מערכת המצלמות החדשה של המשטרה תכלול גם מכמונת מהירות אלקטרונית ניידת מדגם חדש

לפני 11 חודשים, 3 שבועות - 17 מאי 2023, כלכליסט
מערכת המצלמות החדשה של המשטרה תכלול גם מכמונת מהירות אלקטרונית ניידת מדגם חדש
לפי מסמכים שהפיצה המשטרה לספקים לקראת בנושא אבטחת המידע בפרויקט האכיפה הדיגיטלית, היא לא תשתמש כלל בחברה חיצונית ותנהל את הפרויקט בעצמה; עוד עולה כי ככל הנראה ייעשה שימוש במערכות שמסוגלות לצלם עבירות תנועה שאינן קשורות במהירות מופרזת

מערכת מצלמות המהירות החדשה קורמת עור וגידים לקראת תחילת הפעלה, כך עולה ממסמכים שהפיצה משטרת ישראל השבוע בקרב ספקים המתייחסים לנושא אבטחת המידע ב"פרויקט האכיפה הדיגיטלית". 

כפי שפורסם בכלכליסט, בשלהי שנה שעברה החלה המשטרה בביצוע בדיקת היתכנות להחלפת רשת מצלמות המהירות הכתומות הוותיקה מסוג א3 שפזורות ברחבי הארץ והחלפתן במצלמות מהירות חדשות. 

מצלמות המהירות הקיימות כיום, מתוצרת חברת גאטסומטר ההולנדית, מתעדות את מהירות המכונית החולפת על פני המצלמה ומחשבות את מהירות הרכב בעודו חולף על שני פסי מתכת המוטמנים בכביש סמוך למיקום המצלמה. לאחר מכן דו"ח נשלח תוך ימים ספורים באופן אוטומטי לבית הנהג.

לעומתן, מערכת המצלמות החדשה מודדת מהירות ממוצעת לפי פרק הזמן שחולף מהמעבר על פני המצלמה הראשונה ועד המעבר על פני המצלמה הנוספת, שעשויה להיות במרחק של עשרות קילומטרים. כך שלנהג לא יעזור להאט לפני המצלמה.

המסמכים שהפיצה משטרת ישראל בקרב ספקיה מתייחסים לנושא אבטחת המידע בפרויקט המצלמות החדש וחושפים לא מעט מידע אודותיו. המסמכים מתייחסים, לפי מחברי המסמכים באגף תמיכה לוגיסטית במשטרה, להקמת "פרויקט האכיפה הדיגיטלית". 

מדובר בפרויקט שדורש מומחי תוכן בנושאי אבטחת מידע והגנת סייבר שיעסקו בשלושה תחומים: הקמת התשתיות, בדיקת חוסן המערכות וכתיבת חוות דעת, שיוכלו לשמש בשעת הצורך בבתי משפט להוכחת אמינות המערכת – וזאת ככל הנראה לנוכח טעויות עבר אשר התרחשו בכל הקשור בהוכחת אמינות מערכות א3. 

המסמכים מדגישים מספר עובדות חשובות. ראשית: הפעם משטרת ישראל לא תשתמש כלל בחברה חיצונית ותנהל את הפרויקט בעצמה. כפי שפורסם בכלכליסט, ההתקשרות בין המשטרה ומלם תים אמורה להתסיים השנה. לשון המסמכים: "פרויקט האכיפה האלקטרונית האוטומטית של משטרת ישראל מנוהל ומתופעל בשנים האחרונות על ידי חברת מלמ תים. במהלך שנת 2023 עם סיום ההתקשרות עם מל"מ, עתידה משטרת ישראל לקבל את הפרויקט להמשך ניהולה ותפעולה".

בנוסף, במסמכים, המפרטים את אמצעי אכיפת המהירות, מופיע גם אמצעי אכיפה חדש שיצא משירות לפני כמה שנים וצפוי "לעשות קאמבק". מערכת אכיפה זו תצטרף למצלמות המהירות הממוצעת. כך, לפי לשון המסמכים של משטרת ישראל: "מרכז האכיפה הדיגיטלי אמור לקלוט לשירותו מערכות וסנסורי אכיפה ובקרה נוספים כדוגמת מצלמות וידאו אנליטיקה, מצלמות מהירות ממוצעת וממא"ל (מד מהירות אלקטרוני)". 

משטרת ישראל אינה מפרטת את מהות השימוש ב"מערכות וידאו אנליטיקה" - אך בעולם מדובר בדרך כלל במערכות שמסוגלות לצלם עבירות תנועה שאינן קשורות במהירות מופרזת, החל בחציית פס לבן וכלה בעיסוק לא חוקי בטלפון סלולרי בזמן נהיגה. 

 מד המהירות האלקטרוני היה נפוץ עד 2016 בשימוש משטרת ישראל, שעשתה שימוש נרחב במכמונות ה"מולטנובה". המולטנובה היא מערכת הכוללת אמצעי מדידת מהירות אלקטרוני ומצלמה שהותקנה על ניידות משטרה, שעמדו בצידי הכבישים. כאשר נהג עבר על פני הניידת במהירות מופרזת, הוא צולם והדו"ח נשלח לביתו. 

כיום משטרת ישראל עושה שימוש בשתי מערכות אכיפה ניידות (כלומר ניתנות לשינוע ממקום למקום בניידת משטרה), הממל"ז – כלומר "אקדח הלייזר" אשר דורש מהשוטר לשבת בניידת או לצד הניידת ו"לירות" קרן לייזר על רכבים ומערכת "הדבורה" (BEE) שהיא מערכת מבוססת רדאר שמותקנת על גג הניידת ומודדת את מהירות הרכבים אשר סמוכים לניידת באמצעות רדאר. מערכת זו נמצאת בעיקר בשימוש בכבישי הדרום. 

מסמכי משטרת ישראל עדיין אינם מפרטים את האופי המדויק והמפרט הטכני של מערכת הממא"ל החדשה, אך כן מציינים שזו תידרש לפעול בסינכרון עם מערך האכיפה הדיגיטלי החדש. 

Support Ukraine