כמדינה עם אוכלוסייה של 3 מיליון איש בלבד, פחות משליש מישראל, אפשר היה לצפות ששוק הרכב המקומי של קטאר יעמוד על קרוב ל-100 אלף מכוניות.
וכמדינה עשירה במיוחד, שהשקיעה בשנים האחרונות כ-300 מיליארד דולר באירוח אליפות העולם בכדורגל שנפתחת היום, אפשר היה לצפות לכמה יצרני יוקרה שיככבו בטבלאות המכירות בשוק המקומי.
לכן די מפתיע לראות שגם בנסיכות מהמפרץ, כמו במדינות רבות בעולם, מובילה את המכירות דווקא טויוטה. ליצרנית היפנית יש נתח שוק נדיר של 35%, לאחר שמסרה בתשעת החודשים הראשונים של השנה 15,500 מכוניות, הרבה לפני ניסאן שבמקום השני עם 3,750 כלי רכב ורק 3% נתח שוק, וקיה שבמקום השלישי, עם 2,880 מכוניות, וסוזוקי שבמקום הרביעי, 2,398 מכוניות, וגידול של 200% במכירות השנה. מיצובישי סוגרת את החמישייה הראשונה, עם 1,723 מכוניות.
ומותגי היוקרה? לקסוס מדורגת שביעית עם 1,315 מסירות ולנד רובר תשיעית, עם 1,206. גרמניות? אאודי מדורגת במקום ה-17, עם 384 ונתח שוק של אחוז אחד בלבד. אסטון מרטין (מקום 40) מסרה השנה 14 מכוניות ועקפה את אלפא רומיאו (מקום 41, עם עשר מכוניות). בוגאטי סוגרת את הרשימה עם שתיים.
באיזה מקום קיה פיקנטו?
בזמן שמכירות הרכב בישראל השנה בירידה של כ-15%, בקטאר, על רקע גל ההשקעות סביב המונדיאל, זינק שוק הרכב המקומי ב-2022 ב-35%. תשכחו מהדיווחים על השפעות משבר השבבים וקשיי אספקת הרכיבים, בקטאר נמכרו בתשעת החודשים הראשונים השנה 44,300 מכוניות חדשות, כמו ב-2021 כולה. הצפי הוא שהשנה תסתיים עם מסירות של 65 אלף מכוניות, שנה חזקה, אבל עדיין רחוק מהשיא של 100 אלף כלי רכב שהושג ב-2014, ומאז לא שוחזר.
ומי הדגמים הכי נמכרים? העשירייה הראשונה כוללת תשעה דגמים יפניים וקוריאני אחד. לנד קרוזר סדרה 300 הענק, שלא משווק באירופה ובארה"ב, מוביל עם 6570 יחידות בין ינואר לספטמבר, לפני טויוטה היי לקס, עם 2,540 יחידות. במקום השלישי ניסאן סאני המשפחתית הזולה, מחליפת האלמרה ששוקה אצלנו עד לפני שנתיים, שנרכשת בעיקר בידי העובדים הזרים הרבים המתגוררים במדינה דרך קבע.
לקסוס LX, שמבוסס על לנד קרוזר 300 ומצויד במנוע V8, מדורג רביעי עם 977 יחידות, וטויוטה קאמרי חמישית, עם 860. קורולה מדורגת שביעית עם 760 יחידות, ובחישוב מול שלל גרסאות הלנד קרזור, נמכרת בקטאר פחות מקורולה אחת על כל עשרה לנד קרוזרים. בישראל היחס כמעט הפוך.
במקום השמיני נמצאות עוד פנים מוכרות, קיה פיקנטו, המכונית הנמכרת ביותר בישראל השנה, עם 700 יחידות בקטאר. בארץ פי 16 יותר.
לשלם על בנזין? לא בעיה
קטאר כאמור לא מוגבלת לתקינה המקובלת בישראל, כך שאפשר למצוא בה דגמים שתעשיית הרכב לא מציעה באירופה ובצפון אמריקה, כמו סוזוקי דיזייר, משפחתית סדאן קטנה ולא ממש חיננית על בסיס הסוויפט שמיוצרת בהודו, שברולט קפטיבה, כיום מיתוג מחדש לקרוסאובר הסיני באוג'ן 530 ואת ה-MG ZS בגרסת בנזין בלבד כמו שנמכרה אצלנו בעבר, ולא חשמלית כפי שהיא נמכרת כיום. ככה זה כשליטר בנזין 95 אוקטן עולה שם רק 2.1 ריאל קאטרי, שווה ערך ל-2.01 שקל.