האוצר: יש להאריך את המס על רכבי יוקרה ולבטל הטבה לבעלי מנוע חשמלי

לפני 5 שנים, 11 חודשים - 22 אפריל 2018, כלכליסט
Illustration
Illustration
על פי הנתונים שפרסם האוצר, המסים על רכבי יוקרה הכניסו לקופת המדינה 121 מיליון שקל בשנת 2016 ולכן יש להאריך מס זה שאמור לפקוע ביוני הקרוב. האוצר ממליץ לבטל את המתווה הנוכחי של 20% מס לרכבים אלה - ולהשית מס קנייה מלא מדורג עד ל-102%

שוק רכבי היוקרה מאופיין בריכוזיות רבה, כך עולה מסקירה מיוחדת של משרד האוצר על ענף רכבי היוקרה. הסקירה מתפרסמת לרגל מועד הפקיעה הקרוב של מס רכבי היוקרה המיועד לפוג ביוני הקרוב.

לפי נתוני משרד האוצר, שוק רכבי היוקרה נשלט באופן ניכר על ידי ארבעה יצרנים: מרצדס, אאודי, ב.מ.וו וטויוטה (שם יצרן זה מופיע במקור- הכוונה היא ללקסוס) אשר אחראים על 60% מהיקף המכירות בשוק היוקרה (של רכבים שמחירם מעל 300 אלף שקל). עוד עולה מן הסקירה ש-80% מן הרכבים מגיעים מגרמניה, יפן וארה"ב - ושלא פחות מחצי מהרכבים הם רכבי כביש שטח.

הסקירה כוללת התייחסות חשובה לתופעה שהפכה נפוצה בשוק בשנתיים האחרונות: חדירת רכבי PHEV - שמצוידים גם במנוע בנזין וגם במנוע חשמלי שניתן להטענה משקע חשמל. על רכבים אלה מוטל מס קנייה נמוך של 20% בלבד ביחס ל-83% אשר חלים על רוב רכבי היוקרה. שלא במפתיע, לפי הסקירה נדרשת אומנם הארכה של מס היוקרה - שהכניס מיליוני שקלים למדינה - וגם ביטול של ההטבה לרכבי יוקרה בעלי מערכת הנעה שמבוססת על מנוע בנזין ומנוע חשמלי. 

לפי האוצר, מומלץ לבטל את המתווה הנוכחי של 20% תוספת מס לרכבי יוקרה - ולהשית על כל רכבי היוקרה מס קנייה מלא מדורג בהיקף של עד 102%.

נתון מעניין נוסף העולה מן הסקירה מצביע על זינוק של 83% בביקוש לרכבי יוקרה בין 2013 ל-2016. לפי הנתונים ב-2014 הכניסו המסים על רכבי יוקרה 67 מיליון שקל לקופת המדינה, כאשר ב-2016 זינקה הכנסה זו ל-121 מיליון שקל.

Support Ukraine