היום הדרמטי של מצלמות המהירות

לפני שנה, 5 חודשים - 25 נובמבר 2022, Walla!
היום הדרמטי של מצלמות המהירות
פסק דין בראשון מבין שלושה משפטי אמינות חדשים למצלמות המהירות הנייחות של המשטרה, קבע היום כי המצלמות אמינות משום שלא הוכח אחרת, אולם יש לתקן כשלים בהפעלתן. פסקי דין במשפטים האחרים - בשנה הבאה

הרכב מיוחד של בית המשפט לתעבורה בבאר שבע, השופטים אלון גביזון, נועה חקלאי ואלון אופיר, יפרסם אחר הצהרים את הכרעתו בראשון מבין שלושת משפטי האמינות שמתקיימים כעת למערך מצלמות המהירות המשטרתי הנייחות, המכונה א3.

לפני ארבע שנים זיכה השופט יעקב בכר מבית הדין לתעבורה בעכו 21 נהגים מנהיגה במהירות מופרזת, לאחר שקבע כי התביעה לא הצליחה להוכיח את אמינות מצלמות הא3. את הנהגים ייצגו אז עורכי הדין תומר גונן, יוסי יעקובי, ערן בר אור וכפיר דור, והמשפט היה רצוף גילויים.

בין השאר כי המשטרה מעולם לא בחנה את המצלמות לפני שהמדינה השקיעה מאות מיליוני שקלים ברכישתן ובהפעלתן. מ"מ מנכ"ל מכון התקנים אילן כרמית, שהיה אחראי על בדיקת המצלמות, העיד עדות שקר כי השתתף בבחינות שנערכו להן בהולנד. אולם התברר שגם משלחת משטרתית שהוטסה בבהילות להולנד כדי להביא הוכחות לבדיקה, לא הצליחה בכך. גם כאשר התברר לתביעה כי כרמית העיד עדות שקר, בחרה ניצב משנה שרית פיליפסון, ראש התביעה באגף התנועה, להסתיר עובדה זאת מבית המשפט במשך תקופה ארוכה. בהמשך המליץ נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה, השופט דוד רוזן, להדיחה מתפקידה, אולם פיליפסון נשארה במשטרה ואף קודמה בהמשך.

המשטרה בחרה שלא לערער על פסיקת השופט בכר, כדי להימנע מתקדים משפטי מחייב במקרה שהערעור יידחה והיא תיאלץ להפסיק להשתמש במצלמות. במקום ערעור שכרה המשטרה את המעבדה להנדסת רכב של הטכניון לערוך ניסוי למערכת הא3, ומיהרה להודיע כי הניסוי אישר את אמינותן. לאחר שנה של הקפאה בעקבות המשפט בעכו, ובהוראת פרקליטות המדינה, החוזרה המערכת לשימוש, אך בזמן שהמשטרה נמנעת ככל האפשר מהנפקת דוחות ללא ברירת משפט, כדי לעודד נהגים לשלם את הדוחות ללא ויכוח. נהגים שהתעקשו להציג בדיונים את פסק הדין מעכו זכו להצעה לכתב אישום מתוקן ומקל, ולעתים אף לביטולו המלא.

יצרן המצלמות העיד: הן לא מתוחזקות לפי הוראותנו

בינתיים החלו להתנהל שלושה משפטי אמינות חדשים אודות המערכת. היום יישמע פסד הדין בתיק שמנהל עורך הדין אורי גיספאן, לאחר שבדיונים התגלו למשל ליקויים בהכשרת מפעילי מערך המצלמות והנפקת הדוחות בידי המשטרה.

ליקויים חמורים יותר התגלו בדיונים שניהל הרכב עורכי הדין שהביא לזיכוי בעכו, בבתי משפט באשדוד ובנצרת, שבהם צפויות פסיקות בשנה הבאה. כך למשל הודה חגי בק ממעבדת הטכניון כאשר נחקר בידי עו"ד גונן, כי בניסוי התברר מערכת א3 אינה מדייקת במדידה בעת שהרכב הנבדק מאיץ או בולם, כלומר לא נוסע במהירות אחידה. ראש אגף התנועה דאז, ניצב דורון ידיד, נזף באנשי מעבדת הטכניון וטען כי בדיקתם הייתה שגויה.

זאת ועוד: טימו גטסומטר, בנו של ממציא מצלמת המהירות, ובכיר בחברה ההולנדית המייצרת אותן כעת, העיד כי המשטרה אינה מתחזקת את יותר מ-100 המצלמות שהיא מפעילה לפי הוראות היצרן, מה שיוכל להביא לשגיאות בקריאת המהירות.

