סכנה בכבישים: כמחצית מכלי הרכב שבדק משרד התחבורה לא תקינים

לפני 4 שנים, חודש - 4 פברואר 2020, כלכליסט
Illustration
Illustration
בעקבות בדיקות שקיימו ניידות משרד התחבורה הורדו מהכבישים אלפי מכוניות שבעליהן נדרשו לתקן ליקויים שהתגלו בהן . המצב חמור אף יותר במגזר הערבי

כמעט מחצית מכלי הרכב שנבדקו על ידי ניידות בטיחות בדרכים התגלו כלא תקינים. כך עולה מנתונים של משרד התחבורה, המסכמים את ממצאי ניידות הבטיחות של המשרד הפועלות ברחבי הארץ.

לפי נתונים שמפרסם משרד התחבורה, בישראל פועלות חמש ניידות הבודקות את תקינות כלי הרכב, כדי לוודא כי המכוניות הנוסעות בכביש אכן תקינות. הניידות, המאוישות בבוחני רכב, מאתרות שני סוגי ליקויים עיקריים: ליקויים המוגדרים מזעריים — כלומר כאלה ש"מזכים" את בעל הרכב בחותמת ברישיון הרכב, שלפיה הוא חייב לתקן את הליקויים תוך שבוע. הרכב לא מוזמן לבדיקה חוזרת, אך אם הוא נבדק שוב בבדיקה בצד הדרך ומתגלה כי הליקויים לא תוקנו, הרכב מושבת. סוג הליקויים השני מוגדר כליקויים חמורים המחייבים להשבית מיד את הרכב (אישור שימוש). בעל הרכב חייב לתקן את הרכב ולעבור טסט חדש.

מנתוני משרד התחבורה עולה כי סך הכל נבדקו בשנה שעברה 32,535 כלי רכב על ידי ניידות הבטיחות. 93 מהם (0.3%) הורדו מהכביש מיד עקב ליקוי מסוכן. 4,658 מכוניות, שהן 14.3% מסך כלי הרכב שנבדקו, הורדו מהכביש וקיבלו הזדמנות לתקן את הליקוי, ואילו 11,971 מכוניות, שהן 36.8% מסך כלי הרכב שנבדקו, הוגדרו ככאלה שיש בהן ליקוי שדורש תיקון בתוך שבעה ימים.

מהנתונים עולה תמונה מפתיעה הנוגעת לכלי הרכב של המדינה. צי הרכב של מינהל הרכב הממשלתי מונה בפועל את רוב כלי הרכב של עובדי המדינה, החל במשרד האוצר וכלה בשוטרים. מתוך 238 כלי רכב של מינהל הרכב הממשלתי שנבדקו, שלושה, 1.3% מכלל כלי הרכב שנבדקו, הוגדרו ככאלה שהורדו מהכביש לצורך תיקון. מדובר באחוז גדול יותר מכלל כלי הרכב שהורדו מהכביש באוכלוסייה הכללית.

נתון מדאיג נוסף חושף כי 45.4% מכלי הרכב של מינהל הרכב שנבדקו, 108 מכוניות, קיבלו חותמת ברישיון ונדרשו להתחייב לתיקון תוך שבוע. עוד עולה מהנתונים כי בבדיקות מיוחדות למגזר הערבי התגלה כי מתוך 4,580 רכבים, 21 (0.5%) הורדו מהכביש בגין ליקוי חמור. 896 רכבים (19.6%) הורדו מהכביש ונדרשו לטסט חוזר. 1,796 כלי רכב, שהם 39.2% מכלל כלי הרכב שנבדקו במגזר הערבי, קיבלו היתר להמשיך לנסוע, אך נדרשו לתקן את הליקויים תוך שבעה ימים.

לשיעור הליקויים המכנים הגבוה שמשתקף מנתוני משרד התחבורה אין ביטוי בסטטיסטיקת התאונות הרשמית. לפי הרלב"ד, רק בשתי תאונות עם נפגעים ב־9102 זיהו חוקרי המשטרה ליקויים מכניים ברכב, פחות מ־%1.0 מ־001,3 התאונות מסוג זה בשנה החולפת: או שבוחני משרד התחבורה מחמירים מדי, או שבחקירת תאונות לא נותנים די מקום לאפשרות של ליקויים טכניים ברכב כגורם לתאונה.

Support Ukraine