יבואני הרכב בישראל שמייבאים כלי רכב המיוצרים בטורקיה, החלו לבחון תוכניות חלופיות לייבוא כלי רכב, לאחר הודעת משרד הסחר הטורקי על הפסקת הייצוא לישראל. יצוין כי עד כה לא נכללו כלי רכב ברשימה הרשמית של משרד הסחר הטורקי, שמפרטת מוצרים האסורים לייצוא לישראל. אולם בענף מעריכים כי סגירת הנמלים לייצוא לישראל לא תאפשר לייבא מטורקיה גם כלי רכב באופן ישיר.
חלק מהיבואנים כבר הספיקו להיערך מראש. יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, למשל הספיקה להוציא לישראל השבוע משלוח של כ-1,500 כלי רכב שיוצרו בטורקיה. המפעל של טויוטה בטורקיה מייצר דגמים "אסטרטגיים" לשוק המקומי ובהם המשפחתית קורולה והקרוס-אובר החדש CH-R.
בוחנים את המצב
יבואנים אחרים ובהם כלמוביל, יבואנית יונדאי, שמייבאת מטורקיה את הדגמים I10, I20 ו-BAYON, רנו שמייבאת מטורקיה דגמים פרטיים ומסחריים שונים ודלק רכב, שמייבאת מטורקיה מסחריות ומשאיות של פורד, עדיין בוחנים את המצב. בענף מעריכים כרגע כי בסיוע היצרנים יוכלו היבואנים בישראל לרכוש ממדינות שכנות מלאים, שיוצרו עבור השוק הישראלי. בשנים האחרונות הגיעו בדרך זו אלפי כלי רכב חדשים של טויוטה בייבוא עקיף.
אולם גם בשיטה הזו ייווצרו עיכובים משמעותיים בשרשרת הלוגיסטית ובמועדי האספקה. בענף אומרים כי מספר יצרני רכב המייצרים בטורקיה פנו לממשלה לקבלת הבהרות בנושא הייצוא אולם טרם קיבלו תשובה. בחודשים ינואר-אפריל השנה יובאו מטורקיה 8,696 כלי רכב, רובם פרטיים. זוהי ירידה של כ-18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
חדשות קשורות