התחליף: מצלמה למדידת מהירות ממוצעת

למרות הפסיקה והגילויים ממשיכה כאמור המשטרה להשתמש במצלמות הבעייתיות, ולהנפיק באמצעותן מאות אלפי דוחות מהירות מדי שנה. ההסכם עם מפעילת מצלמות המהירות עבור המשטרה, חברת מלמ תים, אמור להסתיים ביולי 2023. במשטרה אמרו היום כי "למשטרת ישראל שמורה הזכות להודיע לחברה אם בכוונתה להאריך את ההתקשרות בשנה נוספת".

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נערכת לשלב ביחד עם המשטרה בכביש 90 המחודש מערכת מצלמות מהירות חדשה, שלא על בסיס מדידת מהירות הנסיעה באמצעות לולאות מתכת בכביש כמו במערכת הא3, אלא על סמך מדידת מהירות הנסיעה הממוצעת של כלי הרכב, באמצעות צילום לוחיות הרישוי בכניסה וביציאה מקטעי הכביש הנמדדים.

עדכון פסק הדין: המצלמות אמינות

בהכרעת הדין שניתנה בסוף משפט שהקיפה לא פחות מ-85 עמודים ולאחר סדרת דיונים קיבל בית המשפט את עמדת המשטרה ודחה את הערעורים שהוגשו כנגד המצלמות על ידי עו"ד אורי גיספאן. בפסק הדין אמרו השופטים כי לפי הנתונים שהוצגו להם הוכח שהמערכת מספקת נתונים מדויקים והמדידות שלה אמינות. המשמעות היא שניתן להתבסס על תוצרי המצלמות לצורך הרשעה בנהיגה במהירות מופרזת.

עם זאת הורה בית הדין למשטרה להפחית 5 קמ"ש מכל תוצאה של מדידות המצלמות (כפי שנהוג כיום אגב) על מנת לנטרל פערי מדידה ב"לולאות" (הרכיב שמודד את מהירות המכונית על הכביש). לדברי השופטים בהפחתה זו יש גם לנטרל טעויות מדידה באם יש כאלו למערכת.

אולם, לצד ההכרזה על כך שתוצרי המצלמות קבילים, העבירו השופטים אלון גביזון, נועה חקלאי והשופט הבכיר אלון אופיר ביקורת על המשטרה ואופן הפעלת המצלמות. בין השאר אמרו כי טוב תעשה המשטרה אם תפעל לתיקון הליקויים בתחומי התחזוקה ורענון העוסקים במלאכה.

באחד הדיונים בתיק שנערך במרץ 2021 הודתה המשטרה והעדים מטעמה כי הליך הכשרת והסמכת השוטרים שמטפלים במצלמות המהירות אינה כוללת מבחן מעשי או עיוני, וכי לא נבדק האם הם הבינו כיצד מטפלים במצלמות הללו. "ההסמכה עצמה לא כוללת מבחנים. עצם ההקשבה היא ההכשרה", אמר רונן כהן העד המומחה מטעם המשטרה.

תגובות

עו"ד תומר גונן מסר בתגובה על הפסיקה, כי "בית המשפט הרשיע על פי החומר שהיה בפניו, לא זו בלבד שכל צוות המצלמות שמנהל את כל התיקים האחרים בארץ סמוך ובטוח שהתמונה תשתנה לאחר שתסתיים חקירת מומחה הטכניון ויוצגו ראיות ההגנה הרי שכבר עתה ניתן לזהות פגמים משמעותיים ביותר שמעידים שהמערכת אינה אמינה ובטח לא מכויילת בהתאם להוראות היצרן. היה זה כבוד השופט הבכיר אלון אופיר שקבע בתיק המצלמות הקודם שראוי היה לשמוע מומחה מטעם ההגנה וכמו שזה לא נעשה אז זה לא נעשה גם בתיק הנוכחי שהתנהל בבאר-שבע. צוות הסנגורים שנכיר את המערכת על בוריה סמוך ובטוח שביתר התיקים המתנהלים התמונה תשתנה לחלוטין בהמשך ההליכים שם".

מהמשטרה נמסר כי "הכרעת הדין בבית משפט השלום בבאר שבע בהרכב שלושה שופטים קבע - מצלמת א3, מצלמות המהירות של המשטרה אמינות ומדויקות מאוד".

Support Ukraine