נגיף הקורונה ניצח: השבוע היתה אמורה להיפתח בז'נבה תערוכת הרכב החשובה באירופה, אלא שבשל הוראת ארגון הבריאות העולמי למנוע כינוסי ענק, בוטל האירוע. עבור יצרני הרכב מדובר במכה לנוכח סכומי הכסף שהשקיעו בתערוכה. במקום זאת, הדגמים עצמם, שחלקם יגיעו בקרוב גם לישראל, יוצגו באינטרנט. "כלכליסט" מציג את הדגמים העיקריים ביניהם.
9 DS
שם המשחק: גודל
ל־PSA, החברה־האם של פיג'ו וסיטרואן, יש מותג יוקרה: DS. מותג זה הציג כמה רכבי כביש־שטח, אך עד כה נמנע מלהציג מכונית סדאן גדולה, או מכונית מנהלים שתצליח להתמודד מול הגרמנים השולטים בקטגוריה. כעת מציגה DS את ה־9 – מכונית סדאן גדולה ראשונה. בעלי דמיון מפותח ישימו לב שה־9 נושאת לא מעט קווי דמיון לגרסת הלימוזינה של פיג'ו 508, שמיוצרת גם היא על ידי PSA, אך ב־DS מדגישים שמדובר במכונית שהיא ישות בפני עצמה. הדגש הוא על גודל: ה־9 משתרעת על 493 ס"מ, נתון שמציב אותה בקלות בקטגוריה של ב.מ.וו סדרה 5 ודומותיה. מערכות ההנעה היחידות שמוצעות הן מערכות ידידותיות לסביבה: מנוע בנזין שמשודך למנוע חשמלי המאפשר נסיעה נקייה בכוחו של חשמל בלבד לטווח של עד 50 ק"מ באמצעות מערכת פלאג אין הייבריד.
בהמשך יוצגו גם גרסה שאינה היברידית וגם גרסה בכירה שתצויד בהנעה כפולה ומנועים המפיקים 360 כוחות סוס. על דיזל אין בכלל על מה לדבר. כנהוג ב־DS, הפרטים הקטנים של תא הנוסעים מקבלים משנה חשיבות: תפירת מושבים בדוגמת יהלום, רמות גימור ששואבות השראה מרבעים שונים של פריז ומערכות לראיית לילה ואוטונומיה בדרגה 2.
קיה סורנטו
מערכת היברידית ראשונה
קיה סורנטו עבר במהלך חייו לא מעט גלגולים: הוא החל את חייו כרכב שטח קשוח, לאחר מכן הגיעה גרסת כביש־שטח ואז הגיע סורנטו מרוכך שיועד לפנות לקהלים שרוכשים מיניוואנים. כעת סורנטו ממציא עצמו שוב מחדש, הפעם כרכב כביש־שטח קשוח שמסוגל גם לפנות למי שאיכות הסביבה עומדת בראש מעיניו. מלבד הגודל הניכר והעובדה שקיה הולכת הפעם על עיצוב חיצוני שיגרום לסורנטו להתבלט, היצע המנועים כולל לראשונה מערכת היברידית: מנוע בנזין טורבו בנפח 1.6 ליטר שמשודך למערכת הנעה היברידית הנתמכת בסוללות ליתיום פולימר. ההספק המשולב: 230 כוחות סוס. לטובת הלקוחות באירופה שעדיין רוכשים מכוניות דיזל, סורנטו מוצע גם בגרסה בעלת מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר. כיאה לרכב שמיועד למשפחות, ניתן לצפות לרמה גבוהה של קישוריות וגם למערכות בטיחות אקטיביות.
