מסתמן: מטופלי קנביס יורשו לנהוג ללא חשש מעבירה על החוק

לפני 5 שנים, 11 חודשים - 21 מרץ 2018, Walla!
מסתמן: מטופלי קנביס יורשו לנהוג ללא חשש מעבירה על החוק
זאת בכפוף לעמידה במספר קריטריונים הנגזרים מפרק הזמן שחלף בין השימוש בקנביס לעליה על הכביש. עוד אלעד שור: " המשטרה תמצא את עצמה במצב בו אין לה כל ראיה חותכת שיכולה לבסס את הרשעתו"

תקנה חדשה שעתידה להיכנס לתוקף בעת הקרובה קובעת כי מטופלי קנאביס רפואי יורשו לנהוג, ובתנאי כי חלפו שלוש שעות מרגע שעשינו את הגו'נט או הביאו לאידוי החומר. עוד נקבע כי במידה והשימוש נעשה באמצעות צריכת שמן או באכילת עוגיות - פרק הזמן המינימאלי אותו ידרשו להמתין יעמוד על שש שעות. מסתמן איפוא, כי מדובר על תיקון עוול שכן קודם לתיקון החוק, נאסר באופן גורף וחד משמעי על כל החולים לנהוג, שכן החוק הגדיר "שיכור" את מי שבגופו נמצא סם מסוכן, תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן ובכלל זה קנאביס שנותר בדמו של המשתמש פרק זמן ארוך מאוד לאחר השימוש.

אולם לצד הבשורה המשמחת לחולים, למשטרת ישראל יש סיבה טובה לחשוש, שכן לשון התקנה מסרסת את יכולתה לאכוף את החוק ולמעשה, מאפשרת לחולים לנהוג תחת השפעת הסם, בניגוד ללוחות הזמנים שנקבעו, ללא שאיש יוכל להרשיעם בגין נהיגה תחת השפעת סמים.

עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה מסביר כי קודם לתיקון החוק, היה והתעורר חשד סביר אצל השוטר כי הנהג נוהג תחת השפעת סם, זה יכול היה לדרוש ממנו לעבור בדיקת דם. היה ובבדיקה נתגלו תוצרי פירוק של הקנאביס, הדבר היה משמש כראיה חד משמעית בבית המשפט, שהייתה סוללת את דרכה של המשטרה להרשעה. אלא שכעת, מסביר עו"ד שור כי "היה והנהג יטען כי הוא פעל על פי ההנחיות, לא תהיה למשטרה כל דרך לסתור את טענותיו ולהביא ממצאים שמבציעים כי חרג מהוראות החוק. המשטרה תמצא את עצמה במצב בו אין לה כל ראיה חותכת שיכולה לבסס את הרשעתו".

בכך למעשה, נסללה הדרך בפני חולים לנהוג תחת השפעת סם, ללא חשש כי יורשעו בעקבות כך.

ינשוף הקנביס יושיע את המשטרה?

אולם זו אינה הבעיה היחידה ששמתעוררת בעקבות התיקון שכן נקבע בנוסף מינון מירבי של קנאביס על פיו, רק חולים שצורכים עד 50 גרם לחודש בריכוז חומר פעיל נמוך מ-15%, או עד 40 גרם לחודש בריכוז חומר פעיל של 20%-16%, יורשו לנהוג. הבעיה היא, מסביר עו"ד שור, כי למעשה ריכוז החומר הפעיל שמופיע בתוויות על גבי שקיות הקנאביס שמקבלים החולים, אינו משקף באופן מהימן את הריכוז שקיים בפועל בפרחים, שמשתנה מפרח לפרח ומעונה לעונה. כך למעשה נוצר מצב בו המשטרה תתקשה לספק ראיות חותכות לגבי עבירה על החוק שביצע הנהג.

האפשרות היחידה של המשטרה לאכוף את החוק שמוגדר כרגע כאות מתה , היא להמתין למכירתו של ינשוף הקנאביס. כפי שדווח כאן לאחרונה, הודיעה החברה האמריקאית 'מעבדות האונד' (Hound Labs) כי המחקר הקליני שהחל בחודש מאי 2017, באוניברסיטת קליפורניה, הגיע לישורת האחרונה והם מקווים יושלם הליך הפיתוח של המכשיר הייעודי לבדיקת המצאות סם מסוג קנביס בדמם של נהגים, אשר יכול להצביע על מספר השעות שחלפו מרגע שהנבדק השתמש בסם.

הגיע הזמן

יאיר רביב, יו"ר עמותת קאנה, העמותה הישראלית לקנאביס אחראי: "התיקון לחוק אומנם פותר באופן חלקי את העוול שנעשה כלפי ציבור החולים אך מחדד את חוסר הסבירות בהתייחסות המחוקק לנהיגה תחת השפעת קנאביס. חולה קנאביס מעשן בממוצע למעלה מ-30 גרם בחודש, כמות שגבוהה משמעותית מזה שצורך מעשן לצורכי פנאי אולם לזה אסור כלל לנהוג, גם אם עברו שלושה ימים מאז שעישן.

עוד אומר רביב, "המדינה התירה לחולים לנהוג במגבלות האמורות היות והיא מודעת היטב לעובדה כי יש אינספור מחקרים שמלמדים כי קנאביס אינו פוגם בכושר השיפוט הנדרש לנהיגה. למעשה אחד מהטיעונים המרכזיים נגד לגליזציה הוא החשש לעליה דרמטית במספר התאונות אולם אין בנמצא שום מחקר ממדינה אחרת בה הותר השימוש- שמבסס את חששה. הגיע הזמן שהמדינה תתחיל לפעול נגד נהיגה תחת השפעת תרופות ומשככי כאבים שמחולקות כמעט לכל דורש. זה הרוצח האמיתי ולא הפייק איום שהיא סימנה".

Support Ukraine