לא רק חשמליות: גם מכוניות בנזין קטנות ומשפחתיות יתייקרו בינואר

לפני שנה, 8 חודשים - 1 ספטמבר 2022, כלכליסט
לא רק חשמליות: גם מכוניות בנזין קטנות ומשפחתיות יתייקרו בינואר
על פי עדכון של משרד התחבורה, החל מתחילת 2023 תקטן הטבת המס למכוניות קטנות ומשפחתיות בסכום שנע בין 2,000 ל-3,000 שקל. המשמעות - יבואני הרכב יצטרכו להחליט בכמה לייקר את המכוניות

אם למישהו היה ספק לגבי התייקרות המכוניות החדשות בינואר בעקבות שינוי בנוסחת חישובי מס הקנייה - עכשיו זה סופי. עדכון של משרד התחבורה שנשלח היום ליבואני הרכב מתייחס לשינוי של נוסחת חישוב מס הקנייה על מכוניות חדשות, ליתר דיוק לאופן חישוב נוסחת הטבת המס. 

כיום על מכוניות חדשות שמשווקות בישראל מוטלים מסי קנייה במספר מתווים – כאשר על מכוניות שאינן פלאג אין הייבריד או חשמליות מוטל מס קנייה בגובה 83%. וממס הקנייה הזה מנוכים סכומים המגיעים עד כ-17 אלף שקל – שנקבעים בהתאם לנוסחה הלוקחת בחשבון חמישה סוגי מזהמים. 

רכב שהוא נקי במיוחד יקבל הטבת מס גבוהה שתנוכה ממס הקנייה (אשר עומד על 83%). נוסחה זו משתנה מדי כשנתיים כשהשינוי המעודכן הוא שינוי מחמיר. עיקר ההחמרה החישובית תהיה תקפה במזהמים כגון פחמן דו חמצני וחלקיקים נשימים (PPM). נוסחה זו היא הנוסחה אשר הוצגה על ידי רשות המסים ומשרד התחבורה בפני יבואני הרכב לפני כמה שבועות.

המשמעות העיקרית של כניסתה לתוקף כבר בינואר הקרוב היא שמכוניות קטנות ומכוניות משפחתיות מדגמים עממיים יסבלו בעיקר. בנוסח הטיוטה ששלחה רשות המסים ליבואני הרכב לפני כמה שבועות צוין כי שיעור הפחתת ההטבה עומד על כ-2,000 עד 3,000 שקל ברוב המכוניות העממיות, כלומר יבואני הרכב יצטרכו להחליט בכמה לייקר את המכונית, האם לבקש מיצרן הרכב להשתתף בעלויות או להאשים את ישראל בהתייקרות. 

אפקט נוסף שצפוי אחרי הודעת משרד התחבורה ורשות המסים הוא יבוא מוגבר של מכוניות לקראת החודשים נובמבר דצמבר, מה שיעשיר את קופת המדינה במאות מיליוני שקלים – זאת מכיוון שיבואני הרכב ייבאו את המכוניות, ישחררו אותן ממכס לפני ה-1 בינואר - ורק אז ימכרו אותן לקהל הרכב. 

יצוין כי המכוניות המזהמות באמת לא יסבלו משינוי הנוסחה: במסגרת שיטת קביעת קבוצות הזיהום מכוניות שמשתייכות לקבוצה ה-15 בכל מקרה לא מקבלות הטבת מס ולכן אין הטבת מס לצמצם. עוד יודגש כי לא רק המכוניות המזהמות לסוגיהן יסבלו מהרעת תנאים בכל הקשור במס קנייה: מס הקנייה על המכוניות החשמליות יעלה בינואר הקרוב מ-10% ל-20% במסגרת מתווה המס הירוק.

Support Ukraine