אוגרת אנרגיה מהבלימה
קבוצת פולקסווגן פועלת בהתאם לכללים מוכרים היטב: הקבוצה מפתחת פלטפורמה – כלומר שלדה – ומנועים שמתאימים לה, לאחר מכן מציגה דגם מוביל שמבוסס על הפלטפורמה, ואחר כך הפלטפורמה "זולגת" אל יצרני הרכב האחרים שחוסים תחת מטריית פולקסווגן. לכן העובדה שסיאט לאון החדשה מוצגת כמה חודשים לאחר פולקסווגן גולף החדשה אינה מפתיעה. הפלטפורמה נקראת MQB EVO, ופולקסווגן גולף וסקודה אוקטביה החדשות שמבוססות עליה כבר הוצגו. בדומה למכוניות האחיות בקבוצה, גם לאון מתגאה בבסיס גלגלים ארוך יותר, ב־5 ס"מ, שמיועד לאפשר יותר מקום בתא הנוסעים. היצע המנועים לא יפתיע אף אחד בפולקסווגן: מנוע בנזין טורבו בנפח ליטר ולצדו מנוע בנזין טורבו נוסף בנפח 1.5 ליטר ומנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר.
הגרסאות החזקות של המנועים האלה יוצעו גם בשילוב עם מערכת Mild Hybrid – כלומר מערכת שמסוגלת לאגור אנרגיה שנוצרת בבלימה. הגרסה החשובה ביותר, לראשונה בסיאט לאון, היא פלאג אין היברידית שמצוידת במנוע בנפח 1.4 ליטר ובמנוע עזר חשמלי שמאפשר ללאון לנסוע עד 50 ק"מ בלי לשרוף בנזין. בדומה לאחיות לקבוצת פולקסווגן, רוב הגרסאות מצוידות במערכות בטיחות אקטיביות הכוללות בקרת שיוט אקטיבית ובלימה אקטיבית.
יונדאי i20
קיבלה עוד רוחב
יונדאי, שהשקיעה בשנים האחרונות לא מעט בפיתוח מערכות הנעה נקיות, עדיין חייבת לשמור על ה"לחם" בשוק הרכב האירופי, כלומר על נציגה הולמת שתתמודד מול פיג'ו 208 ורנו קליאו בשוק הסופר־מיני. הבעיה, לפחות בכל הקשור ב־i20 היתה שהדורות הקודמים היו סוסי עבודה, לא בדיוק מכוניות נחשקות או בולטות. הדור החדש של i20 מתיימר לשנות את המצב באמצעות עיצוב חיצוני שמיועד לפנות לקהלים יותר צעירים. כנהוג בקרב יצרני הרכב, יונדאי מדגישה כי i20 היא מכונית גדולה יותר: אורכו של הרכב הוא כעת 404 ס"מ, כלומר חצי ס"מ יותר מהדור היוצא, והרוחב צמח ב־3 ס"מ ל־175 ס"מ. בדומה לדור הקודם של i20, הדור החדש מצויד במנוע טורבו בנפח של ליטר המפיק 100 או 130 כוחות סוס. מערכות הנעה חשמליות כרגע אין – אך הגרסה הבכירה מצוידת במנגנון Mild Hybrid. יונדאי עדיין אינה חושפת את המפרט הטכני של תא הנוסעים, אך מדגישה כבר בשלב מוקדם כי מדובר בתא נוסעים שיצויד בשני צגי מגע בקוטר של מעל 10 אינץ'.
Aiways U5
טעינה בתוך פחות משעה
יצרני הרכב הסינים החלו לזלוג בשנים האחרונות אל תערוכת הרכב בז'נבה לאחר ששוק הרכב הסיני החל להגיע למיצוי, אך השנה וירוס הקורונה טרף את הקלפים עבור חברות כדוגמת Aiways. לסינים יש מה לחפש באירופה: מערכות הנעה חשמליות מתקדמות, עלויות ייצור יחסית נמוכות ודגש על מאפיינים טכנולוגיים עשויים להפוך את המכוניות הסיניות לאטרקטיביות וה־U5 שמיועד להצגה בג'נבה ממחיש זאת היטב.
המנוע החשמלי מפיק 190 כוחות סוס ומשודך לסוללת ליתיום איון שמאפשרת טעינה בתוך פחות משעה, האורך מכובד ועומד על 4.68 מטרים והיצרנית מבטיחה שפע של מערכות מולטימדיה ומערכות בטיחות. עם זאת, לנוכח הירידה החדה במכירות בסין בחודשיים האחרונים, יתכן שיצרני הרכב הסינים יעדיפו לדחות כל תוכנית לחדירה לאירופה לעתיד הרחוק.
חדשות קשורות