הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, החליטה היום (ב') להעביר לאישור הממשלה את התוכנית להקמת החלק הצפוני של המטרו - M1. מדובר במקטע המרכזי של המטרו שיהווה את הבסיס והקישור עם קווי המטרו האחרים.
מדובר בקו הארוך ביותר מבין שלושת קווי המטרו המתוכננים. הקו כולל 85 ק"מ ו-62 תחנות תת-קרקעיות, והוא צפוי להסיע מיליון נוסעים מדי יום. חלקו הדרומי של הקו - מרחובות, נס ציונה, ראשון לציון ועד לחולון - כבר אושר בממשלה. החלק המרכזי של הקו שאושר היום בות"ל ממשיך מצומת חולון לרחובות יגאל אלון, דרך נמיר וחיים לבנון בתל אביב ומשם מגיע אל גלילות. אורכו של מקטע זה הוא כ-14 ק"מ, והוא כולל 11 תחנות תת-קרקעיות.
חלק זה של הקו פוצל לפני כמה חודשים, כפי שפורסם לראשונה בגלובס, על רקע התנגדויות של ערי צפון המטרופולין למיקום מוסכי הרכבת והתחנות, ולכן שלוחותיו הצפוניות של הקו החשוב אל רמת השרון, הוד השרון, כפר סבא, הרצליה ורעננה יקודמו בהמשך.
הקו יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים - קו מטרו 2M - בסמוך למחלף השלום וקו M3 בגלילות תחנות. תחנות רכבת ישראל- סבידור מרכז, השלום, ההגנה , גלילות (תחנה חדשה), צומת חולון. תחנות של קווי הרכבת קלה: הקו הירוק - צומת חולון ואוניברסיטת תל אביב, הקו הסגול- ההגנה, מסוף ארלוזורוב והקו האדום בתחנת ארלוזורוב.
אילו קווים כבר אושרו בממשלה?
כאמור, קו M1 דרום כבר אושר בממשלה, ונוסף אליו אושר גם קו M3, שהוא קו טבעתי וייסע מהרצליה לעתידים, פתח תקווה, קריית אונו, וחולון, ומתוכננת בו גם שלוחה לנתב"ג.
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הוות"ל, עו"ד שלומי הייזלר, ציין כי "אישור מקטע M1 מהווה צעד נוסף חשוב בקידום פרויקט המטרו בישראל, שעתיד לשרת עשרות אלפי תושבים ביום. פרויקט המטרו מצטרף לרשת הסעת ההמונים ולתוכניות הרכבת הקלה, שגם הן מקודמות בוות"ל, הנמצאות בביצוע בימים אלה".
אילו קווים עדיין לא אושרו במוסדות התכנון?
קו M2 נמצא בשלב של בחינת ההתנגדויות לתוכנית במוסדות התכנון על-ידי חוקרת. הקו הוא קו רוחב שיתחיל בבית החולים וולפסון וייסע דרך שלבים, כרמלית, כיכר מגן דוד, הבימה והשלום בתל אביב, ומשם ימשיך לגבעתיים, לבני ברק או לרמת גן ולפתח תקווה.
מתי המטרו ייסע?
מערכת המטרו תבוצע בשלבים, כפי שנחשף במכרז הניהול של הקווים, כך שהעבודות יחלו עם קו M1, כשחלקו צפוי להתחיל לפעול כבר בפעימה הראשונה, על-פי ההבטחות, בשנת 2032, והרשת תלך ותתרחב, עד שתושלם על-פי ההבטחות בשנת 2040.
אי-העברת חוק המטרו תעצור את התוכנית?
חוק המטרו עבר בחלקו במסגרת חוק ההסדרים, ובו נקבע תקציב הפרויקט והמבנה הארגוני לקידומו. חלקו השני של החוק נועד להסיר חסמים ולתת עליונות לביצוע הפרויקט הלאומי על פני צרכים אחרים, ועל כן החוק חיוני כדי לקדם את הפרויקט בקצב המתוכנן וביעילות, לנוכח הפקת הלקחים מקידום קווי הרכבת הקלה בגוש דן שנתקלים בחסמים שונים.
מה תקציב הפרויקט, ומהיכן יבוא הכסף?
תקציב הפרויקט הוא 150 מיליארד שקל, כשמחציתו תגיע מתקציב המדינה, ומחציתו מבוססת על מיסוי ולכידת ערכי הנדל"ן.
מה היא רשות המטרו?
רשות המטרו היא הגוף שיוקם כדי לנהל את תקציב הפרויקט והתקדמותו. לאחרונה פרסמנו כי בין המועמדים לתפקיד ראש הרשות הם דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון לשעבר; צחי דוד, סגן ראש אגף התקציבים במשרד האוצר; איתי חוטר, לשעבר סמנכ"ל כלכלה של מרכז השלטון המקומי; ובעז צפריר, לשעבר מנכ"ל חברת ממן מסופי מטען וניטול, שלפני כן שימש בתפקיד מנכ"ל רכבת ישראל.
מתי יתחילו לבצע את הפרויקט?
כבר כעת נערכים קידוחי ניסיון לחפירת רשת הרכבות התחתיות. הפרויקט יבוצע בשני שלבים עיקריים: בשלב הראשון חפירת המנהרות והתחנות, שצפויה להתחיל כבר בשנת 2024; ובשלב השני הקמת המסילות, התקנת המערכות והבדיקות להפעלת המערכת כולה.
חדשות קשורות