רוצים מכונית שלא מתייקרת ולפעמים אף מוזלת? קנו פרארי, בנטלי ופורשה

לפני שנתיים, 3 חודשים - 6 דצמבר 2021, כלכליסט
Illustration
Illustration
מחירה של פורשה טייקאן 4S שהיה בינואר 905 אלף שקל הוזל ב-20 אלף שקל, לעומת זאת אסטון מרטין שימרה את מחירי מכוניותיה מתחילת השנה. מצד שני פרארי רומא התייקרה ב-40 אלף שקל ל-1.765 מיליון שקל

שוק הרכב הישראלי חווה בימים אלה גל של התייקרויות: סקודה, קיה, טויוטה. כל המכוניות העממיות האלה התייקרו מאז תחילת השנה וכנראה עוד יתייקרו בשנה הבאה. אבל הרחק משוק הרכב העממי מתקיים בישראל שוק אחר, שוק של מכוניות יוקרה ומכוניות-על, שהכללים בו שונים לחלוטין. כך עולה מבדיקת כלכליסט שנערכה בקרב יבואני מכוניות היוקרה בישראל. יצוין כי לא מדובר במותגי היוקרה ה"עממיים", כמו הנציגות הגרמניות, לקסוס ודומותיהן, אלא יצרני מכוניות-על.

כאן מתקבלת תמונה שונה מאוד שמציגה בחלק מן המקרים התייקרויות שמשפחה ישראלית ממוצעת תתקשה לעכל, אבל במפתיע ובניגוד מוחלט למגמה הרווחת בשוק - גם הוזלות של מכוניות שמחירן יכול בהחלט להוות מקדמה למשכנתא על דירה קטנה במרכז הארץ. ההשוואה מבוססת על מחירוני מכוניות העל והיוקרה בתחילת השנה לעומת מחירוני מכוניות העל והיוקרה שרלוונטיים לשבוע הנוכחי.

פרארי שמתייקרת במחיר של מכונית משומשת

המחירון הראשון הוא זה של פרארי האיטלקית. לפרארי היתה שנה נפלאה דווקא בקורונה וליצרנית יש כל סיבה בעולם להעלות מחיר, אבל לפעמים כשהלקוחות הם בעלי אמצעים ויודעים לעמוד על המקח, אזי היצרן מבין שאם המחיר יעלה, הלקוח יעלם.

כך, ממחירון פרארי של תחילת השנה ביחס למחירון פרארי הרלוונטי לחודש הנוכחי עולה כי פרארי רומא שמחירה עמד בתחילת השנה על 1.725 מיליון שקל, התייקרה ב-40 אלף שקל ומחירה כעת הוא 1.765 מיליון שקל. פרארי פורטופינו התייקרה מתחילת השנה ב-45 אלף שקל ומחירה כעת הוא 1.825 מיליון שקל. 

אבל ככל שמטפסים במעלה סולם דגמי פרארי מגלים שהיצרנית לא ייקרה דווקא את הדגמים הכי יקרים. כך, פרארי 8F טריבוטו עלתה בתחילת השנה 2.040 מיליון שקל וגם כעת מחירה נותר זהה. פרארי SF90 סטראדאלה, שעלתה 3.65 מיליון שקל עדיין מתומחרת במחיר זה וגם גרסת הספיידר הפתוחה נותרה ללא שינוי ועולה 3.850 מיליון שקל. 

מגמת שימור המחיר של מכונות העל אינה פוסחת על אסטון מרטין הבריטית שמחירי מכוניותיה לא השתנו מתחילת השנה. לדוגמה: מחירה של ה-DBX, רכב הכביש שטח של היצרנית היה ועודנו 1.69 מיליון שקל. ה-DBS קופה עדיין עולה 2.55 מיליון שקל.

בנטלי: היקר דווקא הוזל

לא כל יצרני מכוניות היוקרה ומכוניות העל שימרו מחירים - וההתייקרויות כאמור הן בסדר גודל של מחירה של מכונית משפחתית משומשת. בבנטלי מחירה הרשמי של הבנטיאגה 8V היה 1.597 שקל. המחירון העדכני הוסיף 53 אלף שקל. מחיר בנטלי קונטיננטל GT היה בתחילת השנה 1.625 מיליוןשקל וכעת עלה ל-1.685 מיליון שקל,  התייקרות של 60 אלף שקל. אבל בדומה לפרארי גם בבנטלי ככל שמטפסים בסולם הדגמים - ההתייקרויות נבלמות ואפילו המחיר מוזל. 

בדומה לפרארי, גם בנטלי חוותה שנה נפלאה ויכולה להוזיל מחיר, אבל בעלי המאה הם בעלי הדעה והמחירים דווקא ירדו: כך, בנטלי פליינג ספר בעלת מנוע 16 בוכנות שעלתה בתחילת השנה 2.3 מיליון שקל הוזלה ב-115 אלף שקל ומחירה כעת הוא 2.185 מיליון שקל. מחירון דגמי מזראטי חושף גם הוא שבניגוד לכל המגמות הרווחות בשוק הרכב העממי - המחירים לא התייקרו כלל: מזראטי גיבלי טרופאו לדוגמה עלתה בתחילת השנה 1.1 מיליון שקל ומחירה נותר ללא שינוי.

פורשה: בעיקר הוזלות

מגמת התמחור ההפוכה לשוק העממי ניכרת גם בפורשה שחלק ניכר מדגמיה הוזלו:  מחירה של פורשה טייקאן 4S שהיה בינואר 905 אלף שקל הוזל ב-20 אלף שקל. טייקאן טורבו S שעלתה בתחילת השנה 1.617 מיליון שקל הוזלה ב-32 אלף שקל. למי שחפץ במכונית על - יש כמובן את פורשה 911 האימתנית. למי שמעוניין למשל בגרסת האספנים המיוחדת – הטארגה 4S הריטג' נכונה הפתעה נעימה, כמו לחובבי פרארי שהבינו שככל שהדגם מתייקר המחיר לא משתנה: למרות מדובר במכונית נדירה - המחיר נותר ללא שינוי: 1.506 מיליון שקל. 

Support Ukraine