מה קורה כשיבואן מוכר רכב שמהירותו המרבית מוגבלת באופן אלקטרוני ל-110 קמ"ש, זאת למרות שבישראל מותר לנסוע בכבישים מסוימים במהירות של עד 120 קמ"ש? סוגיה זו נידונה בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, במסגרת תביעה ייצוגית נגד כלמוביל, יבואנית מרצדס. על פי התביעה, לקוחות (ב"כ עורכי דין אדם לוין, יונתן רפפורט ורועי ביטון) רכשו רכבי מרצדס ספרינטר מסחריים שמהירותם המרבית הוגבלה ל 110 קמ"ש, זאת מבלי שבחוזה המכירה צוין זאת. לטענת התובעים, זו לא הפעם הראשונה שהם קונים דגמי מרצדס ספרינטר אך ברכישה האחרונה שבוצעה בשנת 2022 התגלתה הגבלת המהירות, "מבלי לגלות על כך דבר במעמד המכירה".
לטענת התובעים, מגבלה זו מפריעה במהלך נסיעה בכביש 6 ו"גורמת למטרד וחוסר נוחות ואיטיות בעקיפת רכבים איטיים". התובעים פנו ליבואנית בבקשה להסיר את המגבלה ונענו בתחילה כי זה בלתי אפשרי. רק לאחר דין ודברים הוסכם על הסרת המגבלה תמורת 3,196 שקל – אולם בהמשך התברר כי לא ניתן להסיר את המגבלה מכיוון שמשנת 2022 הרכבים הנ"ל נדרשים לעמוד בדרישות אירופיות שמגבילות את מהירותם.
ואולם, לאחר דין ודברים פנתה היבואנית למרצדס אשר הסכימה לייצר עבור השוק הישראלי עדכון תוכנה שיעלה את רף המהירות המרבית האפשרית לספרינטר ל- 130 קמ"ש. במסגרת זו גובש הסדר בין התובעים והיבואנית שבמסגרתו תוגדל המהירות של הדגמים המסחריים המעוניינים בכך ל- 130 קמ"ש – וחברי הקבוצה (שמונה כ- 500 נהגים) יקבלו הודעת SMS אשר תיידע אותם שניתן להעלות את המהירות המרבית. כך, בפועל בחרו הצדדים מהסתלקות מתוגמלת מהתביעה מטעמים של חיסכון בעלויות (התובעים, בעלי הספרינטר יקבלו גמול בגובה 25 אלף שקל ואילו באי כוחם יקבלו שכר טרחה בסך 125 אלף שקלים).
מכלמוביל נמסר, "מדובר במספר קטן של דגמי ספרינטר 5 טון המיועדים להובלה, שהגיעו לארץ עם מגבלת מהירות של 110 קמ"ש. לאחר בירור ובתאום מול היצרן מתבצע עדכון קוד תוכנה למהירות של 130קמ"ש ברכבים הספציפיים".