לקוחות שביקשו לרכוש מכונית חדשה של יונדאי, היצרן הנמכר ביותר בישראל מזה מספר שנים, הופתעו לגלות בשבועות האחרונים כי אין מכוניות למכור.
מסתבר שאתר ההזמנות של החברה לא מאפשר להשלים את הזמנת הרכב. כך למשל, ביונדאי קונה רוב הגרסאות מופיעות באתר עם כיתוב "אין צפי אספקה". כך גם ביונדאי i20 רמת הגימור "פריים פלוס" - "אין צפי אספקה". שלוש גרסאות של רכב הכביש שטח הפופולארי של יונדאי – הטוסון, מופיעות בסטטוס "אין צפי אספקה" וגם כל גרסאותיהן של יונדאי אלנטרה ההיברידית ויונדאי סונטה ההיברידית, כמו גם חלק מגרסאות יונדאי סנטה פה.
אצל המתחרה של יונדאי, קיה, יש זמני אספקה לחודש הבא, אבל בחלק מהדגמים הם רחוקים: לדוגמה, חלק מגרסאות קיה סטוניק יגיעו רק באפריל. באתר של טויוטה לא מופיעים זמני אספקה לרכבים בעת ביצוע הזמנה, אבל מבירור מול סוכנות עולה שגם כדי לקבל טויוטה חדשה תידרש סבלנות. כך למשל חלק מדגמי ראב 4 יגיעו רק באפריל, וכך גם קורולה קרוס.
יונדאי, קיה וטויוטה הן מובילות שוק הרכב הישראלי והעובדה שליבואניות אלה אין מכוניות לאספקה עד אפריל היא בעייתית, בעיקר בגלל העיתוי: כיום מדינת ישראל נמצאת במלחמה. אספקת הרכבים החדשים של חודש ינואר, שיקפה ירידה בהיקף המסירות ביחס לינואר אשתקד והיתה של מכוניות ששוחררו ברובן ממכס בשנה שעברה ובכל מקרה - מסירות ינואר אינן מסירות שמשקפות את מצבו האמיתי של שוק הרכב הישראלי מכיוון שהן מוטות לטובת רכבים שכבר שוחררו ממכס והוזמנו בחלקם הגדול כבר בשנה שעברה, מה שמותיר את הצרכן הישראלי במצב מבלבל: מחד, המצב הכלכלי אינו ברור בשל השפעות המלחמה, ומאידך צריך לחכות לפחות לאביב כדי לקבל מכונית חדשה.
כיצד נוצר מצב כזה בשוק הרכב הישראלי? התשובה טמונה ביבואני הרכב וגם בחות'ים. בבואנו לבדוק את יכולת יבואני הרכב לספק מכוניות חשמליות אנו מגלים שאת רוב הדגמים יש להם למסירה מהירה: יבואני הרכב אגרו בשנה שעברה עשרות אלפי מכוניות חשמליות בנמלי ישראל כדי לשחרר אותן ממכס בינואר. מבחינת התעדוף, הם העדיפו שהאוניות מהמזרח יביאו את המכוניות החשמליות וציפו שאת יתר המכוניות הם יוכלו לספק ללקוחות בחודשים הראשונים של 2024.
אך חברות הספנות החלו להפנים את היקף משבר החות'ים רק בנובמבר – דצמבר. חלק מהאוניות שיועדו לעגון בישראל בוטלו לחלוטין, חלק נדחו, חלק צריכות לשוט במסלול יותר ארוך סביב אפריקה. באופן אירוני, דווקא מי שיש לו מלאים סובל בחלק מהמקרים מחוסר ביקוש ומי שיש לו דגמים נחשקים צריך לבקש מהלקוחות להתאזר בסבלנות עד פסח. אם מצב זה ימשך, ברבעון הראשון של 2024 יורגש אפקט של "השתלטות סינית" על השוק, פשוט בגלל שליפנים ולקוריאנים אין מכוניות לספק. בנוסף, מותגים יפנים שכן יש להם מכוניות לספק מיידית, לדוגמה מיצובישי, יהנו מן המצב שנוצר, בעיקר בציי הרכב שזקוקים למכוניות באספקה מהירה.
חדשות קשורות