העצבנות נשארה, ההנאה פחתה: מגאן E TECH החשמלית של רנו

לפני שנתיים, 7 חודשים - 10 מאי 2022, כלכליסט
רנו מגאן
רנו מגאן
המתח בין מכונית חשמלית מוצלחת לרצון לדבוק באיכויות המסורתיות של המותג מגולם היטב במגאן E TECH. היא מגיבה מהר ובעצבנות אופיינית, אך החוויה מעט מלאכותית, ומחוץ לעיר התחושה היא של נסיעה מגושמת. גימיקים אופנתיים כמו חישוקים גדולים וידיות נסתרות מספקים למכונית את המראה היוקרתי הנחשק

רנו במצב מוזר. גם במישור הרעיוני וגם במישור המעשי. במישור הרעיוני רנו היתה היצרנית הראשונה שהחליטה שצריך לייצר מכוניות חשמליות כי יום אחד זה יתפוס. אז היו לנו טוויזי, זואי וגם רנו פלואנס של בטר פלייס. אבל איכשהו התוכנית של רנו להיות הראשונה בתחום ולגרוף את כל הקלפים התפקששה. טסלה היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה. 

במישור היותר מעשי, רנו במצב מוזר כי אין כמעט אף אחד בבית. המשרדים של רנו כמעט ריקים לחלוטין מאדם. לרנו אין מכונות קפה בשום חדר במרכז ההדרכה והתקשורת שלה בפאתי פריז. כשכולם עובדים מהבית לא צריך לקנות קפה לעבודה.

רנו מגאן E TECH היא המכונית שלוקחת על כתפיה את כל משקלה של התקופה, כל השינויים. כי נכון שרנו היתה בעצם הראשונה שחשבה על מכונית חשמלית, אבל היא לא חשבה על מכונית חשמלית מגניבה ונחשקת, ראו ערך טסלה.

רנו חשבה על מכונית חשמלית שימושית כי היא שגתה בהערכת היכולות והמאפיינים של הלקוחות. אם מאמינים לכותרות, אירופה היא בירה עולמית של מכוניות חשמליות. אם מאמינים למציאות, כדי לראות בפריז מכונית חשמלית צריך לחכות למונית, ואז קיים סיכוי קטן שזו תהיה טסלה 3. עמדות טעינה כמעט אין בנמצא, ואת זה רנו רוצה לפצח. היא צריכה לייצר רכב שיהיה גם כביש־שטח, גם משפחתי, גם מהנה וגם לייצג את ערכי המותג של רנו, כלומר להיות עממי ופשוט ובו בזמן מתוחכם.

המשימה הזאת הרבה יותר קשה ממה שנדמה כי רנו אינה יצרנית הרכב הראשונה שקמה בבוקר והחליטה לייצר מכונית חשמלית שתטמיע את כל ערכי המותג שהיצרן חושב שלקוחותיו רוצים, היא רק היצרנית הראשונה שלמעשה לקחה על גבה את כל המהפכה החשמלית, אבל לא ממש יכולה לטעון שהיא קלעה בול לצרכים של הלקוחות. גם לפולקסווגן יש מכוניות חשמליות שמסמלות את ערכי המותג, גם לסקודה, גם לסיטרואן.

אי אפשר לקבל הכל

השלב הראשון של רנו הוא להחליף סמל. קודם היה יהלום, עכשיו יש יהלום בתוך יהלום. רנו טוענת שהסמל יותר איקוני, בפועל הוא יותר מורכב להחליף בזמן תאונה או יותר קשה לציור, אבל מגאן E TECH נאה מאוד. 

המשימה על כתפיה של רנו כבדה להחריד: היא צריכה לייצר מכונית שתהיה כמובן חשמלית, אבל יותר מהכל – שתהיה צרפתית, כלומר שתשפריץ שיק אופנתי בכל סיבוב גלגל, ותיראה יקרה יותר ממה שהיא באמת. מגאן E TECH עושה זאת היטב באמצעות גימיקים מוכרים: חישוקי גלגל גדולים, פסי כרום מאחור, ידיות פתיחה נסתרות בגוף הרכב ופנסים אחוריים צרים. מכוניות חשמליות הן משהו שנפל על יצרני הרכב על ידי הרגולטור באירופה, ולמען האמת ליצרני הרכב לא היה יותר מדי זמן לחשוב מה הצרכנים ירצו וכיצד לייצר את הזהות המתבקשת של המוצר, אז את מגאן E TECH הם עשו יפה מאוד כדי שאנשים יקנו. 

