משרד התחבורה יאשר בקרוב הסבה של מכוניות ישנות להנעה בחשמל, זאת במסגרת היערכות כללית של משרד התחבורה למהלכים שיעודדו חדירה של מכוניות חשמליות לישראל, כך נודע ל"כלכליסט".
כיום יותר ויותר סדנאות שיפוץ רכב באירופה מציעות לבעלי מכוניות עתיקות שירות ייחודי: בעל המכונית העתיקה משאיר את מכוניתו בסדנה, הסדנה שולפת את המנוע העתיק והמזהם מן המכונית, ומתקינה במקומו סוללה חשמלית וגם מנוע חשמלי שמחליף את המנוע המזהם.
החיסרון הוא שערכה של המכונית, הצליל שלה ולפעמים גם ההתנהגות שלה נפגעים – אבל היתרון הוא שהמכונית אינה מזהמת עוד, ויכולה למשל להיכנס למרכזי הערים. חלק מההסבות האלה נעשות בצורה מקצועית לעילא ולעילא. ההסבה כוללת שדרוג של כל חלק ברכב – ולמעשה בשנים האחרונות, עם פריחת התופעה, החלו יצרני הרכב לקבל בחזרה מכוניות שמכרו לפני 50 שנה כדי להתקין בהן מנועים חשמליים.
יש להדגיש כי הסבה של מכוניות ישנות לחשמל לא היתה חוקית בישראל עד השנה הנוכחית. בשנה שעברה משרד התחבורה ראה בהסבה כזאת שינוי מבנה משמעותי של המכונית – מה שהופך אותה ללא חוקית לתנועה בישראל – אבל כעת מקודמים מהלכים אשר הופכים את ההסבה לחוקית.
תהליך האישור להסבה לחשמל הוא תהליך נפוץ בעולם, אבל לא פשוט בישראל: בעליה של המכונית שעברה הסבה יהיה חייב לעבור כמה תהליכי רישוי ורישום של ההסבה כדי לוודא שהיא בטיחותית.
המכונית תידרש לבדיקה במעבדה מוסמכת מטעם משרד התחבורה, שבה יבדקו גם את המסמכים והמפרט של ערכת ההסבה אשר הותקנה במכונית, וגם לבדיקה פיזית מדוקדקת כדי לוודא שההסבה לחשמל בוצעה באופן בטוח ואינה פוגעת ביכולות של המכונית, כגון יכולת הבלימה וההיגוי.
חדשות קשורות