לקראת העלייה במס הקנייה: עיכובים באספקת רכבים חשמליים

לפני שנה, 6 חודשים - 13 אוקטובר 2022, כלכליסט
לקראת העלייה במס הקנייה: עיכובים באספקת רכבים חשמליים
לקוחות שהזמינו מכונית השנה ויקבלו אותה בשנה הבאה יידרשו לשלם את תוספת המס. הסיבות לעיכובי המסירה של היבואנים מגוונות, החל במשבר השבבים העולמי וכלה במלחמה באוקראינה

סוף השנה הולך ומתקרב, ועמו גם התייקרות המכוניות החשמליות הצפויה עם עליית מס הקנייה, אך אין עדיין אספקה של מכוניות חשמליות, כך עולה מבדיקת "כלכליסט". המשמעות היא שלקוחות שהזמינו מכונית השנה ויקבלו את מכוניתם החדשה בשנה הבאה יידרשו לשלם את תוספת המס, שבשלב זה יבואני הרכב עדיין אינם יכולים להעריך את גובהה. 

כיום מתמודד שוק הרכב הישראלי עם שורה של עיכובי מסירה של מכוניות חדשות ממגוון סיבות: החל במשבר השבבים העולמי וכלה במלחמה באוקראינה, אך במקרה של רכב חשמלי מדובר במצב בעייתי במיוחד. הסיבה לכך היא מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות. לפי מתווה המס הירוק שיחול בינואר הקרוב, יעלה מס הקנייה על מכוניות חשמליות באופן אוטומטי מ-10% ל-20%. המשמעות היא שלקוחות שיזמינו מכונית כעת יוכלו ברוב המקרים לקבל אותה רק לאחר עליית המס. במקרה של לקוחות שכבר פתחו הזמנה, הלקוחות תלויים ביכולת היבואן לספק את המכוניות לפני סוף השנה כדי להימנע מעליות המחיר.

יש לציין כי במקרה של מכוניות חשמליות שמיוצרות בקוריאה (כלומר יונדאי וקיה) עשויה עליית המחיר להתמתן בעקבות החתימה על הסכם הסחר בין ישראל לקוריאה, שמבטל את הטלת המכס בסך 7%, אך לפי הערכות בענף גם המכוניות החשמליות הקוריאניות יתייקרו. 

כיום יונדאי היא השחקנית המשמעותית יותר בכל הקשור ברכב חשמלי, אך לפי רישומי מדינת ישראל הגיעו ארצה במהלך השבועות האחרונים גם מכוניות קיה EV6, שחולקת מכלולים עם יונדאי איוניק, אם כי שיווקה של EV6 טרם החל באופן רשמי ולא ברור אם יתחיל השנה לפני עליית מס הקנייה - כלומר לפני מצב בו היבואן יוכל לשחרר את הרכבים ממכס, ואז להכריז על מחירי 2023 שיהיו גבוהים יותר.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שבטסלה כל גרסאותיה השונות של טסלה 3 מיועדות למסירה ללקוחות בין ינואר למרץ בשנה הבאה. בכלמוביל, יבואנית יונדאי, עדיין לא ניתן כלל להזמין את איוניק 5, אף שלפי רישומי מדינת ישראל במהלך השבועות האחרונים נפרקו בישראל מאות מכוניות מדגם זה. יונדאי קונה בגרסתה החשמלית אינה ניתנת לרכישה באתר יונדאי ישראל.

ביבואנית טויוטה, יצרנית שרק לאחרונה התגברה על בעיית ברגי גלגלים משתחררים, ושעצרה את מסירת ה-BZ4X החשמלית, מודיעים שהיבואנית עדיין אינה יכולה לקבל הזמנות של מכוניות חדשות.

בקרב יבואני הרכב הסינים - בעל המלאי הוא בעל המאה, כלומר ניתן למצוא יבואנים שביכולתם לספק מכוניות השנה. כך עד לפני חג סוכות עמד מועד האספקה למזמיני אטו 3 החשמלית על חודש נובמבר, וכעת לפי פרסומי היבואנית מועד האספקה הוא דצמבר השנה. בניגוד ל-BYD, שמקבלת הזמנות מלקוחות, בג'ילי עדיין לא מקבלים הזמנות למכוניות חדשות – ולפי היבואנית פתיחת הזמנות חדשות עדיין אינה מתאפשרת. ביבואנית AIWAYS ניתן לפתוח הזמנה ל-5U, אך מועדי האספקה המשוער הוא אפריל 2023. במקרה של רכבי הכביש-שטח של SKYWELL, מציינת היבואנית בטופסי ההזמנה שמועד אספקת הרכב טרם נקבע. 

יש לציין כי לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, נמסרו בישראל פחות מ-15 אלף מכוניות חשמליות במהלך תשעת חודשי השנה הראשונים, כלומר מסירות רכב חשמלי מהוות פחות מ-7%  בשנת 2022. בהתחשב בהיקף המסירות הצפוי של רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית ומכוניות חשמליות, נתון זה כנראה אינו צפוי להשתנות לטובה.

Support Ukraine