המהפכה השקטה: כך מכוניות "זולות" של GAC ואופל עשויות לשנות את שוק הרכב

לפני חודשיים, 3 שבועות - 11 ספטמבר 2025, כלכליסט
המהפכה השקטה: כך מכוניות "זולות" של GAC ואופל עשויות לשנות את שוק הרכב
AION Y החל מ-143 אלף שקל ואופל פרונטרה מ-145 אלף שקל - שני דגמים שעשויים לאלץ יבואנים אחרים לשנות את אסטרטגיית התמחור והמיצוב שלהם

בשבוע שעבר השיקה קבוצת דוד לובינסקי, יבואנית אופל, את אופל פרונטרה החדשה, ואילו אוריון מוביליטי השיקה בישראל את המכוניות של GAC הסינית. על פניו מדובר בשתי השקות רכב שאינן קשורות זו לזו. אחת של מכונית בנזין, ואילו השנייה של מותג חשמלי. אבל למכוניות האלה יש הרבה מן המשותף ואולי הן אפילו ייצרו שינוי בשוק.

בשני המקרים מדובר במכוניות "זולות" (המרכאות אינן מקריות). במקרה של GAC, הדגם ההתחלתי של היצרנית, AION Y מתחיל ב-143 אלף שקל. אצל אופל, המחירים של הדגם החדש, הפרונטרה, מתחילים ב-145 אלף שקל. מבחינת לא מעט ישראלים שהתרגלו לשלם מעל 170 אלף שקל עבור רכב כביש שטח, אכן מדובר בשבירת שוק.

מעבר לכך, גם במקרה של AION וגם במקרה של אופל, מדובר במכוניות שהיבואנים שלהן לא מציגים אותן בישראל כדגמים מנצחים, אלא כמי שמגיעים מעמדת האנדרדוג, ועבור הצרכן מדובר בחדשות טובות: במקרה של GAC, מדובר במותג שבעבר הגיע לישראל. בשנת 2020 ניתן היה לרכוש בישראל מכונית חשמלית של GAC במחיר שלא היה רחוק מהמחיר ההתחלתי של המכוניות שלה בישראל כיום. אבל GAC לא הצליחה בישראל, המכוניות שלה לא היו מותאמות לארץ מבחינת יכולתן להיטען, בטח שלא מבחינת האיכויות.

כיום עוד ניתן למצוא קומץ של מכוניות GAC שנוסעות בכבישי הארץ. כעת כאמור GAC, או במקרה זה AION, חוזרת לישראל. בתוך כך, אי אפשר להתעלם מהעובדה שאופל היא כיום מותג מדשדש. לקבוצת דוד לובינסקי יבואנית MG, פיג'ו, סיטרואן ואופל יש בפורטפוליו לא מעט מותגים, אבל אופל נחשבת לאנדרדוג. הזיכיון שלה כבר החליף כמה ידיים בישראל והמכוניות שלה לא בדיוק קוצרות הצלחות בשוק המקומי: לפי דו"ח המסירות של איגוד יבואני הרכב, נכון לאוגוסט אופל ניצבה במקום ה-34 מתוך מותגי הרכב בישראל. למען הסר ספק: מדובר בהישג גרוע מאוד.

לגבי המכוניות של GAC - מדובר במותג שביודעין "מתחיל נמוך" בשוק הרכב הישראלי. כלומר, אם נבחן את המיצובים והתמחורים בקבוצת יוניון, אזי לא קשה להבין שהמכוניות של ג'ילי מתחילות באזור רף 160 אלף השקלים, המכוניות של זיקר מתחילות באזור רף 180 אלף השקלים. וכעת המכוניות של GAC ממותגות יותר נמוך. המיתוג הנמוך מבחינת המחיר לא נובע מכך שבסין GAC היא מותג פחות נחשב מג'ילי, אלא מהבנה של המצב החדש שנוצר בשוק הרכב החשמלי בישראל: הירידה במכירות בפלחי השוק העממיים כבר מורגשת היטב. יבואני רכב תקועים עם מלאים גדולים יחסית של מכוניות סיניות עממיות שלא ניתן למכור

המיתוג הגבוה שיבואני הרכב הצמידו למכוניות החשמליות הסיניות שלהם, לא בדיוק עובד. כיום ניתן לרכוש את החשמליות הסיניות שהיבואנים שלהן מתהדרים במחירי מחירון של 170 אלף שקל, בסכומים של כ-150 אלף שקל והלקוחות לא בדיוק מתנפלים.

אלא שכאן נכנס פקטור היבואן החדש. כלומר, יבואנים לא יוזילו את המחיר הרשמי של המכוניות שלהם, אלא אם מותג חדש הגיע לישראל. משום כך, יש כאן הזדמנות להפוך את המכוניות של היבואן החדש ל"סינית העממית" החדשה. קשה שלא לשים לב שיש בישראל יבואנים שבונים "כוורת" של מותגים סיניים: קבוצת קרסו , כלמוביל ואחרים. היבואנים האלה הם שקובעים במובן כזה או אחר איזה מותג יהיה "עממי" ואיזה מותג יהיה "יוקרתי". הדוגמה של ג'ילי ושל AION היא דוגמה מצוינת. הצלחתה של AION בשוק הרכב הישראלי – ובל נשכח שמדובר בזיכיון שנמצא בבדיקה של הממונה על התחרות, עשויה להכתיב את הכיוון שאליו ילכו יבואני רכב נוספים בכל הקשור בתמחור.

אנדר דוג בשבעה מקומות

ומה עם אופל? גם כאן מדובר כאמור באנדרדוג, מותג שאינו שונה מבחינת המיצוב מהמתחרים שלו, פיג'ו וסיטרואן. אבל במקרה של אופל, ליצרנית יש סוג של "נשק": גרסת של שבעה מקומות של אופל פרונטרה. יש לה גם גרסה ללא שבעה מקומות שמחירה סביב 145 אלף שקל, אבל הדגם החשוב הוא דווקא גרסת שבעת המקומות. שמתומחרת ב-156 אלף שקל. גם כאן יש דגם חדש ומותג שהמכירות שלו לא בדיוק נוסקות, וגם כאן מבחינת היבואנית יש הזדמנות חשובה להיכנס לנישה שהשחקנים בה מתמחרים את המכוניות ביוקר. 

כלומר, לאופל יש דגם שיכול "להתנתק" מיתר המכוניות שדוד לובינסקי מייבאת, כלומר רחוק מפיג'ו וסיטרואן. והעובדה שכעת יש לאופל דגם ייחודי בהיבט זה עשויה בהחלט להפוך את הדגם החדש והספציפי לשחקן משמעותי בשוק, כלומר כזה שיאפשר ליבואנית לחזור ו"לשחק" בעוצמה בשוק של המותגים האירופיים ואולי אפילו לנסות ולנגוס מלמטה במתחרים סיניים בעלי שבעה מקומות.
בימים כתיקונם אפשר לומר על דגמים כאלה שהם ייצרו תחרות עזה בשוק. הפעם, זה לא מדויק. הצרכנים לא מסתערים על מכוניות והאפקט שהיה בעבר של מכוניות "שוברות שוק" התעמעם. אבל כן מדובר בדגמים שתהיה להם השפעה ארוכת טווח על האופן בו יבואני רכב יתמחרו מכוניות. הכוונה היא לדגמים עתידיים שידרשו מיבואני הרכב "להחליף דיסקט" בכל הקשור בתמחור. אם וכאשר זה יקרה, הצרכן ירוויח. 

Support Ukraine