עשרות מיליארדים לכבישים או לרכבת לאילת: האולטימטום של האוצר למירי רגב

לפני 10 חודשים - 23 יוני 2023, גלובס
עשרות מיליארדים לכבישים או לרכבת לאילת: האולטימטום של האוצר למירי רגב
שרת התחבורה דורשת את הקמתה של מסילת הרכבת לאילת, בניגוד לסיכום התקציבי, ואף הצהירה שלא תאפשר בינתיים את ביצוע המטרו . בתגובה, באוצר מסרבים לשחרר הרשאות תקציביות לתוכנית הדגל של רגב . גם אחרי העברת התקציב, הרוחות בין המשרדים לא נרגעות

העימות בין משרד האוצר לשרת התחבורה מירי רגב מחריף: לאחר הסיכום התקציבי בין המשרדים, החלה שרת התחבורה מירי רגב לדרוש את הקמתה של מסילת הרכבת לאילת בעלות 40 מיליארד שקל. בתקציב, שבעדו הצביעה רגב, ושעל סיכומו חתם מנכ"ל משרד התחבורה, הוכנסו לתכנון הפרויקט רק 200 מיליון שקל.

רגב אף העלתה את ההימור והצהירה שעד שהרכבת לא תקודם היא לא תאפשר את ביצוע פרויקט המטרו ובגלובס נחשף כי חלים עיכובים משמעותיים בחתימותיה הנדרשות על צווי הפקעה בסביבת תחנות המטרו.

כעת, באוצר משיבים באופן דומה ולא מוכנים לשחרר את ההרשאות התקציביות לביצוע תוכנית החומש לכבישים שסוכמה במסגרת תקציב המדינה. תוכנית החומש לכבישים נאמדת בעלות של 26 מיליארד שקל ולמעט הארכת כביש 6 עד למחלף בית העמק, שיבוצע בשיתוף המגזר הפרטי בשיטת PPP, יתר ההרשאות התקציביות לעשרות פרויקטים טרם סוכמו ונחתמו. זאת, למרות שכבר עברו מספר שבועות מאז שתקציב המדינה עבר.

שדרוגי הכבישים יצטרכו לחכות להחלטה

באוצר, ככל הנראה, לא משחררים את ההרשאות התקציביות כדי לשמור על האפשרויות פתוחות. בשלב הזה הדיונים מתקיימים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואם הוא ישוכנע כי יש להכניס את הרכבת לאילת במסגרת תקציב המדינה הנוכחי, באוצר יוכלו להצביע על מקור תקציבי אחר מתוך המשרד: תוכנית הכבישים שהשרה רגב התגאתה שהיא הגדולה ביותר שעברה עד היום. עם זאת, צריך לציין שגם התוכנית הזו לא תוכל להספיק לתקצוב פרויקט הרכבת שנאמד ב־40 מיליארד שקלים ותועלתו שנויה במחלוקת עמוקה בקרב גורמי המקצוע.

בין הפרויקטים שנלקחו כ"ערובה" והפריסה התקציבית שלהם עדיין לא סוכמה, אפשר למנות שדרוגי כבישים, הרחבת נתיבים, הקמת מחלפים ותוספת נתיבים להעדפת תחבורה ציבורית. כך, במסגרת תכנית החומש אמורים להתווסף נתיבי העדפה בכביש 44, כביש 6, כביש 4 וכביש 40, מחלף עתלית ישודרג ויוקם כביש עוקף כפר יונה וכניסה דרומית לנוף הגליל. בנוסף, כביש 5 יורחב, כביש חדש יוקם בין מגרון לקלנדיה, כביש 55 יורחב וכביש 60 אף הוא. כמו כן, תקודם הרחבה והסדרה בטיחותית של מקטעים בכביש 90, כביש 65 יורחב במקטע מסוים וכן כביש 70.

אך כאמור, בינתיים בחברת נתיבי ישראל, שאמונה על ביצוע תכנית החומש, לא יוכלו להתחיל בפרסום המכרזים ובביצוע העבודות עד למתן ההרשאות התקציביות.

אומנם מדובר רק בשבועות ספורים של עיכוב אך הם עלולים להמשיך ולהתגלגל משום שבחברה שואפים שלא להנפיק צווי תחילת עבודה לקראת החורף. כעת הצדדים נמצאים בדיונים שנוגעים בעניינים טכניים לכאורה של פריסת התשלומים אך גם באוצר מודים שאם יתקבלו דרישות משרד התחבורה "פריסת ההרשאות תצטרך להביא זאת בחשבון".

