המשבר מול דרום אפריקה עלול לפגוע בהיצע הטנדרים בישראל

לפני 5 חודשים, שבועיים - 31 מאי 2024, כלכליסט
המשבר מול דרום אפריקה עלול לפגוע בהיצע הטנדרים בישראל
בדרום אפריקה פועלת תעשיית רכב ענפה וגם בכבישי ישראל נוסעות מכוניות שיוצרו שם, בהם טנדרים פופולריים כמו האמארוק של פולקסווגן ופורד ריינג'ר

בימים אלה מתמודד ענף הרכב הישראלי עם בעיה: האפשרות של הפסקת יחסים דיפלומטיים עם מדינות בעולם וביטול הסכמי מסחר. טורקיה - מדינה שמייצרת רכבים עבור מספר גדול של יצרני רכב - הודיעה החודש על הפסקת משלוחים לישראל ופתרון לבעיה לא נראה באופק. 

המצב בתעשיית הרכב הישראלית עלול להסתבך עוד אם לתמונה תצטרף גם דרום אפריקה, שנוקטת עמדה אנטי-ישראלית מובהקת ומייצאת רכבים לישראל - אפילו כאלה דומיננטיים בסגמנטים (מקטעים) מסוימים. רק לפני כשבועיים פורסם ב"כלכליסט" אודות פגיעה בקשרי המסחר ישראל-דרום אפריקה "באופן דומה לטורקיה". לשוק הרכב הישראלי יש מה להפסיד ממהלך כזה, אם כי לא בהיקף דומה לזה של הפסקת היצוא מטורקיה. 

לפי נתוני פירמת האנליסטים CEIC DATA, בשנה שעברה יוצרו בדרום אפריקה כ-633 אלף כלי רכב על ידי מספר יצרנים. בדומה לטורקיה, גם במקרה של דרום אפריקה יצרנית הרכב הראשונה שהחלה לייצר שם מכוניות היתה פורד, שהקימה מפעל בפורת אליזבת ב-1924 כדי לספק מכוניות עבור שוק הרכב האפריקאי. כיום לדרום אפריקה יש תעשיית רכב מקומית הכוללת מפעלים של פולקסווגן, טויוטה, פורד, ב.מ.וו ויצרניות נוספות המייצרות בעיקר מכוניות, טנדרים ומשאיות עבור השוק האפריקאי. אבל במהלך העשור הקודם ומאז ביטול האפרטהייד, יצרני הרכב הגדולים החלו לייצר בדרום אפריקה מכוניות גם למטרת ייצוא, כשהדגם הראשון שיוצא משם לישראל היה הדור הראשון של ההאמר, שייצורו בפורת אליזבת החל ב-2006. 

מבדיקת נתוני משרד התחבורה עולה כי כיום מיובאים לישראל מספר דגמים מייצור דרום אפריקאי במספר ערוצי יבוא. כלומר, חלק מגיעים ביבוא ישיר לישראל (יבואן הרכב רוכש אותם מהיצרן) וחלק ביבוא עקיף (היבואן רוכש אותם מסוכנות בחו"ל). לפי נתוני משרד התחבורה, ברבעון הראשון השנה יובאו לישראל 128 מכוניות מדרום אפריקה ביבוא ישיר.

במקרה של היבוא הישיר, עיקר הייצור הדרום אפריקאי המגיע לישראל הוא של טנדרים, ולמעשה עיקר ההיצע של טנדרים שאינם יפנים מגיע ביבוא ישיר מדרום אפריקה. למשל, פורד ריינג'ר מגיע לישראל מדרום אפריקה, וגם פולקסווגן אמארוק. הסיבה לכך היא שפורד ופולקסווגן פיתחו את הדגמים ביחד תוך שיתוף פעולה הדוק - ושני הטנדרים מיוצרים בפרטוריה, דרום אפריקה. 

לצד הטנדרים של פורד ופולקסווגן, לישראל מגיעות מכוניות שיוצרו בדרום אפריקה אך עברו לאחר מכן לסוכנויות באירופה. מדובר בייצור עבור שוק הרכב האירופי של רכבים בעלי הגה שמאלי העומדים בתקנות האירופיות (בדרום אפריקה הגה הרכב מותקן בצידו הימני). כך, לפי מסמכי משרד התחבורה השנה יובאו ארצה ביבוא עקיף טנדרים של טויוטה מדרום אפריקה ומספר דגמים של מרצדס. במקרה של הדגמים ביבוא המקביל, היעדרם ייצר השפעה זניחה בשוק, אם בכלל. אבל במקרה של הטנדרים, מדובר בהוצאה הלכה למעשה של שתי יצרניות רכב גדולות מפלח שוק חשוב בישראל.

Support Ukraine