החל מהשבוע הבא: נתיב פלוס מתרחב למקטע חדש בנתיבי איילון

לפני שנתיים, 3 חודשים - 18 אוגוסט 2022, גלובס
החל מהשבוע הבא: נתיב פלוס מתרחב למקטע חדש בנתיבי איילון
המקטע החדש יתווסף על איילון צפון ובכך ישלים 15 ק"מ רצופים של נתיבי העדפה לנת"צ . הבעיה העיקרית בפרויקט היא האכיפה על מספר האנשים ברכב, שמוטלת כרגע על יחידת האופנוענים של המשטרה

משרד התחבורה הודיע היום (ה') כי ביום חמישי הבא יפתח מקטע חדש של נתיב פלוס באיילון צפון, בתוואי שבין צומת חולון למחלף השלום, לנוסעי התחבורה הציבורית ולנוסעים ברכב פרטי שבו 3 נוסעים ומעלה.

על פי ההודעה, הנתיב החדש מתווסף לנתיבים הקיימים, ומייצר העדפה רציפה לתחבורה ציבורית באחד הצירים העמוסים בארץ, ממבוא איילון ועד מחלף השלום. המקטע החדש שאורכו 4.5 ק״מ יתווסף למקטע הקיים, ובכך ישלים 15 ק״מ רצופים של העדפה לתחבורה שיתופית, לקווי התחבורה הציבורית הבין עירונית לתל אביב, ולהיסעים החינמיים של חניון הנתיב המהיר בשפירים.

"תוכנית המיליון": 120 ק"מ של העדפה, אבל איזו?

הנתיב יפתח יותר משנתיים לפני המועד המתוכנן במסגרת השלמת פרויקט הנתיבים המהירים של משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון, ומצטרף לנתיב התחבורה הציבורית באיילון דרום שנפתח בחודש שעבר, ממחלף השלום ועד מחלף וולפסון, שמתחבר לפיצול בין 20 לכביש 1. הנתיבים המהירים הוא פרויקט שיסתיים בשנת 2025 ויכלול חניוני ענק בשפיים ובראשון לציון וביניהם נוסף נתיב לנתיבי איילון לשימוש שאטלים, תחבורה ציבורית וכלי רכב שישלמו אגרה, תוך התחייבות שהנסיעה שהנסיעה בנתיב תעמוד על מהירות של 70 קמ"ש.

במשרד התחבורה מזכירים כי לפי ״תוכנית המיליון״ שמטרתה להקל על הגודש בכבישים ואושרה בממשלה פה אחד לפני כחודשיים, יקצה משרד התחבורה נתיבי העדפה באורך 120 קילומטרים בשנה הקרובה. ואולם, לפי אותה החלטת ממשלה התוספת אמורה להיות "על בסיס תשתית כבישים קיימת" ולכלול נת"צים, ולכן קשה למצוא הצדקה להכללת פרויקט זה שכולל תוספת של נתיב, שבו מורשים לנסוע גם כלי רכב פרטיים (נר"ת), לאותה תוכנית ממשלתית.

אכיפה לא מספקת

הבעיה העיקרית בפרויקט היא האכיפה, שכן אין עדיין טכנולוגיה שמסוגלת לספור את מספר הנוסעים ברכב והאכיפה מוטלת בהצלחה שנויה במחלוקת על יחידת האופנוענים של משטרת התנועה. במשרדי הממשלה טענו בעבר כי האכיפה איננה מספקת וגם דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת הצביע על צלילה במשך השנים באכיפה המשטרתית על נתיבי העדפה. למרות זאת, מיזמים כמו נתיב פלוס ממשיכים ואחרי החגים יצבע נתיב כזה, כפי שפורסם לראשונה בגלובס, ממחלף דניאל ועד לכניסה לירושלים. במסגרת אותה החלטת ממשלה הוחלט להוסיף 8 תקנים ליחידת האופנוענים של המשטרה, שעד כה לא הוכיחה ביצועים מרשימים בנושא. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ מרב מיכאלי אמרה כי "לאחר שנים של הזנחה, התחבורה הציבורית והשיתופית בישראל הולכת ומתקדמת. הדרך הטובה ביותר לעקוף את הפקקים ולחסוך בזמן הנסיעה היא השימוש בתחבורה ציבורית ושיתופית, ולכן אנו מפנות לה מקום בנתיבי העדפה חדשים ברחבי הארץ".

מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק אמרה כי "הארכת נתיב פלוס עד מחלף השלום תהפוך את הנסיעה בתחבורה הציבורית והשיתופית לאטרקטיבית עוד יותר, ותחסוך את הפקקים בכניסה לתל אביב. אנו עם שותפינו בנתיבי אילון משקיעים מאמצים להקדים את לוחות הזמנים לפרויקט הנתיבים המהירים. הנחינו לפתוח כל מקטע העדפה חדש שמוכן לתועלת נוסעות ונוסעי התחבורה הציבורית, עוד לפני השלמת הפרויקט".

מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן הוסיפה כי "הנתיב החדש שנפתח באיילון צפון הוא אבן דרך משמעותית בפרויקט ה"נתיבים המהירים" העתיד לשנות תוך מספר שנים מהקצה לקצה את חוויית הנסיעה של עשרות אלפי ישראלים הנוסעים בכל יום בתוואי. בזכות העבודה המאומצת של נשות ואנשי המקצוע אשר עובדים מסביב לשעון בציר העמוס בארץ, אנו פותחים עוד מקטע משמעותי אשר מהווה בשורה לנוסעי התחבורה הציבורית והשיתופית".

Support Ukraine