רוצים מכונית חשמלית? תתכוננו לשינוי בהרגלי הצריכה

לפני שנתיים - 11 מרץ 2022, כלכליסט
רכב חשמלי
רכב חשמלי
רשות החשמל פרסמה השבוע דו"ח המפרט את האתגרים הצפויים בעקבות עלייתן לכביש של מכוניות חשמליות רבות; האם המדינה תצליח לשנות את הרגלי צריכת החשמל - וההטענה - של הציבור?

השבוע פרסמה רשות החשמל דו"ח מפורט בנושא טעינת הרכב החשמלי. הדו"ח מתייחס לתרחישים שבהם בעוד כמה שנים בכבישי ישראל ינועו מכוניות חשמליות רבות שיתרמו להורדת זיהום האוויר וגם יחסכו לבעליהן כסף. בפועל – מדובר במגמה חיובית וחשובה, אבל הדו"ח מתייחס לראשונה גם לבעיה שמטרידה בעלי רכבים - עד כמה המדינה יכולה לשנות את הרגלי הצריכה שלנו כשזה קשור לשימוש ברכב והאם אנחנו נהיה מוכנים לקבל זאת.

הדו"ח מנסה להגדיר את "אתגרי משק החשמל והרגולציה הנדרשת לקראת שילוב של רכבים חשמליים בישראל". כלומר, מה יקרה כשיהיו בישראל הרבה מכוניות חשמליות ובעליהן ירצו לטעון אותן. בתסריט הטוב ביותר, 
 בשנת 2025 כ-43% מן המכוניות בישראל יהיו חשמליות ואילו בשנת 2030 78% מהמכוניות על הכביש יהיו חשמליות. כדי שמטרה זו תצא לפועל נדרשת התגייסות מאסיבית בתחום התשתיתי, אבל הבעיה שבה מתקד הדו"ח מתייחסת ל"טעינה מנהלית", כלומר - "אנחנו נאמר לך מתי להטעין את המכונית".

כיצד משיגים מטרה זו?  

לפי רשות החשמל יש שתי דרכים - שינוי התנהגות צרכנים או מערכת לטעינה מנוהלת, כלומר, מניפולציה על אספקת החשמל שתתבטא בהוזלה של החשמל האוטומוטיבי בשעות מסוימות. לפי הדו"ח, "כיום, מרבית הצרכנים הביתיים אינם מחויבים, ולכן גם אינם משלמים, עבור צריכה בתעריף משתנה, אלא תעריף ביתי אחיד. בהתאם, קיים קושי לנהל ביקושים על ידי תמריצים כלכליים לצריכת חשמל בשעות השפל". במילים אחרות, כיום אפשר לטעון בכל שעה באותו מחיר. בעתיד הלוקסוס הזה כבר לא יהיה קיים.

לפי הדו"ח, יש הבדל הגיוני בשעות צריכת החשמל, כאשר העומס מתבטא בשעות הערב - ויש אפילו הבדלים בין עונות השנה. עד כמה חיבור מיליוני מכוניות חשמליות ישפיע על הרשת? התשובה לפי רשות החשמל היא "ייגרם עומס על מערכת החשמל של הבניין שיעלה על גודל החיבור המקסימלי", מה שכמובן ידרוש שדרוג של התשתיות שעלול להגיע למאות אלפי שקלים לבניין.

העשירים יבחנו קודם

על פי התחזיות, המעמד הבינוני הגבוה והעשירונים העליונים יהיו אלה שיאמצו נסיעה ברכב חשמלי. ברשות החשמל מבינים שלא כולם יכולים לשדרג את רשת ההולכה. המשמעות היא שבעתיד הלא רחוק נראה טעינה מנוהלת לפיה כל השכנים יחברו את המכוניות החשמליות אבל לא כל המכוניות החשמליות יוטענו. מערכות טעינה חכמה תאפשר חלוקה של האנרגיה, כך שטעינה של רכבים מסוימים תתבצע בשעות מסוימות בלילה, מה שעשוי לייצר מחלוקות בין השכנים שכבר כיום מתמודדים עם תרחישים של מריבות על מיקומי עמדות טעינה. 

מעבר לכך, יש כאן עוד שינוי התנהגות צרכנים מעניין: הדו"ח מתייחסים למצב בו בשעות הבוקר המוקדמות יש ירידה משמעותית בצריכת החשמל כשהישראלים מבלים בפקק. אבל מה יקרה אם בשעות אלה התעריפים יהיו נמוכים יותר? כלומר, מי שיוכל להרשות לעצמו טעינה יקרה - יוכל לצאת מהבית בשמונה בבוקר, ומי שרוצה טעינה זולה יותר יצטרך לאחר לעבודה, ובכל מקרה יש סיכוי שייווצר עומס של מכוניות חשמליות בשעות ספציפיות בגלל הטעינה הזולה.

עוד עולה, כי החשמל האוטומוטיבי שלנו (חשמל שמיועד למכוניות חשמליות) יהיה מנוטר ומפוקח. זהו גם חשמל שניתן להפסיק אותו בשעת עומס. על פי הדו"ח, מי שלא יכול להטעין את הסוללה בבית, יגיע על תחנת טעינה ציבורית (ומהירה) שעולה הרבה יותר.

שינוי תפיסה והקצנה של מעמדות

עד כמה אנחנו הצרכנים נהיה מוכנים לקבל מצב שהוא הפוך למה שרגילים היום? כיום לא משנה כמה עולה הרכב שלכם, בסופו של דבר כולם מתדלקים באותן תחנות, ללא קשר לשעה, ומוציאים מהרכב את אותם 400 קילומטרים. זאת לעומת המצב שעשוי להתקיים בעוד מספר שנים בו ייוצר מעין "מעמד גבוה" של מי שיוכלי להטעין את רכביהם בשעות היקרות, ו"מעמד נמוך" של מי שיצטרכו להטעין את המכונית בשעות המתות.

נשאלת השאלה עד כמה הצרכנים יהיו מוכנים לאמץ שינוי ויסכימו שהמדינה תשנה להם את הרגליה הצריכה. ובכל מקרה, על עובדה אחת אין עוררין, המצב הנהוג כיום בו ניתן להטעין את המכוניות בעמדות הביתיות בלי הפרעה - עומד להסתיים בקרוב.

Support Ukraine