מקורבה של מירי רגב ואיש הליכוד משה בן זקן מונה לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה

לפני 10 חודשים - 26 יוני 2023, גלובס
מקורבה של מירי רגב ואיש הליכוד משה בן זקן מונה לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה
מינויו של בן זקן אושר לאחר שלפני חצי שנה, כאשר הרכב ועדת המינויים בנציבות שירות המדינה היה שונה - היא שללה את המינוי בשל חוסר ניסיונו בתחום . מדובר בצעד נוסף של השרה רגב בדרך להשתלטות על מוקדי הכוח במשרד התחבורה, שאנשיה מעורבים בנתיבי ישראל, ברכבת ישראל ובנמל אשדוד . שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי: "קוראת למבקר המדינה לבדוק לעומק את מה שקורה במשרד התחבורה"

הממשלה אישרה את מינויו של מקורבה של מירי רגב ואיש הליכוד משה בן זקן לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. המינוי נכנס לתוקף היום (ב'), לאחר שאתמול ועדת המינויים בנציבות שירות המדינה אישרה את מועמדותו. חצי שנה קודם לכן, כאשר הרכב הוועדה היה שונה - היא שללה את המינוי מפאת חוסר ניסיונו הרלוונטי של בן זקן לתפקיד.

בן זקן שימש כראש המטה של מירי רגב במשרד התחבורה, הוא פעיל ליכוד וממארגני הליכודיאדה באילת. עם חזרתה למשרד התחבורה לאחר הקמת הממשלה, ניסתה רגב לקדם את מועמדותו של בן זקן, אך נבלמה על ידי נציבות שירות המדינה שקבעה שאין לו מספיק ניסיון. ה"דיל" שאליו הגיעה רגב עם הנציבות כולל את מינויו של בן זקן למ"מ המשנה למנכ"ל משרד התחבורה לתקופה של חצי שנה, ולאחריה למנותו למנכ"ל המשרד, כפי שאכן עשתה.

ועדת המינויים שדנה במינויו של בן זקן בסבב הקודם קבעה כי "בשל גודלו של המשרד, תקציבו והאתגרים העומדים לפתחו, הוועדה סבורה כי ממנהלו הכללי נדרשות יכולות מוכחות וניסיון מקצועי וניהולי רב בהרבה משל המועמד". בנוסף, קבעה הוועדה כי בשל זיקתו הפוליטית הברורה יש לבחון את מועמדותו בהקפדה יתרה.

לסיכום, קבעה הוועדה כי אין לו די ניסיון מקצועי או ניהולי, וכי אין הוא עומד ברף הכשירות הגבוה הנדרש בהתאם לפסיקה ממועמד בעל זיקה פוליטית. כמו כן, קבעה הוועדה שמינויו של בן זקן אף "עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות".

רגב הצליחה להשתלט על מוקדי הכוח הבכירים במשרד

לפי גורמים בענף, על אף שרגב מינתה את בן זקן למ"מ המשנה למנכ"ל, הוא כיהן כמנכ"ל בפועל. לתפקיד מ"מ המנכ"ל מונה אבנר פלור, שהוגדר על ידי אותם גורמים כמי שהועמד בפרונט, בעוד שמי שקיבל את ההחלטות היה למעשה בן זקן.

זקן, יליד שנת 1985, מתגורר באשדוד, נשוי ואב לשלושה, בוגר תואר ראשון בחינוך וחברה ותואר שני במנהל עסקים. שימש בעברו כיועץ לראש העיר אשדוד ולאחר מכן, לתקופה של שנה, כיועץ לשר הביטחון. החל משנת 2017, עבד צמוד לרגב, תחילה כיועצה במשרד התרבות והספורט ולאחר מכן כראש לשכתה במשרד התחבורה. בגלובס נחשף כי כבר אז בן זקן התערב בנעשה בהנהלת הרכבת ופעל להדיח את המנכ"ל המוערך, שהודיע לבסוף על פרישה לאחר חזרתה של רגב למשרד.

