משרד התחבורה יאריך בארבע שנים את ההיתר לייבא מכוניות משומשות ביבוא זעיר

לפני 9 חודשים, 3 שבועות - 6 יולי 2023, כלכליסט
משרד התחבורה יאריך בארבע שנים את ההיתר לייבא מכוניות משומשות ביבוא זעיר
על פי ההיתר, היבואנים הזעירים יוכלו לייבא לישראל מכוניות משומשות שגילן הוא עד שנה. כיום רוב המכוניות שמגיעות לישראל בדרך זו הן מכוניות יוקרה

משרד התחבורה נערך להארכת ההיתר לייבא מכוניות משומשות שגילן הוא עד שנה על ידי יבואנים זעירים, כך עולה מתזכיר לחוק רישוי רכב. כיום פעילים בישראל שלושה סוגים של יבואני רכב: יבואן ישיר, כלומר מי שרוכש את המכונית מהמפעל, יבואן עקיף (או מקביל) שרוכש את המכונית מ"דילר" בחו"ל ויבואן זעיר שמייבא עד 20 מכוניות בשנה לצורך מכירה.

כדי לעודד את היבוא הזעיר נקבעה הוראת שעה אשר מאפשרת ליבואנים הזעירים (ורק להם) לייבא מכוניות שאינן חדשות, אך כדי להגביל את גיל המכוניות נקבע כי אסור לייבא מכוניות שחלפה שנה ממועד ייצורה ועד מועד רישומה בישראל כחוק, כלומר ליבואנים הזעירים יש שנה אחת לאתר בחו"ל רכב משומש חדש יחסית, להביא אותו לארץ ולרשום אותו. 

בפברואר הודיעה ועדת הכלכלה כי תאריך את הוראת השעה למשך חצי שנה בלבד. כעת יוארך תוקף היתר היבוא למשך ארבע שנים נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי "המשרד נערך לשינויים מהותיים בהוראות שעה אלה, מתוך הפקת לקחים על מהנעשה בשוק יבוא הרכב, אך עבודת המטה לגיבוש הצעות אלה טרם הושלמה", מה שעומד בסתירה לעובדה שהוראות השעה מוארכות בפועל עד שנת שנת 2027, פרק זמן בלתי מבוטל. יצוין כי כיום רוב המכוניות שמגיעות לישראל ביבוא זעיר הן מכוניות יוקרה. לדוגמה, מבדיקת רישומי מדינת ישראל אשר מסכמים את מגמות היבוא של רכבים ביבוא זעיר (או "יבוא אישי") עולה רשימת דגמים שמיועדים בעיקר לאספני רכב בעלי כיסים עמוקים: מטויוטה סופרה הספורטיבית ועד קדילאק אסקלייד, למבורגיני אורוס, ריינג' רובר ועוד.

Support Ukraine