כשהלקוחות קונים, ממוצע המזהמים של יצרן הרכב יורד, והרגולטור מרוצה. בפועל הקנסות שהאיחוד האירופי יכול להשית על יצרן רכב מזהם הם קנסות שכואבים במאזני החברות. בפנים סיפור מעורב: מצד אחד, תא הנוסעים של E TECH מצוין במישור הטכנולוגי. מצד שני לרנו יש עוד מה ללמוד דווקא בכל הקשור בהנדסת האנוש הישנה, תחום שליצרנית היו רק כ־100 שנה ללמוד.

בכל הקשור בטכנולוגיה, מגאן E ETCH מרשימה: מסך המגע הגדול ממוקד באמת במה שהכרחי, כלומר ניווט, זימון מוזיקה, חיווי מצב סוללה ועוד. הממשק אינטואיטיבי להפליא, כיף לחפש מסעדה שבכל מקרה סגורה כי המסעדן יצא להפסקה. מגוון האפשרויות אשר עומד בפני הנהג אדיר. אבל מצד שני ברנו לא ויתרו על הזכות למקם שלוש ידיות שליטה סמוכות זו לזו ליד ידו הימנית של הנהג, כך שקל מאוד לשלב הילוך קדמי ולהפעיל את המגבים. קל להפעיל את המגבים ולהחליף תחנה ברדיו.

ניכר שברנו מנסים לפנות לסוג של דרג ביניים טכנולוגי. למי שהתרגל למאפיינים מסוימים של מכונית בנזין או דיזל, ועדיין נטול היכולות של הדור הצעיר להבין כיצד להפעיל מסך, השילוב לא עובד היטב. עוד נקודה תמוהה: יש יצרני רכב שמסתירים את הפלסטיק הזול והמגורען בחלקו התחתון של לוח המחוונים, היכן שלא ניתן לראות. ברנו הוא נמצא למעלה. תא הנוסעים עצמו מרווח מאוד, המטרה היא שימושיות, אבל מאחור חסר מקום לראשם של הנוסעים, אם הם גבוהים מעט או אפילו ממוצעים.

כביש מהיר מפריז לאיפשהו. גם כאן ברנו מדגישים שמגאן E TECH מיועדת לדור שמתלבט בין חשמלית ללא חשמלית. הצרפתים לא מסתערים על החשמליות, וצריך לשכנע אותם לא רק באמצעות מענקי מס, אלא גם באמצעות מכוניות שעושות מה שמכוניות צרפתיות עושות, כלומר מתנהגות היטב, מתנהגות חד, ואיכשהו גם יודעות לצלול בנונשלנט לתוך בורות ולדלג בזלזול על רחובות לא סלולים.

לרנו היתה נוסחת הקסם הזאת בכיס, פיג'ו המציאה אותה. עכשיו המכוניות החשמליות שוקלות הרבה יותר, המשקל שלהן ממוקם במקומות אחרים, וצרפת אינה ישראל: ללקוחות באמת אכפת שהמכונית שלהם תתנהג היטב. למגאן E TECH יש מנוע חשמלי שמפיק 215 כ”ס כוחות סוס. יש בורר מצבי נהיגה, רגיל, ספורטיבי, אינדיבידואלי ועוד.

רנו מדגישה שחשוב לה שהנהגים ייהנו, לכן ההגה ישיר במיוחד, הרבה יותר ממה שהוא אמור להיות במכונית חשמלית, מבטיחה רנו. הבעיה היא שכאשר ההגה ישיר ואין תחושה אמיתית, אז יש לנו רק מכונית שמגיבה מהר מאוד, ואפילו בעצבנות, אבל זה לא הדבר האמיתי והמהנה שהתרגלנו אליו מדגמי עבר של רנו. זה דבר אמיתי חדש, עצבני לא פחות, אבל הרבה יותר מלאכותי.

בשביל יצרן רכב צרפתי, נוחות נסיעה היא ערך עליון. אבל אז הוא צריך להתקין במכונית סוללה כבדה, לשנות את הקפיצים, לעשות משהו כדי שכל המשקל הזה לא יטוס מהכביש לתוך שדה ציורי. מגאן E TECH עושה עבודה טובה בעיר, היא קשה בדיוק במידה הנכונה, מערכות הבטיחות מעולות, אבל מחוץ לעיר מדובר במצב שונה.

