איפה המכוניות החשמליות? מתברר שב"יד ראשונה אפס קילומטר"

לפני שנה, 10 חודשים - 16 יוני 2022, כלכליסט
איפה המכוניות החשמליות? מתברר שב"יד ראשונה אפס קילומטר"
יבואני הרכב מתלוננים על מחסור במכוניות חשמליות, אבל דווקא חלק נאה מההיצע בשוק "יד ראשונה אפס קילומטר" הוא של רכבים חשמליים, כמו ניסאן ליף, ששיווקה בישראל הופסק רשמית אבל כיום מספקת חלופה להמתנה של חצי שנה

לאחר תקופת יובש ממושכת שוק ה"יד ראשונה אפס קילומטר" מתחיל להתעורר, אבל במפתיע אף שיבואני הרכב מתלוננים על מחסור במכוניות חשמליות, דווקא חלק נאה מן ההיצע בשוק זה הוא של רכבים חשמליים. כך עולה מבדיקת "כלכליסט". 

למי שאינו מכיר, מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" הן מכוניות חדשות לחלוטין המשווקות על ידי גופי סחר שונים אשר רכשו את המכונית, נרשמו כיד ראשונה ברישיון וכעת מציעים את המכונית למכירה כשהיא חדשה מהניילון, אבל ברישיון שלה כבר רשומה יד. מכירת מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטרים" הפכה בעשור האחרון לתופעה מוכרת בישראל, כזו שהחלה מתחת לשולחן, אבל כיום יבואני הרכב מעודדים אותה באופן אקטיבי.

העובדה שמכוניות חשמליות מצליחות להיכנס לרשימות המכירה של מכוניות היד ראשונה אפס קילומטר אינה מפתיעה' מדובר במכוניות אשר הולכות וכובשות פלחי שוק בישראל. אבל רוב יבואני הרכב מתלוננים על מחסור במכוניות חשמליות, בזמן שבפועל שיווקן מופסק ואז הן מגיעות לשוק ה"יד ראשונה אפס קילומטר", או שלמרות מה שיבואני הרכב מתארים כביקוש שיא וחוסר מלאי, בפועל עדיין יבואני הרכב מצליחים "למצוא" מכוניות כדי למכור בערוצים אחרים. 

חלופה להמתנה של חצי שנה

מבדיקת "כלכליסט" עולה לדוגמה כי ניסאן ליף החשמלית, מכונית ששיווקה בישראל הופסק כבר בשנה שעברה, מוצעת למכירה על ידי מספר חברות בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר". המכוניות, כך מתברר, יובאו ארצה על ידי קבוצת קרסו ונרשמו על שם חברות שרכשו את המלאי בציפייה לעלייה בביקוש לרכב חשמלי וכעת "מטפטפות" את הניסאן החשמליות בחזרה לשוק כמכוניות יד ראשונה אפס קילומטרים. במקרה של ליף מדובר בהסתמכות של גופי סחר על המחסור הקיים בדגמים חשמליים כמו יונדאי איוניק 5 - מה שיוצר הבטחות לאספקה מידית של ליף, אשר אמנם נופלת מן הדגמים החדישים יותר במאפיינים כגון טווח הנסיעה, אבל לפחות מציעה חלופה להמתנה של חצי שנה.

לצד ניסאן החשמליות, ניתן למצוא מכוניות פיאט 500 חשמליות למכירה בעסקאות יד ראשונה אפס קילומטר – גם בגרסאות הרגילות וגם בגרסאות הקבריולה כמו גם מיני-קופר חשמליות. גם במקרים אלה מדובר במכוניות אשר מגיעות מיבואני הרכב הישירים ונמכרות לאחר שנרשמו כיד ראשונה. פרט לניסאן ליף, ששיווקה הופסק בישראל ומוצעת בהוזלה של מעל 10% ביחס למחירה המקורי שהיה כ-160 אלף שקל, רוב המכוניות החשמליות אשר מוצעות בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר" מוצעות בהנחות של פחות מ-5%, מה שמשקף את הביקוש הקיים לרכב חשמלי אצל יבואני הרכב.

Support Ukraine