ההסכמים בין האוצר לתחבורה נותרו על הנייר

מאז הוקמה ממשלת נתניהו, מערכת היחסים בין משרדי האוצר והתחבורה מתוחה מאוד וכל מספר שבועות נרשמים עימותים חדשים. הסיכום התקציבי שנחתם בין אגף התקציבים במשרד האוצר ובין מ"מ מנכל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמור היה לשים סוף לכך ולהקנות ודאות תקציבית לגבי מדיניות התחבורה בשנתיים הקרובות. אלא שההסכם נהפך, באופן חריג, לאות מתה.

כך לדוגמה, הוסכם כי המשרדים יתמכו בחוק ההסדרים שקובע שחברת נת"ע תבצע את המטרו וקווי הרכבת הקלה, וההפעלה תוצא ממנה. אך לאחר העברת התקציב רגב החליטה לקדם את הפקעת הקמת פרויקט המטרו מידי נת"ע ולהעבירה לחברה חדשה שתוקם, וגם נושא זה נמצא בדיונים מול רה"מ. בנוסף, הוסכם כי המשרדים יפעלו למינוי ראש רשות המטרו, אך רגב דורשת לבצע שינויים בוועדת האיתור שלה.

נושא נוסף עליו הוסכם הוא נתינת כ־360 מיליון שקלים לרפורמה בתעריפים שרגב ביקשה להנהיג. זאת, על חשבון תוספות השירות בתחבורה הציבורית. כעת שרת התחבורה דורשת גם את הסכום הזה, וגם 300 מיליון נוספים לסבסוד ההתייקרות הצפויה בחודש הבא בתעריפי התחבורה הציבורית, כתוצאה מעלייה במחירי התשומות. כל זאת חרף העובדה שהמדד מתעדכן מדי שנה בחודש יולי והיה ברור בעת הדיונים על התקציב כי תחול השנה התייקרות - ולא נשמר לכך מקור תקציבי.

וכאמור, גם נושא הקמת מסילות רכבת לאילת ולקריית שמונה עומד במחלוקת בין משרד האוצר למשרד התחבורה. במסגרת תקציב המדינה הנוכחי הוסכם בין המשרדים על הקצאת 200 מיליון שקלים להשלמת תכנון מסילות הרכבת. כעת, לאחר סגירת התקציב, השרה רגב דורשת להביא לממשלה תוכנית לתקצוב מלא של המסילות שנאמד על כ־60 מיליארד שקלים, 40 מתוכם למסילה לאילת.

בסופו של דבר, כחצי שנה בלבד לאחר הקמת הממשלה המתחים בין שני המשרדים גוברים והמחלוקות הרבות נערמות: החל מהצורך הבהול בקידום פרויקט המטרו דרך מסילות הרכבת והמחלוקת על רפורמת התעריפים שהיא מבקשת להנהיג ועד העימות שנוצר כתוצאה מניסיונה (והצלחתה בסופו של דבר) להביא לסיום תפקידו של מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר. וזו רק רשימה חלקית.

לאחר העברת התקציב בממשלה רגב אף איימה לכאורה על בכירים במשרדה ואמרה כי מנכ"ל של חברה ממשלתית שידבר עם שר האוצר יודח, ועד אז יהיה "בובה".

"משרד התחבורה העלה דרישות שלא היו"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אגף התקציבים ומשרד התחבורה שוקדים בימים אלה על פריסת ההרשאות לתוכנית החומש. לכשתסוכם הפריסה, יועברו ההרשאות בהתאם לסיכום. יודגש, כי משרד התחבורה העלה לאחרונה דרישות חדשות שלא נכללו בסיכום התקציבי. ככל שאלו יתקבלו פריסת ההרשאות תצטרך להביא זאת בחשבון".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה הגיע לסיכום תקציבי חסר תקדים של יותר מ־50 מליארד שקלים לטובת שיפור תשתיות הסעת המונים, גיבוש תכנית אסטרטגית לכבישים, ושדרוג משמעותי של התחבורה הציבורית.

"המשרד פועל בימים אלה מול האוצר למימוש הסיכום התקציבי והעברת ההרשאות הנדרשות ממשרד האוצר לחברת נתיבי ישראל".

Support Ukraine