"תראה לי עוד עבודה אחת בישראל בה מרוויחים 7 אלף שקל בשעתיים"

לפני 5 שנים, חודש - 5 פברואר 2019, Walla!
"תראה לי עוד עבודה אחת בישראל בה מרוויחים 7 אלף שקל בשעתיים"
הוא בן 45, נשוי ואב לשני ילדים ומרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש מהובלת קנאביס מהמגדלים לסוחרים. הצצה לסיכויים והסיכונים של שליח בטלגראס. אבל יש מחיר: כמה שנות מאסר בפועל וקנסות

על פי נתוני הרשות למלחמה בסמים ובהשוואה לסקרים שנעשו במדינות אחרות בעולם, ישראל נמצאת בצמרת השימוש בקנאביס, אם לא המובילה ביחס שבין מספר המעשנים לאוכלוסייה. היות ומדובר על שוק שחור, קשה להעריך את היקף הסחר, אולם ההערכות הן כי השוק מגלגל למעלה מ-2 מיליארד שקלים בשנה. בחישוב גס ובהנחה כי מחיר גרם עומד על 75 שקלים, מדובר על לא פחות מ-26 טונות של קנאביס שנצרכים בישראל מידי שנה. או במילים אחרות - בכל שעה מועבר קנאביס במשקל של מספר ק"ג, בעשרות כלי רכב, היישר מהמגדלים לסוחרים.

לא מדובר על אותם אלפי שליחים שמועסקים על ידי סוחרי הטלגראס בישראל שמהווה פלטפורמת סחר הקנאביס המרכזית שמספקת למאות אלפי לקוחות, אלא על מספר מצוצמצם יחסית של עשרות אנשי סוד שתפקידם להעביר בכלי הרכב שלהם כמות עצומה של קנאביס בכל פעם.

תפסנו לשיחה את אחד מאותם אנשי סוד, בן 45 נשוי ואב לשני ילדים ממרכז הארץ, שעובד בצמוד לאחד מהסוחרים, בשביל להבין מספר דברים.

אז הכי מעניין - כמה משלמים לך? איך בנוי המחירון?

-שמע, זה לא שיש מחירון קבוע, אבל אפשר בגדול מאוד לדבר על סדר גודל של 1,500 שקלים עבור כל קילו שאני מביא מהמגדל לסוחר. זה יכול להיות פחות וגם יותר, תלוי במרחק ובעוד כמה דברים.

כלומר נסיעה של שעתיים מקסימום מבאר שבע לתל אביב עם חמישה קילו מכניסה לך 7.5 אלף שקל נקי ?

-פחות או יותר.

מה הסכום הגבוה ביותר שקיבלת על העברה אחת?

-15 אלף. העברתי 11 קילו מדרום הארץ לצפון.

מה גורם לבחור כמוך להחליט להפוך להיות משנע של כמויות מסחריות של קנאביס?

-עבדתי לפני זה כמו חמור והרווחתי במקרה הטוב 12 אלף לחודש וגם זה אחרי מאמץ. קרעתי את עצמי. החלטתי שאני לא מוכן לשעבד את החיים שלי ובא לי שיהיה לי די זמן פנוי בשביל הילדים והבית ולהתעסק בכל התחביבים שלי שזה גלישה ואופנועים. אז תראה לי עוד עבודה אחת בישראל בה מרוויחים 7 אלף שקל בשעתיים? נקי הכוונה. אני עושה 4 משלוחים יפים בחודש וסוגר עניין עם שכר מאוד מכובד.

אתה לא מיוסר מצפונית על כך שאתה למעשה פונקציה בתוך תעשיית סמים?

-לא מסכים עם ההגדרה של תעשיית סמים. החוק אומנם רואה בקנאביס כסם, אולם זו טעות גסה. מדינות בעולם יצאו מהמחשבה הזו ועשו לגליזציה מהטעם הפשוט - שזה לא סם, בטח ובטח שלא מסוכן. האם היית מציג את השאלה הזו גם לנהג של חברת טבע או חברת תרופות אחרת שמשנע עשרות אלפי כדורים של משככי כאבים ממכרים? אלו סמים מסוכנים באמת. ולמה אתה לא שואל נהג חלוקה של אלכוהול את השאלה? אתה באמת חושב שקנאביס יותר מסוכן מאלכוהול?

קרה לך שעצרה אותך משטרה לביקורת וברכב היה קנאביס בכמות מסחרית? איך ההרגשה להיות כפסע ממאסר של 5 שנים?

-לא רק שקרה לי, אלא לפחות שלוש פעמים. שמע, זה מפחיד - אין ספק אבל אני נראה בחור טוב, היית מביא אותי לאבא ואימא . כך שאין שום מצב בעולם שאתה חושד שבתוך הרכב מוסלקים קילואים של קנאביס. ושוב, זה לא שזה מוחבא באופן שניתן לגלות את זה בחיפוש רגיל.

