תפסנו את מיני-ואן העל הסיני בניסויים בישראל

לפני שנה, 5 חודשים - 16 נובמבר 2022, Walla!
תפסנו את מיני-ואן העל הסיני בניסויים בישראל
הזיקר 009 שנחשף רק החודש, יהיה אחד מכלי הרכב הראשונים לקבל את מערכת הנהיגה החצי אוטונומית החדשה של מובילאיי, שצפויה למכור אותה גם לפולקסווגן

נדיר שרכב שרק החודש נחשף לראשונה בידי היצרן שלו כבר נע בכבישי ישראל, אבל במקרה של המיני ואן היוקרתי של זיקר הסינית, זה לא מקרי. חטיבת היוקרה של ג'ילי הסינית, שהכריזה כי תחיל בקרוב לשווק את מכוניותיה באירופה, היא אחד מהלקוחות הראשונים של מערכת הנהיגה האוטונומית למחצה החדשה של מובילאי, שבעתיד תציע נסיעה אוטונומית מלאה.

הערכה שמציעה חברת האוטו טק הירושלמית כוללת לא רק מצלמות וניתוח תמונה דיגיטלי כבעבר, אלא גם מכ"ם אלקטרוני ומכ"ם לייזר (ליידאר) שאמורים לגבות אלה את אלה, כדי לאפשר נסיעה בדרגת אוטונומיה גבוהה. רכיבים של מובילאיי כבר מותקנים בזיקר 001, הדגם הראשון של היצרן, וכעת עובר גם הדגם הבא ניסויים לקליטת סט מתקדם יותר, לקראת תחילת הייצור הסדרתי.

זיקר 009 מציע לא רק ממדים נדיבים מאוד עבור ששת נוסעיו, כמו אורך של 5.21 מטר, רוחב של 2.02 מטר, גובה של 1.84 מטר ובסיס גלגלים באורך 3.2 מטר, אלא גם צמד מנועים חשמליים בהספק כולל של 544 כ"ס. התוצאה היא תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 4.5 שניות בלבד. צמד סוללות ענק בקיבולת של 116 או 140 קוט"ש מבטיח טווח של 702 עד 822 ק"מ, אולם זה נמדד לפי התקן הסיני המנותק מאוד מהחיים האמיתיים, ולא לפי התקן האירופי שצפוי להציג מספרים נמוכים בכשליש.

בתוך כך, פולקסווגן קרובה להסכם עם מובילאיי על מנת שתספק לה טכנולוגיית נהיגה אוטונומית. בחודש שעבר הכריזה פולקסווגן על פירוק השותפות שלה עם פורד בפיתוח טכנולוגיה לרכב ללא נהג, באמצעות חברת ארגו AI, תוך שהיא מוחקת השקעה של כמיליארד דולר.

לפי דיווח של רויטרס צפויה היצרנית הגרמנית לרכוש את הטכנולוגיה מהחברה הישראלית, שכבר מספקת לה טכנולוגית נהיגה אוטונומיות למחצה. מדובר בהסכם שיאפשר לפולקסווגן להשיק "רובוטקסי", רכב בדרגת אוטונומיה 4 או 5, שיאפשר שימוש בו כמונית חסרת נהג כבר בשנת 2025.

פולקסווגן כבר הציגה רכב כזה על בסיס ה-ID.BAZ המרהיב ותמונות שלו הניסויים פורסמו ברשת, אך כנראה שהגרמנים לא היו מרוצים מביצועי מערכת הנהיגה האוטונומית שלו שסיפקה ארגו.

פולקסווגן הייתה אמורה במקור לספק את הרכב לשירות הרובוטקסי שהכריזה מובילאיי כי תשיק בישראל ב-2022, אך בהמשך הציגה מובילאיי את רכבי השירות העתידי על בסיס רכב של NIO הסינית. מאחר והפרויקט נמצא באיחור בלוח הזמנים, ולא יושק השנה, הוא עשוי לחזור לתוכנית המקורית אם יגיעו שתי החברות להסכמות. בפולקסווגן אישרו לרויטרס כי בקרוב יכריזו על שותף חדש בתחום הנהיגה האוטונומית, אך סירבו למסור פרטים נוספים.

מובילאיי כבר מספקת לקבוצת פולקסווגן רכיבים למערכת הנהיגה האוטונומית למחצה שמותקנת כיום בדגמי החברה, אך הגרמנים פועלים במקביל בתחום עם מתחרות של החברה הישראלית, כמו אנבידיה.

מנכ"ל מובילאי וסגן נשיא אינטל, פרופ' אמנון שעשוע, אמר בשיחה אחרי ההנפקה המחודשת של החברה בנאסד"ק כי למובילאיי יש הסכמים עם חמישה יצרני רכב להתקנת קיט הנהיגה האוטונומית המלאה שלה, הכוללת מלבד מצלמה ושבב ניתוח תמונה, גם מכ"ם אלקטרוני (רדאר) ומכ"ם לייזר (ליידאר).

מובילאי הונפקה בחודש שעבר לפי שווי מאכזב של 16.7 מיליארד דולר, קרוב למחיר שבו נרכשה בידי אינטל לפני חמש שנים, ועמד על 15.3 מיליארד דולר, ובניגוד לציפיות המוקדמות שניתן יהיה להנפיקה לפי שווי של 50 מיליארד דולר. כבר ביום המסחר הראשון שלה זינק שוויה בכ-40% ל-23 מיליארד דולר. מאז רשמה החברה עלייה נוספת, והיא נסחרת לפי שווי של 24.2 מיליארד דולר.

Support Ukraine