לאט אבל בטוח: שיא ליבוא המקביל של רכב בשנת 2021

לפני שנתיים, 10 חודשים - 2 פברואר 2022, כלכליסט
מכוניות
מכוניות
לפי נתוני משרד התחבורה, בשנה שעברה יובאו לישראל מעל 6,800 מכוניות ביבוא מקביל, לעומת כ-4,000 בשנת 2020; הוא כלל מכוניות ירוקות ורכבי שטח ירוקים רבים, ובשנה הנוכחית צפויים להצטרף אליו דגמים חדשים כמו טסלה ו-MG

היקף היבוא המקביל (או "יבוא עקיף" לפי ההגדרה הרשמית) הגיע בשנת 2021 לשיא חדש של כל הזמנים, כך עולה מנתונים של משרד התחבורה אשר הגיעו לידי "כלכליסט". 

מהנתונים עולה כי בשנה שעברה יובאו לארץ 6,824 מכוניות חדשות דרך סוג זה של יבוא. לשם השוואה: בשנת 2020 יובאו לישראל 4,095 מכוניות ביבוא מקביל, בשנת 2019 - 3,917 מכוניות (העלייה הזעומה בין 2019 ו-2020 נובעת מהקורונה) ואילו בשנת 2018 יובאו לארץ רק 1,117 מכוניות.

כיום פועלים בישראל שלושה סוגים של יבואני רכב: יבואן ישיר, כלומר כלומר כזה אשר רוכש את המכוניות ישירות מן היצרן; יבואן מקביל, אשר רוכש את המכוניות מ"דילר", כלומר סוכן של היצרן; ויבואן זעיר, אשר יכול לייבא עד 20 מכוניות בשנה לשימושם האישי של לקוחותיו. 

מבין יבואני הרכב המקבילים, יבואנית הרכב הגדולה ביותר היא אוטומקס. לפי פרסומי אוטומקס עצמה, החברה צופה בשנת 2021 הכנסות בגובה של כ-414 מיליון שקל, עלייה של 48% ביחס לשנת 2020. כפי שנחשף ב"כלכליסט" רשימת מותגי הרכב אשר יגיעו לישראל ביבוא מקביל בשנת 2022 כוללת עשרות מותגים שחלקם חדשים בסוג זה של יבוא, כדוגמת MG הסינית וטסלה.

יתרה מזאת, היבוא המקביל אשר נרשם בשנת 2021 לישראל הוא כזה אשר מורכב בחלקו מרכבים ירוקים אשר אינם מיובאים לישראל על ידי יבואני הרכב הוותיקים. לדוגמה, גרסאות פלאג אין הייבריד של דגמי קונצרן פולקסווגן, מכוניות חשמליות של מאזדה, דגמים היברידיים של יונדאי ועוד. מעבר לכך, חלק מהיקף היבוא המקביל אשתקד הוקדש לרכבי שטח קשוחים, בעיקר מדגמים שאינם מיובאים לישראל על ידי היבואנים הוותיקים, לדוגמה גרסאותיו של ג'יפ רנגלר אשר מצוידות במנועי שש בוכנות ורכב השטח של טויוטה – הפוראנר.

Support Ukraine