מדוע דווקא בטסלה לא מקפידים על נהלי הריקולים אשר נהוגים בישראל? במשרד התחבורה מסתפקים בהבטחה ל"חידוד נהלים".
נושא ביצוע ריקולים למכוניות הוא נושא כבד משקל בשוק הרכב הישראלי. ריקול הוא מצב בו במכונית מדגם מסוים מתגלה פגם אשר דורש תיקון. לפעמים ריקולים מתגלים במכוניות אחרי שחלפה שנה או שנתיים ממועד היצור של המכונית - ונסיעה בת אלפי קילומטרים חושפת את פגמי היצור, בדמות חלקי חילוף אשר מתבלים, נסדקים ודורשים החלפה. בישראל מתבצעים מדי שבוע כמה וכמה ריקולים שנובעים ישירות מהעובדה שגם בעולם מוכרזים מדי שבוע ריקולים חדשים.
זאת ועוד -בכל הקשור בביצוע ריקולים בשוק הרכב הישראלי- הגישה של משרד התחבורה אשר מעוגנת בחוק רישוי רכב, החוק אשר מסדיר את כל היבטי ענף הרכב הישראלי קובעת כמה חובות לגבי ריקול. ראשית, נהג שזומן לריקול ולא ביצע אותו לא יכול לעבור את מבחן הרישוי השנתי. ושנית, משרד התחבורה דורש מיצרני הרכב ויבואני הרכב ליידע את הציבור באופן ברור אודות כל ריקול שמתרחש.
לדוגמה, לפי חוק רישוי רכב חייב כל יבואן רכב שמזמן מכוניות לריקול, לפרסם שתי מודעות בעיתון ועוד שתי הודעות באמצעי תקשורת נוספים בתחום הרכב. במקביל נדרש היבואן גם ליידע את לקוחותיו באתר של יבואן הרכב כאשר מתקיים ריקול -וגם ליידע את הלקוחות בדרך ישירה. כלומר לפנות אליהם. הסיבה העיקרית לכל הדרכים אשר מפורטות בחוק הישראלי לאתר את בעליה של מכונית אשר נדרשת לריקול היא העובדה שלא כל המכוניות מדגם מסוים יובאו על ידי יבואן הרכב הישיר.
לעתים יש מכוניות ביבוא אישי או מקביל שבעליהן עלולים למצוא עצמם נוסעים בכבישי ישראל עם גלגלים שמאיימים להתפרק, בלמים שעלולים להיכשל ושריפות שעלולות להתרחש. ואולם, במפתיע דווקא בטסלה, יצרנית שנדרשת לריקולים תכופים (בדומה ללא מעט יצרני רכב), שחלקם הגדול נוגע למערכות בטיחותיות מורכבות, לא מבצעים את הריקולים לפי נהלי משרד התחבורה.
מצב שמשאיר בעלי מכוניות מבולבלים
כך, טסלה לדוגמה ביצעה בישראל ריקול בלמים, אבל לא ביצעה פרסום של הנושא בתקשורת בישראל. ויתרה מזאת, טסלה אינה מאפשרת ללקוחותיה לדעת האם רכבם נכלל בריקול זה או אחר מכיוון שאינה מפרסמת באתר שלה אילו מכוניות נדרשות לריקול. מדובר במצב אשר משאיר לא מעט בעלי מכוניות מבולבלים, לאור העובדה שריקולים מוכרזים לעתים למכוניות טסלה מסדרות אשר יוצרו למשל בארה"ב - אך לא בסין. בפועל, הריקול היחיד אשר פורסם בישראל נגע למערכות בלמים ברכבים - וריקול זה לא פורסם על ידי טסלה, אלא דווקא על ידי משרד התחבורה. באשר לריקולים אחרים, בטסלה בחרו שלא להגיב או לאילו ריקולים תקפים לישראל, פרט לכמה מכוניות זומנו בישראל לריקולים ומתי הדבר קרה.
במשרד התחבורה מאשרים כי טסלה אכן לא פרסמה באופן פומבי כי מכוניותיה נדרשו בעת האחרונה לריקול, וגם כי החברה אינה מפרסמת ריקולים באתריה ומסבירים כי המשרד "פנה אל החברה" כדי שתפעל כחוק. כזכור, לפני מספר שבועות התגלה כי משרד התחבורה העניק לטסלה פטור מהתקנת מדבקות זיהוי רכב חשמלי כי "קל לזהות שמכוניותיה חשמליות", בעוד שדגמים אחרים שהם חשמליים במובהק, למשל יונדאי איוניק 5 נדרשים בהתקנת המדבקות.
ממשרד התחבורה נמסר: "על פי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, יבואן הרכב אחראי לבצע "ריקול" קריאה לתיקון בהתאם לדרישות היצרן. ביצוע הריקול מתבצע ללא כל תשלום באחד מהמוסכים המורשים של היבואן הישיר.
"טסלה מחויבת ככלל יצרני ויבואני הרכב האחרים לפרסם את הריקול בעיתונות. מאחר והריקול המדובר היה תקף לשישה כלי רכב בלבד, הוא לא פורסם בעיתונות כיוון שבעלי הרכב ביצעו את הריקול טרם הפרסום. יצוין כי משרד התחבורה מפרסם את הריקולים באתר המשרד. באשר לאתר טסלה ישראל, משרדנו פנה לחברת טסלה להקפיד על פרסום בהתאם לנהלים ולדרישות המשרד".