אבל אם כן ימצאו ויתפסו אותך עם כמות כזו באוטו, אתה צפוי להיכנס למאסר למשך שנים ארוכות. במקרה כזה לא עדיף להסגיר את הסוחר והמגדל ולקבל עונש מופחת?

-אז קודם כל אם חלילה יקפצו עלי - הטלפון הראשון זה לעורך דין ליגת על שסודר לי מראש. מימון מלא של הכל, וזה יכול להגיע גם ל 80 אלף שקלים בקלות. בנוסף, אני לא אלשין כי הסוחר שלי זה חבר כמו אח, אני עובד עבורו כבר תקופה ארוכה. שלישית - כלום לא קרה וסביר להניח שגם לא יקרה. מהטעם הפשוט שבלי מידע מודיעיני מאוד מאוד - אין מצב שיתפסו אותי. גם אם יעצור אותי שוטר לביקורת ואפילו יעשה חיפוש ברכב - הוא לא ימצא את הסחורה. בשביל זה צריך לפרק את הרכב וזה לא משהו ששוטר עושה במחסום דרכים.

אתה מזלזל ביכולת של המשטרה?

-חלילה. לחלוטין לא מזלזל פשוט צריך להסתכל באופן ריאלי על המציאות שקיימת במדינה: למעלה ממיליון מעשני קנאביס, שמתארגנים כיום בחמש דקות על קנאביס, את המערכת הזו אי אפשר לפרק ואת הראש הזה לא ניתן לכרות, היות והכל נעשה באמצעות הצפנה מאוד רצינית. גם אם תפסת סוחר אחד, אפילו 5 - זה לא משנה. עובדה היא שבכל רגע נתון נמצאים בהליכי אימות עשרות אזרחים שמבקשים להירשם כסוחרים במערכת שלהם. יש במערכת הזו למעלה מ-100,000 לקוחות ועשרות אלפים בכל רגע נתון.

אתה מדבר על טלגראס כאילו מינימום מדובר על הדודות באגודה למען החייל. בכל זאת, מדובר על פלטפורמה בה מתבצע פשע בהיקפים שלא נראו בישראל

- סליחה? לקנות קנאביס זה פשע? בזכות הפלטפורמה הזו, מחירי הקנאביס בישראל ירדו ב-25 אחוזים תראה לי עוד ענף שבו נרשמה ירידת מחירים כל כך גדולה בפרק זמן של שנתיים. כל צרכן קנאביס בישראל צריך להגיד להם תודה.

תגיד, לפי מה שאני מבין, יש מצב שהסוחר שאתה עובד איתו מגלגל מיליונים - לפחות הוא מתפנק עם רכב יוקרה?

- נראה לך? הוא מת מפחד ממס הכנסה. הוא תמיד אומר לי שהרשעים האמיתיים הם ממס הכנסה. נראה לי בסיוטים שלו הוא חולם על ביקורת מס. הקיצר הוא נוסע על רכב שלא שווה יותר מ-150,000 שקל ובכל מקרה יש לו עוד עסק חוקי.

החטא ועונשו

לדברי עו"ד בועז קניג, מומחה במשפט פלילי וייצוג של עבריינים בתחום הסמים:

פקודת הסמים מגדירה החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ככל פעולה המעידה על אופי מסחרי בסמים מסוכנים, כמו ייצוא, ייבוא, מסחר, אספקה, תיווך, הובלה וכדומה. אדם שמחזיק בסם מסוכן בכמות העולה על הסף הקבוע בפקודה נחשב למי שמחזיק בסם לא רק לשם צריכתו העצמית. החוק מבדיל בין עבירת סחר לבין אחזקה שלא לשימוש עצמי. במקרה של שליח שנתפס עם כמות של מספר קילו של קנאביס, לא יהיה פשוט למדינה להוכיח כי מדובר על כוונת סחר. בשביל זה צריך לספק ראיות חותכות מעבר לכל ספק סביר. עצם העובדה כי הוא נתפס עם כמות, אינה מספיקה לצורך הוכחת הסחר, אלא על המערכת להוכיח כי התבצעה עסקה.

בהנחה כי מדובר על בחור ללא עבר פלילי, ההליך עשוי להסתיים עם הרשעה וענישה בדמות מאסר בפועל. ייתכן כי יהיה זה מאסר קצר או למשך מספר שנים, כתלות בנסיבות המקרה. ישנם אף מקרים כי המאסר יעשה בדרך של ביצוע עבודת שירות, הכל בהתאם לאופי התיק. לצד זאת, גם אם הפרקליטות לא הצליחה להוכיח כי ביצע עבירת סחר בסמים, בית המשפט פסק בעבר כי ניתן לחלט את רכושו.

Support Ukraine