משרד התחבורה מקדם: היתר ליבוא טרקטורוני אספנות

לפני חודשיים, שבועיים - 8 פברואר 2024, כלכליסט
משרד התחבורה מקדם: היתר ליבוא טרקטורוני אספנות
המשרד פרסם תזכיר חוק שיאפשר יבוא של טרקטורונים ותלת אופנועים שיוצרו לפני יותר מ-30 שנה ועד היום הוחרגו מתקנות היבוא. "לגישת גורמי המקצוע במשרד, אין נימוק מקצועי אשר יש בו כדי להצדיק את ההחרגה האמורה", ציין המשרד

משרד התחבורה ממשיך להרחיב את היצע רכבי האספנות הניתנים ליבוא לישראל. לפי תזכיר חוק שפורסם להערות הציבור, המשרד מעוניין לאפשר יבוא של טרקטורונים ותלת אופנועים לאספנות. 

טרקטורונים הפכו נפוצים בישראל רק במהלך שנות ה-90, בעקבות תקנות שאפשרו את יבואם בעיקר למטרות חקלאיות. אך בעולם מדובר בכלי רכב ששימשו למטרות ספורט, בעיקר בארה"ב, מאז שנות ה-70. 

כיום מבחינה חוקית ניתן לייבא לישראל כל רכב שגילו מעל 30 שנים, אם רכב זה נרשם כ"רכב אספנות". התקנה ליבוא של רכבים כאלה אינה כוללת טרקטורונים ואינה כוללת תלת אופנועים. מבחינה חוקית, תלת אופנוע הוא כל רכב שמשקלו עד טונה אחת ונע על שלושה גלגלים. על פי דברי ההסבר שצירף משרד התחבורה למסמכי החקיקה: "לגישת גורמי המקצוע במשרד, אין נימוק מקצועי אשר יש בו כדי להצדיק את ההחרגה האמורה".  

במהלך השנים האחרונות נקט משרד התחבורה מספר צעדים שנועדו להקל יבוא של טרקטורונים לישראל. רק לפני כשבועיים פרסם המשרד תזכיר חוק שנועד לבטל את האבחנה המלאכותית בין "טרקטורון עבודה" ל"כלי ספורטיבי". בשנה שעברה העלה המשרד את נפח המנוע והגודל המותר לטרקטורון. ההקלות ביבוא טרקטורונים ותלת אופנועים יצטרפו להקלות ביבוא רכבי דיזל כרכבי אספנות, עליהן הכריז המשרד בתחילת החודש.

Support Ukraine