אמש התרחש אירוע חשוב בענף הרכב הישראלי: חברת היבוא המקביל אוטומקס דיווחה לבורסה כי היא צפויה להביא את המכוניות של חברת אל דמאני ביבוא ישיר. כלומר היא תרכוש את המכוניות ישירות מיצרנית הרכב ולא מ"דילר" כפי שמקובל ביבוא מקביל. אל דמאני היא מכונית חשמלית המיוצרת בדובאי, ומזכירה את התוצרת של יצרני רכב סינים – במה שמכונה מכונית CKD – ראשי תיבות של complete knock down, כלומר יצרן רכב שולח את החלקים המוכנים שלו למפעל בארץ זרה ושם הם מורכבים למכונית, בדיוק כפי שקרה בשנות השבעים עם מכוניות פורד אסקורט שהורכבו בישראל. המכוניות החשמליות של אל דמאני מיועדות לשיוק בעיקר במדינות באפריקה.
ההודעה של אוטומקס לבורסה מבהירה כי שום דבר בעצם עוד לא סגור, וגם כשיהיה סגור, קשה לדעת מה יהיה. אל דמאני היא יצרנית רכב שאין לה תקינה אירופית – כלומר רק 400 מכוניות בלבד יוכלו להיכנס לישראל מדי שנה. מעבר לכך, באקלים הפוליטי הנוכחי העסקה גם מעלה לא מעט סימני שאלה בנושא הנכונות של הישראלים לרכוש מכונית שמיוצרת במדינה ששוכנת במפרץ הפרסי – גם אם היא חשמלית.
העסקה הפוטנציאלית של אוטומקס ואל דמאני צריכה להדליק אצל יבואני הרכב נורות אדומות גם אם קיימת סבירות שלא תצא לפועל. ראשית: מדובר ביבוא ישיר של רכב לישראל על ידי יבואנית רכב עקיפה. אוטומקס ציינה בעבר בדוחות שלה שהיא מקיימת מגעים עם יצרני רכב, מן הסתם חשמלי. אוטומקס גם דיווחה על מגעים עם יצרנית רכב רוסית, שבינתיים לא יצאו לפועל, כנראה בעקבות המלחמה עם אוקראינה.
אוטומקס אגב אינה השחקנית הראשונה בענף שמצהירה כי בכוונתה לייבא מכוניות ביבוא ישיר: גם איילון מוטורס מופיעה ברישומי משרד התחבורה כיבואנית רכב ישירה – ועבור יבואני הרכב הישירים התחזקות של יבואני רכב מקבילים היא אירוע שנלמד בקפידה רבה, גם אם המותג אינו סיני או מערבי.
אבל מי ירכוש מכוניות ממדינה ערבית? התשובה נמצאת בדיווח של אוטומקס. היבואנית תהיה "דלהום אוטומקס", שנציגיה דוברי ערבית ואוטומקס מחזיקה במחצית ממנה. ליבואני הרכב יש נציגויות במגזר הערבי, זכיינים מקומיים וגם לא מעט פעילות שמתבצעת מתחת לרדאר של הלקוחות שמבקרים באולמות התצוגה בהרצליה פיתוח, אבל אם תימצא מכונית חשמלית מתוצרת מדינה ערבית שתימכר בסוכנויות של חברה שמבוססת היטב במגזר, יווצר בענף הרכב הישראלי תקדים מעניין ואם המכוניות של "אל דמאני" אכן יגיעו ארצה במחיר זול יותר מהסינים, אז גם אם איכותן תהיה מוטלת בספק וגם היקפי היבוא, עדיין יהיה מדובר במהלך שיווקי מאוד מעניין.
חדשות קשורות