשביל מכונית, חשמלית או לא חשמלית", אומר אותו גורם בענף. לדבריו, "חלק מהמוכרים האלה סתם רוצים לעשות קופה. בכל זאת, עם כל הכבוד למחירי הדלק יש גבול לכמה אנשים יכולים לנהוג כך". 

התופעה הזאת עוררה לא רק את תשומת לבם של היבואנים: "ברשתות החברתיות יש כל הזמן מודעות של אנשים שאינם מחזיקים ברישיון סחר ברכב, אין להם תיק במס הכנסה, יש מכות של עשרות אלפי שקלים והחוק קובע אומנם שאין איסור על מכירת מכונית, אבל יש איסור על העלמת מס", מסביר גורם בתחום. 

מרשות המיסים נמסר בנושא זה: "הרשות תבחן את התופעה ואת ההשלכות שלה בתחום המס".

Support Ukraine