בתחילת השנה שעברה, לאחר שרגב עזבה את משרד התחבורה, בן זקן ובכירים אחרים מצוותה של רגב ניהלו את קמפיין הבחירות של ראול סרוגו לנשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. המאמצים נשאו פרי וסרוגו נבחר. חודשיים מאוחר יותר, מונה בן זקן למנכ"ל הקרן לעידוד ולפיתוח הבנייה - גוף של התאחדות הקבלנים וההסתדרות כמשרת אמונו של הנשיא - אותו ראול סרוגו. לפי אתר גיידסטאר, המנכ"ל משתכר שכר שנתי של 473,464 שקל.

רגב אמרה היום כי ״בתפקידי כשרת התרבות והספורט וגם כשרת התחבורה נחשפתי מקרוב למקצועיות וליכולות הניהוליות של משה בן זקן. בתפקידו כמשנה למנכ״ל בפועל, הוביל את תקציב משרד התחבורה, לראשונה בהיקף של כ-50 מיליארד שקלים, וניהל בהצלחה אתגרים משמעותיים. בן זקן מביא עמו את הניסיון הרב שצבר בהובלת תהליכים ברמה הלאומית בעבודת הממשלה והשלטון המקומי".

כך, רגב הצליחה להשלים השתלטות על מוקדי הכוח הבכירים במשרד. אמנם תפקיד המנכ"ל הוא משרת אמון, אבל רגב הצליחה לצלוח את וועדת המינויים, חרף חוסר הניסיון והזיקה הפוליטית הברורה; זאת באמצעות "דיל" שנוי במחלוקת מול הנציב דניאל הרשקוביץ, שעמד בראש וועדת המינויים בפעם הקודמת וגם הפעם.

בשונה מתפקיד המנכ"ל, רגב מנסה לשים את ידה גם על תפקידי המקצוע הקריטיים במשרד: ראש הרשות לתחבורה ציבורית עזב ופורסם מכרז חדש לתפקיד, וראש מנהל התשתיות הועזב. כך, התפקידים הקריטיים והבכירים ביותר במשרד פנויים. רגב מנסה לאייש תפקידים נוספים גם בדרגים נמוכים יותר וגם בחברות הממשלתיות הכפופות למשרד התחבורה: אנשיה מעורבים בנתיבי ישראל, ברכבת ישראל ובנמל אשדוד, וניכר כי היא מכוונת גם לחברת נת"ע, ממנה היא מאיימת להפקיע את פרויקט המטרו.

מרב מיכאלי: "נשלם מחיר כבד על השחיתות במשרד התחבורה"

בתוך כך, שרת התחבורה עד לא מכבר, מרב מיכאלי, האשימה היום כי "גורמים עבריינים שמחוברים למשפחות פשע השתלטו על משרד התחבורה. על המשרד השתלטה קבוצה של עסקנים, מאכערים, שעסוקה בביזת כספי הציבור ובתפירת מכרזים למקורבים ולאנשי שלומם. התוצאה הישירה שכבר מרגישים אותה היא החמרה בפקקים, פחות תחבורה ציבורית - שאנחנו הוספנו, ייקור התעריפים שאנחנו הוזלנו, המטרו תקוע, ביטול פרויקטים בפריפריה - רק קומבינות ושחיתות".

מיכאלי הוסיפה כי "על השחיתות שקורית במשרד התחבורה בימים אלה, מדינת ישראל תשלם מחיר כבד ולא רק בפקקים. המחיר של השחיתות, של הקומבינות, של הסיאוב, הוא הרסני ומסכן חיים. אני לא יכולה לפרט יותר בשלב הזה, אבל מה שמתחולל בימים האחרונים במשרד עוד יתפוצץ בקול רעש גדול. אני קוראת מכאן למבקר המדינה להיכנס לעובי הקורה ולבדוק לעומק את מה שקורה במשרד התחבורה".

Support Ukraine