שוק החשמליות הסיניות משתנה: המחירים עוד לא יורדים, אבל הטבות כבר יש

לפני שנה, חודשיים - 21 פברואר 2023, כלכליסט
שוק החשמליות הסיניות משתנה: המחירים עוד לא יורדים, אבל הטבות כבר יש
הודעה שגרתית של יבואנית ג'ילי חשפה מגמה חדשה ומעניינת: הישראלים כבר לא בהכרח מתנפלים על רכב חשמלי, והנכונות לרכוש כזה בכל מחיר הולכת ופוחתת. היבואנים יתמודדו עם השינוי דרך הטבות, מימון עסקאות ושירותי טעינה

בתחילת השבוע הנוכחי פרסמה גיאו מוביליטי, יבואנית ג'ילי, הודעה שגרתית על פתיחת סניף חדש בראשון לציון. אבל מה שיותר מעניין בהודעתה של יבואנית ג'ילי אינו עצם פתיחת הסניף אלא דווקא האותיות הקטנות. לפי היבואנית, לג'ילי יש מלאי של מכוניות זמינות והיא יוצאת בימים אלה בקמפיין מימון ומציעה ללקוחות הטבות כגון עמדת טעינה ביתית וכרטיסי טעינה. כלומר, יש מבצעים על המכונית החשמלית של ג'ילי, הם פשוט לא מתבטאים בכסף שמורידים ממחיר המכונית.

לג'ילי ג'יאומטרי C יש מקום מיוחד בשוק הרכב הישראלי. יש חודשים שבהם היא נחשבת למכונית החשמלית הכי נמכרת במדינה בה הישראלים מתנפלים על כל מכונית חשמלית שיורדת מן האוניה. אבל – המבצעים שמתרחשים ממש עכשיו בג'ילי מצביעים על מגמה חדשה ומעניינת: הישראלים כבר לא בהכרח מסתערים.

קודם כל, יש להבין את התנאים שבהם פועלים כעת יבואני הרכב הסינים. מי שיקלע לנמל אילת ממש בימים אלה יגלה שהמדרונות שמקיפים את הנמל עמוסים לעייפה במכוניות, חלק נאה מהן הן חשמליות סיניות. המכוניות האלה הגיעו ארצה השנה, כלומר בשנת 2023, שנה בה על מכוניות חשמליות מוטל מס קנייה בגובה 20% ולא 10% כפי שהיה בשנה שעברה. 

בסוף שנת 2022 מיהרו יבואני הרכב לשחרר ממכס את המכוניות החשמליות כדי להרוויח את מס הקנייה הנמוך, אבל המכוניות האלה הולכות ונגמרות ואי אפשר להתעלם מהעובדה שהמחיר של מכונית חשמלית עממית, והג'ילי היא דוגמה מעולה, הלך וזינק לגבהים שאינם בהכרח הגיוניים בשביל רכב מסוג זה. כך, הנכונות של הציבור בישראל לרכוש מכוניות חשמליות בכל מחיר הולכת ופוחתת. היעדר הנכונות הזה צפוי להתבטא בדוחות הקרובים של איגוד יבואני הרכב שיסכמו את חודש פברואר: הזינוק במסירת מכוניות חשמליות שהתרחש בחודשים האחרונים יתגלה בעוד כשבוע ככזה שנחלש, כך לפחות מראים הרישומים של יבואני הרכב.

מעבר לכך, עוד בעיה: השוק הולך ומצטופף. כיום המתחרה העיקרית של ג'ילי ג'יאומטרי C היא ה-ATTO 3 של BYD, שבעצמה התייקרה כמובן בתחילת השנה. אורה פאנקי קאט גם הצטרפה לשוק ויש עוד מכוניות חשמליות סיניות בדרך. ומשום מה, המחירים שלהן, לפחות בחלק מן הגרסאות, מאוד קרובים זה לזה – רק שהמכוניות, כדרכן של מכוניות, כלל אינן דומות – ואצל הסינים ההבדלים תהומיים ומתבטאים באבזור ובמה שהלקוחות תופסים כחדשנות, כלומר כמות הגימיקים וגודלו של המסך. 

עוד בעיה: ליבואני הרכב הסינים, לפחות ברוב המקרים, אין באמת היצע של דגמים שמאפשר "לפזר סיכונים" כלומר הם משווקים דגם אחד עיקרי עממי. לאורה יש רק את פאנקי קאט. ג'יאומטרי C היא הדם היחיד של ג'ילי. ל-BYD יש דגמים נוספים, אבל בפער מחיר ניכר, כך שכל פגיעה במכירות של "ספינת הדגל" העממית (שבכל מקרה עולה כמו כל המתחרים) היא משמעותית. לכך יש להוסיף עוד גורם בעייתי – יבואני הרכב ייקרו את החשמליות הסיניות לרמה של כ- 170 אלף שקל – ואילו טסלה הוזילה את ה-3 הבסיסית לרמה של כ 200 אלף שקל וכמובן שגם טסלה 3 משומשת בת שנה הרבה יותר נחשקת ממכונית חשמלית סינית, עולה כ-170 עד 180 אלף שקל בגרסאות הבסיס.

כיצד יבואני הרכב ינהגו? התשובה: "טעינה ותנאים". כלומר - מהוזלה כספית של מחירי המכוניות החשמליות הסיניות אפשר לשכוח. יבואני הרכב הוותיקים נמצאים כיום במצב בו הם העלו על הכביש יותר מדי מכוניות, יש להם יותר מדי נוכחות בציי הרכב והורדה של מחירי המכוניות הרשמיים אינה אפשרית בגלל פגיעה בערך הציים. הורדה כזאת מעולם לא התרחשה וגם אין מה לבנות עליה. הנחות ומבצעים? זוהי "הקצפת" – יבואני הרכב שומרים אותה לחברות הליסינג ולמועדוני הלקוחות שכבר מציעים כיום חשמליות סיניות במבצעים. כך שמה שנותר ליבואני הרכב הוא היכולת להציע את מה שיש להם: טעינה ותנאים, כלומר היכולת לממן עסקאות ללקוחות – או לסירוגין להציע ללקוחות את שירותי ספקיות הטעינה שבכל מקרה שייכות ליבואני הרכב. 

במקרה של ג'ילי השרות שמוצע הוא של EV EDGE שנמצאת בשליטת היבואנית. לא נופתע אם מהלך זה לא יהיה האחרון: גם לקבוצת שלמה אשר מחזיקה בחלק מיבואנית BYD יש כמובן ספקית טעינה משלה (אפקון). האם המהלכים האלה מספיקים כדי להדליק מחדש דעיכה בביקוש לחשמליות סיניות? החודשים הקרובים יגידו. בחודש הבא אמור להיכנס לישראל משלוח נאה של טסלה, שיספק חלק גדול מהמכוניות שנרכשו אחרי ההוזלה של ינואר. אחרי שמשלוח זה יגיע יבואני הרכב, החשמלי במיוחד, יבצע הערכה מחדש של תנאי השוק כדי להבין את מימדיה של רעידת האדמה. אם המסקנה תהיה שיבואני הרכב תמחרו את החשמליות שלהם קרוב מדי זה לזה ושהציבור כבר לא מתנפל, התוצאה עשויה להיות גל של הטבות לרוכשי סיניות. אולי שווה לחכות עם הרכישה עד אחרי פסח.

Support Ukraine