אין תמורה בעד האגרה: משרד התחבורה נכשל בגביית חובות של 340 מיליון שקל

לפני 5 שנים, 6 חודשים - 9 אוקטובר 2018, כלכליסט
אין תמורה בעד האגרה: משרד התחבורה נכשל בגביית חובות של 340 מיליון שקל
המשרד לא הצליח לגבות מ־170 אלף איש אגרות חידוש רישיון רכב בשלוש וחצי השנים האחרונות. שרת המשפטים הגישה בקשה לוועדת החוקה להעברת הגבייה למרכז לגביית חובות. הבקשה תעלה לדיון בשבוע הבא עם פתיחת מושב החורף של הכנסת

משרד התחבורה אינו מצליח לגבות חובות של 340 מיליון שקל שנוצרו מאי־תשלום אגרת חידוש רישיון רכב ‑ כך עולה מבקשה שהגישה שרת המשפטים איילת שקד לוועדת החוקה של הכנסת להעביר את האחריות לגביית הכסף ממשרד התחבורה למרכז לגביית חובות של רשות האכיפה והגבייה. הבקשה תעלה לדיון בוועדת חוקה בשבוע הבא עם פתיחת מושב החורף של הכנסת.

לפי נתוני משרד התחבורה, החוב הכולל עבור אגרות רישיון רכב שנתיות שלא שולמו בשלוש וחצי השנים האחרונות (מאז אפריל 2015) עומד על כ־340 מיליון שקל. מספר בעלי החוב הוא 170 אלף, והחוב הממוצע הוא של 2,000 שקל לאדם. בישראל כ־3.5 מיליון כלי רכב. בשנה יש 70 אלף מקרים של אי תשלום אגרת רישיון רכב, כלומר מדובר בכ־2% מהרכבים.

התשלום עבור אגרת חידוש רישיון רכב לרכב פרטי נע בין 700 ל־4,500 שקל לפי מחיר הרכב והוותק שלו על הכביש. רכבים פרטיים ישנים ישלמו סכומים נמוכים במיוחד. מכוניות יוקרה חדשות ישלמו יותר. גובה האגרה לכלי רכב שמשקלם מעל 3,500 ק"ג ‑ רכבי משא, מוניות ואוטובוסים ‑ ייקבע על פי השימוש. זאת, על פי מאפיינים דוגמת נפח מנוע וסוג הדלק. האגרה למכוניות משא היא הגבוהה ביותר. אגרת רישיון הרכב היא האגרה המשמעותית ביותר מבחינת הכנסות משרד התחבורה ומהווה 87% מהכנסותיו מאגרות.

על פי נתוני מרכז המחקר של הכנסת (הממ"מ), אגרות הרישוי מכניסות לקופת המדינה 4 מיליארד שקל. מחקר של הממ"מ שפורסם לפני שנתיים גילה שאגרת הרישוי הנהוגה בישראל לרכב פרטי ולרכבי משא גבוהה פי ארבעה מהעלות הממוצעת של האגרה בחלק ניכר ממדינות המערב.

במשרד התחבורה מעריכים שבעלי רכב שלא שילמו את אגרת הרישיון מתחלקים לשתי קבוצות: אחת היא של מי שנוסעים ברכב לא תקין שלא יעבור טסט. השנייה מורכבת מאנשים שהשביתו את הרכב בלי לבצע הליך חוקי של הפסקת השימוש בו. 

בפנייתה של שרת המשפטים לוועדת חוקה מוסבר כי למשרד התחבורה אין כלים לגביית האגרות ולכן מוצע להסמיך לכך את המרכז לגביית קנסות. במסמך שהפיץ הייעוץ המשפטי של הוועדה בין חבריה הוא מציע להגביל את גביית החובות לכאלה שלא עברו שלוש שנים מאז הפעם האחרונה שנעשה ניסיון לגבות אותם. זאת כדי להימנע ממצב בו חלה התיישנות גדולה מדי ובלתי הוגנת על החוב.

הייעוץ המשפטי של ועדת החוקה מזכיר לחברי הוועדה שנהיגה ברכב ללא רישיון היא עבירה פלילית. הוא מציע להם לבדוק מה הסנקציות שהיו נהוגות על כך עד היום ומדוע לא היו יעילות.

בנוסף הוא מציע לברר כיצד נגבות אגרות אחרות דוגמת אגרה על הוצאת רישיון נהיגה וחידושו, ומדוע מבקשים שרי המשםטים והתחבורה להסמיך את המרכז לגביית קנסות רק לגבי אגרת רישיון רכב ולא לגבי האגרות האחרות.

Support Ukraine