בדרך לשיא: שוק הרכב יעבור את 280 אלף המסירות בנובמבר

לפני שנתיים, 4 חודשים - 1 דצמבר 2021, כלכליסט
Illustration
Illustration
החודש אמורות להימסר יותר מ-14 אלף מכוניות חדשות שיתווספו ל-268 אלף מכוניות שנמסרו בעשרת החודשים הראשונים של השנה. השיא השנתי הקודם נקבע ב-2016 - אז נמסרו 286,728 מכוניות חדשות

שוק הרכב הישראלי יחצה בנובמבר את רף 280 אלף המסירות, משמע בשנת 2021 ירשם שיא מסירות רכב חדש של כל הזמנים – כך עולה ממידע ראשוני על מסירות הרכבים החדשים שהגיע לידי כלכליסט. לפי הערכות ראשוניות, החודש אמורות להימסר יותר מ-14 אלף מכוניות חדשות שיתווספו ל-268 אלף מכוניות שנמסרו בעשרת החודשים הראשונים של השנה. בכך צפוי להישבר השנה שיא המסירות ההיסטורי של ענף הרכב הישראלי שנקבע ב-2016 - אז נמסרו 286,728 מכוניות חדשות. 

בחודש דצמבר, שנחשב באופן מסורתי לחודש חלש, צפויות להימסר יותר מ-10,000 מכוניות חדשות – וזאת מכיוון שב-1 בינואר ייכנס לתוקף מתווה מס קניה חדש, שבמסגרתו לראשונה יעלה מס הקניה על מכוניות היברידיות מ-50% ל-83% (בניכוי סכומים שמגיעים עד כ-17 אלף שקל), מה שגורם ליבואני הרכב לייבא כמויות גדולות של מכוניות היברידיות בדצמבר, במטרה לשחררן מהמכס לפני ינואר הקרוב כדי ליהנות ממס הקניה הנוכחי.

חשוב להדגיש כי למרות התחזית האופטימית לשנת שיא, תחילת השנה הבאה צפויה להיות קשה במיוחד: יבואני הרכב מתמודדים בימים אלה עם מחסורים קשים באספקות רכב בגלל משבר השבבים העולמי ובחלק מהמקרים רשימות האספקה לרכבים חדשים מתארכות הרבה מעבר למחציתה הראשונה של השנה הבאה.

כפי שפורסם בכלכליסט, ברבעון השלישי נרשמה ירידה בהיקף יבוא המכוניות אשר פגעה בתמ"ג, ואולם ירידה זו מתייחסת לרבעון אחד בלבד ביחס לאשתקד – ואחד הרבעונים הגרועים ביותר עבור תעשיית הרכב העולמית הן בהיבט של קיבולת היצור הגלובאלית והן בהיבטים של שוק הרכב הישראלי. כך, במישור העולמי תעשיית הרכב עדיין מתמודדת עם משבר השבבים הגלובאלי והחודשים האחרונים אופיינו על ידי גל של השבתות של מפעלי יצרנים גדולים, החל בסובארו וכלה בטויוטה, השבתות אשר הורגשו מטבע הדברים ברמת היבוא לישראל. אבל מעבר לכך, יבואני הרכב כבר נערכים בימים אלה כאמור לאגירה של מכוניות שישוחררו ממכס בדצמבר, בעיקר מדגמים היברידיים. הדגמים ההיברידיים מהווים חלק מ"עוגת היבוא" של כל יבואן רכב ולעתים היבואן מעדיף לשריין מראש קיבולת יצור של דגמים כאלה כדי לקבלם בנובמבר דצמבר.

Support Ukraine