בצל הלחימה באוקראינה והסנקציות שיצרני הרכב המערביים הטילו על רוסיה - היקף המסירות בשוק הרכב הרוסי צנח בחודש שעבר ב-62.9% ביחס למרץ 2021. כך עולה מנתונים שמפרסם ה AEB - ארגון העסקים האירופים.
בסך הכל נמסרו ברוסיה בחודש שעבר 55,129 מכוניות לעומת 148,676 מכוניות שנמכרו ברוסיה במרץ אשתקד. מניתוח דירוג המסירות במרץ 2022 לפי מותגים עולה, שלא במפתיע שהמותג הנמכר ביותר ברוסיה הוא אוטוואז הרוסית שבעצמה סבלה בחודש האחרון מהפסקות ייצור בגלל מחסור בחלפים. אוטוואז מסרה במרץ האחרון 12,289 מכוניות חדשות - צניחה של 64% ביחס למרץ אשתקד.
במקום השני במסירות מרץ ברוסיה נמצאת קיה שמסרה 6,336 מכוניות - צניחה של 68% ביחס לאשתקד ובמקום השלישי נמצאת יונדאי עם 4,909 מסירות - צניחה של 68% ביחס לאשתקד. מניתוח רבעוני של שוק הרכב ברוסיה עולה כי היקף השוק הצטמצם ב-28% ביחס לרבעון הראשון של 2021. בסך הכול מינואר ועד סוף מרץ השנה נמסרו ברוסיה 277,322 מכוניות חדשות לעומת הרבעון הראשון של שנת 2021 בו נמסרו 387,322 מכוניות חדשות. המותג הכי נמכר ברוסיה ברבעון הראשון של השנה הנוכחית הוא אוטוואז אשר מכרה 52,712 מכוניות - רידה של 37% ביחס לאשתקד.
כך, בחודש שעבר רוב מותגי הרכב המערביים צמצמו מכירות ברוסיה באופן קיצוני וההבדלים ניכרים היטב: מכירות טויוטה (3,231 מכוניות) ירדו ב-69%, מכירות סקודה (2,803 מכוניות) ירדו ב-71%, ומכירות פולקסווגן (2,435 מכוניות) ירדו בחודש שעבר ב-74% ביחס למרץ 2021.
אך באופן מעניין, לא כל יצרני הרכב החרימו את רוסיה ויש יצרנים שראו במשבר ברוסיה יתרון. כך, לדוגמה יצרני הרכב הסינים ברובם לא הפסיקו לשווק מכוניות ברוסיה - ונערכים להשתלטות על פלחי שוק שאוכלסו עד פברואר האחרון על ידי טויוטה, ניסאן ויונדאי/ אם כי יצרני הרכב הסינים סובלים בעצמם ממחסור בחומרי גלם אשר נובע, למרבה האירוניה, מן העובדה שמדובר במחצבים אשר נכרים באוקראינה. מנתוני מרץ עולה כי מסירות ג'ילי ירדו ברוסיה ב-19% בלבד. היצרנית הסינית מסרה ברוסיה בחודש שעבר 1,492 מכוניות.
חדשות קשורות