רנו ניסתה לייצר מכונית שתהיה הכל, חדה, משככת, חזקה, אבל אי אפשר לקבל הכל, לפחות לא במכונית עממית. לכן מגאן E TECH מרגישה לפעמים גדולה ומגושמת, אף שהיא לא מכונית גדולה. הרוחב הניכר שלה מורגש היטב. המשקל הכבד שלה ומערכת ההיגוי המהירה מאוד מייצרים תחושה של נהיגה ברכב גדול ממידותיו האמיתיות, וזה בא על חשבון הנמרצות והקלילות. זה יותר בוגר ומשדר ביטחון, אבל לא יותר מהנה.

סוללה ברצפה

לחיצה חזקה. רנו לא תכננה לייצר כאן מכונית שמביסה פורשה ברמזור, אבל מגאן E TECH כן מהירה. טווח הנסיעה מרשים: 200 ק”מ של נסיעה תובענית, ועדיין נשארים עם אופק נאה של 400 ק”מ. ברנו מדברים הרבה על היותה של מגאן E TECH סוג של ברירה טבעית לנהגים. בתרגום יותר פשוט: הרשויות דורשות שזה מה שרנו תייצר, ורנו צריכה לייצר את מה שיזכיר לצרכן הכי טוב את מה שהוא מכיר. 

רנו מדגישה שהסוללה של מגאן E TECH נמצאת מתחת לרצפת תא הנוסעים, ומספקת בידוד מרעשי כביש, אבל בפועל עדיין יש חדירה של רעשים, גם מן הצמיגים הגדולים וגם מאזור הרצפה. רנו מדגישה מראש שהדגש הוא על כסף, רק אחר כך אפשר לדבר עם סגנון או על האם המכונית נוחה. ההסבר של רנו הוא ש־E TECH יקרה ממכונית בנזין, אבל החיסכון מתקזז אם מטעינים נכון, כלומר בבית.

השיקול הראשון הוא כלכלי, אחריו באה האסתטיקה. כשיצרנית מכוניות מתבססת במידה בלתי מבוטלת על אסתטיקה ועל הקפדה על תכונות מאוד מסוימות, זו לא משימה קלה בכלל. רנו מגאן E TECH ממחישה היטב שמדובר בעצם במכונית שצריכה לסגור עבור רנו פינות, למכור מספיק מכוניות כדי להוריד את הרגולטור מגבה של היצרנית הצרפתית – וכמובן שכמו כל מכונית, אם היא לא תהיה מספיק טובה אז פשוט לא יקנו אותה.

E TECH היא מכונית חשמלית מרשימה, כזו שמשפחה צרפתית או משפחה ישראלית תמצא בה לא מעט חידושים מעניינים ורמה גבוהה של שימושיות, כמובן בהינתן מחיר שפוי, ולא מחיר מטורף שמוצנח לפעמים על הצרכנים בישראל בהנחה שאם זה חשמלי אז הצרכנים יפתחו את הארנק.

אבל לצד העובדה ש־E TECH היא מכונית חשמלית מוצלחת, היא צריכה להיות גם רנו טובה. וכרנו טובה, כלומר מכונית אשר מעבירה את ערכי המותג היטב למי שחפץ בסגנון מסוים ואופי מסוים, זה מוצר של אמצע הדרך, כלומר רנו בעצמה טרם החליטה באמת מהם הערכים והחוויות שהמכוניות החשמליות שלה יספקו, כך שמי שרוצה מכונית חשמלית טובה יכול בהחלט לשקול את E TECH, ואולי זה מכוון – כדי להביא לקוחות חדשים למותג. אבל צריך לקחת בחשבון שמי שרוצה קודם כל רנו, בגלל איכויות מסוימות, עלול לגלות ש־E TECH העדיפה שימושיות על פני אופי.

אהבנו
נאה, נוחה בעיר
אהבנו פחות
הנדסת אנוש 
מתחרות
סקודה אניאק
לסיכום
החשמלית הלא שמרנית הראשונה של רנו היא מוצר מעניין, אבל לא מושלם

רנו מגאן E TECH
מנוע: חשמלי. הספק מרבי 215 כ"ס, מומנט מרבי 30.5 קג"מ 
ביצועים: מהירות מרבית 160 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש בתוך 7.5 שניות
טווח נסיעה מרבי: 469 ק”מ

בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים ריסוק פומבי. בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אקטיבית, שמירת נתיב אקטיבית
קבוצת זיהום: 1

מחיר: טרם נקבע בישראל

Support Ukraine