לעשרות אלפי מקבלי רכב צמוד חיכתה החודש הפתעה רעה בחשבון הבנק: משכורת הנטו שלהם ירדה במאות שקלים.
בינואר הודיעה רשות המיסים כי היא מעדכנת את הטבות המס לבעלי רכב צמוד בעל הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלי בסעיף שווי השימוש.
שווי שימוש הוא המס שמשלם עובד על הרכב הצמוד מהמעביד שלו. על פי החוק, למשכורת העובד נוספת לצורך חישוב מס תוספת בשיעור של 2.48% משווי המכונית כחדשה. אולם על מנת לעודד מעבר למכוניות מזהמות פחות, מי שבוחר בהן כרכב צמוד מקבל הנחה במס, בהתאם לסוג הרכב שקיבל.
במסגרת העדכון נקבע כי בעלי רכב היברידי יזכו להפחתה של 530 שקל (במקום 500), בעלי מכוניות פלאג אין ב-1,050 שקל (במקום 1,000) ובעלי מכוניות חשמליות ב-1,260 (במקום 1,200 שקל).
אבל במשכורות מרץ, הראשונות שחושבו לפי עדכוני המס ל-2023 ספגו מקבלי הרכב הצמוד מכה. במקביל להגדלת ההטבה בסכום של 30-60 שקל סך הכל ליום, עודכנו החישובים גם בהתייקרות מחירי המכוניות בשנה האחרונה, כ-2% בממוצע לפי חישוב אתר אוטוקום, ובהשפעות האינפלציה, שזינקה ל-5.3% ב-2022.
וכך, כשחישוב המס בוצע לפי מחירי המכוניות הנוכחיים והיקרים, ובתוספת השפעות האינפלציה, גילו הרבה מאוד ישראלים כי המשכורת שנכנסה לחשבון הבנק שלהם הייתה קטנה ב-200 עד 500 שקל, רק בגלל סעיף הרכב הצמוד.
מי שספגו את העיקר המכה היו בעלי המכוניות הירוקות, שספגו בינואר העלאת מס משמעותית: מס הקנייה על רכב חשמלי מלא הוכפל מ-10% ל-20% ותקרת ההנחה המירבית ירדה מ-75 ל-60 אלף שקל. ברכב היברידי נטען (פלאג אין) עלה מס הקנייה מ-40% ל-55% ותקרת ההנחה המירבית ירדה מ-40 ל-30 אלף שקל.
מבין מקבלי הרכב הצמוד יש רק כמה אלפים שנוסעים במכוניות חשמליות 100%, אבל יש עשרות אלפים שבחרו ברכבי פלאג אין, כמו קיה נירו, MG EHS ואחרים.
בגלל מחירן הגבוה יותר של מכוניות חשמליות הן התייקרו השנה בשיעור גבוה יותר מרכבי הפלאג אין.
כך למשל בסקודה, סקודה אניאק החשמלי התייקר בין לילה ב-25 אלף שקל, כאשר מחירו של אחיו למחצה פולקסווגן ID.4 זינק ב-20 אלף שקל. יונדאי איוניק 5 התייקר ב-14 אלף שקל. אצל BYD, מחירו של אטו 3 הלהיט החשמלי של החודשים האחרונים קפץ בשיעור של 7,000-10,000 שקל בהתאם לרמת הגימור. אפילו פיאט 500 הקטנה רשמה עליית מחיר של 10,000 שקל.
חדשות קשורות