הממונה על התחרות ממליצה: לא לחדש לטל קאר את זיכיונות SERES, סאנגיונג ו-DFSK

לפני שבוע, 3 ימים - 24 נובמבר 2025, כלכליסט
הממונה על התחרות ממליצה: לא לחדש לטל קאר את זיכיונות SERES, סאנגיונג ו-DFSK
לטענת הממונה על התחרות, חידוש הזיכיונות "אינו מיטבי מבחינת קידום התחרות ועלול להוביל לאובדן תחרות פוטנציאלית", זאת מאחר שהיבואנית כבר מחזיקה בזיכיון של קיה. החשש של הממונה הוא שעל מנת שלא לפגוע במכירות קיה, טל קאר "תייבש" את המותגים האחרים

הממונה על התחרות מיכל כהן הודיעה היום (א') כי היא ממליצה למשרד התחבורה שלא לחדש את זיכיון היבוא של שלושה מותגי רכב שנמצאים בידי טל קאר: DFSK (חטיבת הרכב הכבד של דונגפנג), SERES ו-KG Mobility הקוריאנית (לשעבר סאנגיונג). לטענתה, חידוש הזיכיון "אינו מיטבי מבחינת קידום התחרות ועלול להוביל לאובדן תחרות פוטנציאלית", זאת מאחר שהיבואנית כבר מחזיקה בזיכיון של קיה.

לדברי הממונה על התחרות, "טל קאר מחזיקה בהיקף פעילות משמעותי בקטגוריה M1 (רכבי נוסעים - ת"ה), והיא מהשחקניות הדומיננטיות בקטגוריה. התמריץ של טלקאר למנוע קניבליזציה עלול להביא ל'ייבוש' התוצרים DFSK, SERES וקי ג'י מוביליטי. כך קיימת אפשרות שהתוצרים DFSK, SERES וקי ג'י מוביליטי משווקים על ידי החברה בצורה מתונה, למשל בכמויות קטנות או במחירים שאינם תחרותיים, על מנת שלא לפגוע במכירות של התוצר קיה".

בחודשים האחרונים מקיימת רשות התחרות בדיקה של השחקנים הפועלים בענף הרכב ונתחי השוק שלהם. אחת הסיבות לכך היא שחלק מהזיכיונות שבידי יבואני הרכב עומדים לפוג, ומשרד התחבורה נדרש לקבוע אם לחדשם, כשבין שיקוליו נמנית גם סוגיית התחרות. לפי סעיף 43 של חוק התחרות, משרד התחבורה חייב להתייעץ עם רשות התחרות כאשר הוא עוסק ביבוא של רכבים מסוג M1 שיש לו מעל 10% נתח שוק, או יבוא של רכב מסוג N1 (רכב מסחרי) שיש לו מעל 25% נתח שוק. עם זאת, עמדתה של הממונה על התחרות אינה מחייבת את משרד התחבורה. השנה, זיכיון היבוא של SERES חודש על ידי משרד התחבורה בפעם האחרונה לתקופה קצובה של שלושה חודשים בלבד. 

לפני כשבועיים הודיעה הממונה על התחרות כי היא ממליצה שלא לחדש את זיכיון היבוא של מכוניות GAC AION הסינית שבידי אוריון מוביליטי. תחת בדיקת הממונה על התחרות נמצאים ככל הנראה גם יבואני רכב נוספים שמחזיקים בנתחי שוק של מעל 10% - מכלמוביל ועד קרסו.
מטל קאר נמסר: "למדנו על המלצת הרשות מהתקשורת ולא קיבלנו פנייה מאף גורם רשמי. אנו משוכנעים שלאחר קבלת הבהרות, תתקבל ההחלטה הנכונה להותיר את הרישיון על כנו".

Support Ukraine