עוד התייקרות בדרך: מחירי התחב"צ יעלו ב-12% בתחילת יולי

לפני 10 חודשים, שבוע - 19 יוני 2023, גלובס
עוד התייקרות בדרך: מחירי התחב"צ יעלו ב-12% בתחילת יולי
במשרד התחבורה הגיבו להתייקרות הצפויה במחירי התחבורה הציבורית ומסרו כי "מדובר בירושה שקיבלנו מהממשלה הקודמת, על התקנה של העלאת המחירים חתמו שר האוצר הקודם ליבר-מס והשרה לשעבר מיכאלי" . מדד התשומות בתחבורה הציבורית מתפרסם אוטומטית אחת לשנה והרפורמה שהועברה בממשלה הקודמת "בלעה" התייקרות

מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות ב-1 ביולי ב-12% בהתאם למדד התשומות בתחבורה הציבורית שמתייקר. המדד מתעדכן אחת לשנה בחודש יולי והוא מורכב מהוצאות שכר, דלק, ביטוח והוצאות נוספות. במשרד התחבורה מסרו תגובה תמוהה ולפיה "מדובר בירושה שקיבלנו מהממשלה הקודמת, על התקנה של העלאת המחירים חתמו שר האוצר הקודם ליבר-מס והשרה לשעבר מיכאלי", נמסר באופן חריג מהמשרד הממשלתי.

עוד נמסר כי "מרגע שהשרה רגב עודכנה על המצב הזה, היא פועלת יחד עם שר האוצר סמוטריץ' במטרה לדחות את הגזירה, ולמצוא פתרון להתייקרות מחירי התחבורה הציבורית שנכפו עלינו מהממשלה הקודמת, התייקרות אשר אמורה להכנס לתוקפה ב-1 ביולי. לא יתכן כי ביוקר המחיה הנוכחי, מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-12%. כידוע. השרה רגב קיבלה החלטה להורדת מחירי התחב"צ במסגרת תוכניתה 'צדק תחבורתי' אשר תביא לירידה במחירי התחב"צ, החל מספטמבר הקרוב".

וכי "השרה רגב פועלת יחד עם השר סמוטריץ', על מנת להרחיב את ההנחות בתחבורה הציבורית לאוכלוסיות נוספות, וזאת כדי לאפשר לאזרחי המדינה להינות ממחירי תחבורה סבירים ולעודד שימוש בתחב"צ".

השרה רגב ביקשה 760 מיליון שקל, אך קיבלה פחות ממחצית

ואולם, בתקופת הממשלה הקודמת הועברה רפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית ש"בלעה" את ההתייקרות שתוכננה אז, במסגרת אותו מדד תשומות במחירי התחבורה הציבורית. במסגרת אותה רפורמה, "דרך שווה", המחיר הבודד לכרטיס אוטובוס עמד על 5.5 שקלים כך שירד בחלק מהמקומות ועלה במקומות אחרים בארץ שכן הונהגו עד אז עשרות תעריפים שונים. בנוסף, בוטלה הנחה של 20% למי שהטעין סכום כסף בכרטיס ה"רב-קו" ובפריפריה ניתנו הנחות על רכישת הסדרי חופשי חודשי וכן הונהגו נסיעות בחינם מעל גיל 75.

לאחר מינויה, וכחצי שנה לאחר כניסתה לתוקף של הרפורמה ההיא, ביקשה רגב להביא רפורמה חדשה בשם "צדק תחבורתי" שמעמיקה את ההנחות בתחבורה הציבורית בעלות של כ-760 מיליון שקלים. בסופו של דבר התקבלו רק כ-360 מיליון שקלים במסגרת הסיכום התקציבי בין משרדי האוצר והתחבורה, על חשבון תקציב שיועד לתוספות שירות באוטובוסים. ועדת המחירים שמורכבת מנציגי האוצר והתחבורה טרם התכנסה לאשר את אותה רפורמה.

באוצר טוענים כי סבסוד ההתייקרות לכלל נוסעי התחבורה הציבורית הוא כ-300 מיליון שקלים שניתן להקצות אותם מהתקציב שיועד גם כך להוזלת מחירי התחבורה הציבורית, אבל במשרד התחבורה דורשים גם לממן את הרפורמה וגם להקצות 300 מיליון שקלים נוספים, שלא עוגנו בהסכמות התקציביות חרף הצפי להתייקרות, לביטול ההתייקרות.

"במסגרת הסיכום התקציבי סוכם על מקור תקציבי ייעודי לתחבורה ציבורית בסך 360 מיליון שקלים, אותם החלטתם להפנות לטובת יישום רפורמת 'צדק תחבורתי' הכוללת הפחתת תעריף משמעותית לתושבי הפריפריה וכן לצעירים שאינם חיילים או סטודנטים. ההנחה המוצעת הינה כללית ולא מתמרצת נוסעים קבועים ולכן אינה מעודדת העברה של נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. כמו כן, אנו חוששים שתגרום להעברה של נוסעים מהאוטובוס לרכבת שנמצאת כבר עכשיו בתפוסה מירבית בקווים המדוברים. נוכח האמור, אנו מציעים לשקול להקצות מחדש חלק מהתקציב שהוקצה בסיכום התקציבי לטובת תחבורה ציבורית לשם מיתון העלייה בתעריפי התחבורה הציבורית", כתבו במשרד האוצר לאבנר פלור מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה.

יו״ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה לשעבר, ח״כ מרב מיכאלי התייחסה לאמירות: "מירי רגב, שרת השקרים והפקקים, שוב זורקת את נוסעי ונוסעות התחבורה הציבורית מתחת לגלגלי האוטובוס. אחרי שניסתה להרוס את רפורמת 'דרך שווה' שהוזילה את המחירים והפכה את הנסיעה הקבועה בתחב"צ לכדאית - היא מייקרת את הנסיעה בתח"צ. אזרחי ישראל ישלמו מכיסם על השחיתות וחוסר המקצועיות שלה. שרת התחבורה הכושלת בתולדות המדינה".

Support Ukraine