הכל היה מוכן לשיא מסירות רכב חדש בינואר, אבל פתיחת 2023 לא תיכנס להיסטוריה של ענף הרכב המקומי בגלל סיבה עתיקה: לוגיסטיקה.
בנמל אילת ובשטח האחסון ביטבתה נמצאות כעת עשרות אלפי מכוניות חדשות שיובאו בדצמבר כדי להספיק לשחרר אותן ממכס לפנני עליית המס על רכב חשמלי פלאג אין, ועדכון המס הירוק על רכבי הבנזין והדיזל, שיבואני הרכב לא מצליחים לשנע אל מתקני ההכנה למסירה שלהם במרכז.
לעומס הקבוע על מוביליות הרכב החדש הצטרפו בינואר שני גורמים נוספים. הראשון הוא העומס בשטחי האחסון בנמל בעצמו, שהביא לכך שהנהלת נמל אילת דרשה מחברות ההובלה לתעדף פינוי של מכוניות חדשות משטחי הנמל ליטבתה, כדי לפנות מקום למשלוחים חדשים ולמטענים אחרים.
בנוסף סובלות גם חברות התובלה המחזיקות במוביליות המיוחדות לרכב חדש מהמחסור בנהגי רכב כבד המשפיע על כל ענף ההובלה.
לכך מצטרף זינוק בייבוא הרכב בשנה האחרונה דרך נמל אילת, בעקבות הגידול הרב בייבוא רכב סיני. מלבד טסלה, שפורקת את דגמי מודל 3 המיוצרים בשנגחאי בנמל אשדוד, שאר חברות ההובלה פורקות רכבים סיניים באילת. זאת אחרי שנים של ירידה בנפח ההובלה לנמל הדרומי של מכוניות חדשות, בעקבות המעבר של היצרנים היפניים והקוריאנים לייצר מכוניות באירופה ובארה"ב, שמהן מגיעות מכוניות לאשדוד ולחיפה.
במקום השישי: BYD
בזמן שבינואר 2021 נמסרו 37 אלך מכוניות חדשות, ובינואר 2020 נקבע השיא הנוכחי של 48 אלף מכוניות, הבוקר היו רשומות במשרד הרישוי רק 31 אלף מכוניות חדשות שעלו לכביש החודש.
יונדאי ממשיכה להוביל את השוק עם 5,750 מכוניות בינתיים, והיא מקדימה את מאזדה שזינקה למקום השני בשוק (3,600), קיה (2,810), מיצובישי (1,800) וטויוטה (1,876).
גם החשמליות ממשיכות להתחזק, עם נתח של 12.5% מהשוק, בהובלת BYD שתופסת את המקום השישי, עם 1,500 מכוניות, לפני ג'ילי שמסרה 542 חשמליות ויונדאי שמסרה 537. טסלה, שהדהימה את השוק עם הורדת מחירים דרמטית החודש, מסרה כמתוכנן רק מכונית אחת, שכן המלאי הקודם נמסר לפני עליית המס בדצמבר, ומשלוח גדול נוסף יגיע רק במרץ.
עוד בולטות בינתיים החודש בטבלת המסירות סיאט (1,280), צ'רי (1,150) ו-MG (עם 1,148).
מרצדס ממשיכה להוביל את שוק היוקרה עם 1,107 מסירות, ופורשה כבר העלתה החודש לכביש כמות מכוניות שהייתה מוסרת במשך שנה לפני כעשור: 51 מכוניות. פרארי, בנטלי ואסטון מרטין מסרו כל אחת שתי מכוניות, וישראלי אחד קיבל למבורגיני חדשה.