מבוכה גדולה למשטרת התנועה: פרקליטות המדינה הורתה למשטרה להקפיא באופן זמני את מתן הדוחות ממצלמות המהירות המוצבות בצדי הדרכים - זאת עד להבהרת כשירותן.
ההוראה הדרמטית ניתנה בעקבות הליך משפטי מאומץ שניהל עורך דין פרטי בשם תומר גונן, שבו הוא הצביע על הבעייתיות הקיימת באכיפת מהירות הנסיעה על ידי המצלמות.
בישראל פועלות מעל 200 מצלמות מהירות שיוצרו על ידי חברת גאטסו ההולנדית. מצלמות אלה (השייכות לפרויקט המכונה א3) החליפו בהדרגה את מצלמות המהירות הישנות מבוססות הרדאר בין השנים 2012 עד 2014.
פרויקט א3 נחשב לפרויקט אכיפת המהירות השאפתני בתולדות המדינה, ובמשך השנים הוא ספג ביקורות רבות על חוסר יכולתו למנוע תאונות בפועל לנוכח העליה המתמדת במספר ההרוגים בתאונות. לאחר שבמשך השנים הועלו טענות ביחס לאמינות המצלמות, החליט עו"ד גונן לקחת את הנושא לבית המשפט.
עו"ד גונן ייצג בבית הדין לתעבורה בעכו קבוצת נהגים שקיבלו ב-2015 דוחות מהירות על בסיס המצלמות. באפריל 2016 הוא זימן לעדות בבית הדין קבוצה של מומחים ממכון התקנים שהודו לראשונה כי מצלמות המהירות לא נבדקו כלל בניסויים בישראל - זאת מאחר והמשטרה הסתמכה לצורך כך רק על ניסויים שבוצעו בחו"ל.
בהמשך זימנה המשטרה לעדות מומחים מהולנד מטעם יצרנית המצלמות וגם מטעם מכון התקנים, אך אלה לא שכנעו את בית הדין כי מצלמות המהירות אכן אמינות. גם בדיקה נוספת, שבוצעה על ידי אנשי הטכניון, לא הצליחה להוכיח את אמינות המצלמות בכל הקשור לנהלי הבדיקה והתקינה שלהם. על רקע זה, הורתה הפרקליטות להקפיא את מתן דוחות מהירות באמצעות המצלמות.
חשוב להדגיש, כי רק האכיפה על ידי מצלמות המהירות מוקפאת באופן זמני. עם זאת, אמצעי אכיפת המהירות הנוספים שמשטרת ישראל מפעילה, קרי מכמונות הדבורה ואקדחי הלייזר עדיין פעילים. להערכת גורמים במשטרה, תוגבר בעת הקרובה האכיפה באמצעות אמצעי אכיפה חלופיים אלה, כדי "לפצות" על אובדן יכולת האכיפה מהמצלמות.
ממשטרת ישראל נמסר: "הנושא אכן בבדיקה. עם זאת יצוין כי מצלמות המהירות ממשיכות לתעד נהיגה במהירות מופרזת".
חדשות קשורות