המעבר לחשמליות יחכה: צה"ל האריך את מכרז הליסינג בגלל המלחמה

לפני חודשיים, 3 שבועות - 6 פברואר 2024, כלכליסט
המעבר לחשמליות יחכה: צה"ל האריך את מכרז הליסינג בגלל המלחמה
לכלכליסט נודע כי עקב המלחמה הודיע מינהל הרכש במשרד הביטחון לספקיות הליסינג אלדן ושלמה סיקסט כי החוזה הקיים על אלפי מכוניות סיאט איביזה ויונדאי i20 בליסינג יוארך בשנה נוספת. המכוניות שהוצמדו לקציני צה"ל, היו אמורות להיות מוחלפות בחלקן בחשמליות כבר השנה

סיאט איביזה ויונדאי i20 יצטרכו לחתום קבע עוד שנה: ל"כלכליסט" נודע כי עקב המלחמה הודיע מינהל הרכש במשרד הביטחון לספקיות הליסינג של המשרד- אלדן ושלמה סיקסט - כי החוזה הקיים על אלפי מכוניות ליסינג שהוצמדו לקציני צה"ל והיו אמורות להיות מוחלפות בחלקן בחשמליות כבר השנה יוארך בשנה נוספת.

בשלהי 2019 הודיע מינהל הרכש במשרד הביטחון כי מכוניות המיצובישי אטראז' הקשישות ששירתו את קציני צה"ל במשך חמש שנים הוחלפו בצמד דגמים שהיו חדישים דאז: סיאט איביזה ויונדאי i20 שהוצמדו לרס"נים ונגדים בכירים. על פי עיקרי מתאר ההתקשרות שנחתמו דאז, שלמה סיקסט ואלדן נבחרו כספקיות הליסינג של משרד הביטחון למשך ארבע שנים, כשכמות המכוניות שסופקו במסגרת החוזה נעה בין 5,000 ל-10,000 מכוניות, בהתאם לצרכי משרד הביטחון. החוזה נחתם לארבע שנים כשקבוצת שלמה נבחרה לספק כ-70% מהרכבים ואלדן את השאר.

אולם, מאז חלפו ארבע שנים, המכוניות הצמודות התיישנו והחשמליות נכנסו לשוק הרכב הישראלי במספרים נאים. מכיוון שכך, לקראת תום החוזה לאחר ארבע שנים החלה במינהל הרכש במשרד הביטחון עבודת מטה לקראת תום מועד חוזה הליסינג. 

על פי עיקרי המתווה המקורי של המכרז החדש שיועד להתפרסם בשלהי 2023, 25% מהרכבים שיועדו לשימוש הקצינים היו אמורים להיות חשמליים. בנוסף, נערך מינהל הרכש לפריסת רשת בת אלפי עמדות טעינה בבסיסי צה"ל. המכרז החדש יועד להיות משולב בו הרכבים יועדו בחלקם להיות ליסינג ובחלקם רכבים בבעלות משרד הביטחון. 

אולם ל"כלכליסט" נודע כי עקב המלחמה נושא ההצטיידות ברכב החשמלי נדחה והמכרז הקיים הוארך לעת עתה לשנה נוספת. כלומר, בדומה למכוניות המיצובישי אטראז' גם הסיאט והיונדאי ישארו בצה"ל מעבר לארבע שנות החוזה המקוריות – וזאת במסגרת זכותו של מינהל הרכש להארכת חוזה בשנה נוספת. 

היקף החיסכון הנובע מהארכת המכרז מוערך על ידי גורמים המקורבים למשרד הביטחון בעשרות מיליוני שקלים. להארכת תוקף מכרז הליסינג הנוכחי יש השלכות משמעותיות שיורגשו ככל הנראה בעתיד: על פי המתווה המסתמן מס הקנייה על רכב חשמלי, שעלה בתחילת החודש מ-20% ל-35% יעלה בינואר הקרוב ב"פעימות", כשבינואר הקרוב יעלה מ-35% ל-45%, מה שככל הנראה ייקר את הרכבים. 

בהתחשב בעובדה שהמכרז החדש יפורסם ככל הנראה בשלהי השנה הנוכחית, מחירי הרכבים שיסופקו למשרד הביטחון יקבעו לפי מחירוני 2025. מעבר לכך, בינואר 2026 לצד עליית מס קנייה נוספת על הרכב החשמלי מ-45% ל-50% יוטל גם מס נסועה בסך של 15 אגורות לקילומטר.

Support Ukraine