עודף מ-20 אלף שקל ואפילו נוסעת: מצעד החשמליות הזולות

לפני שנה, 3 חודשים - 17 יולי 2023, כלכליסט
עודף מ-20 אלף שקל ואפילו נוסעת: מצעד החשמליות הזולות
רכישת מכונית חשמלית זולה בישראל היא אפשרית - ואולם זו לא תהיה עסקה נטולת בעיות. מוכנים לקחת צ'אנס?

שוק הרכב הישראלי הולך ומתחשמל, אבל רק לפני כמה שנים זה לא היה המצב: המכוניות החשמליות נקלטו לאט, חלק מהיצרניות קרסו, היו יבואנים שהכניסו לישראל מכוניות חשמליות שלא ממש הצליחו. 

כיום ניתן לרכוש בישראל מכוניות חשמליות - ואפילו במחיר זול. אולם, זו לא רכישה נטולת בעיות: לפעמים הטכנולוגיה נחותה, לפעמים היצרן זכרונו לברכה. "כלכליסט" אסף עבורכם את החשמליות הזולות, לפי מחירון לוי יצחק.

עודף מ-130 אלף שקל: AIWAYS U5

את ה-U5 בחנו כבר ב-2021, כשרכבי הכביש שטח הסיניים עוד היו "צעירים" בישראל. כבר אז ניתן היה להבחין שמדובר ברכב מוצלח: תא הנוסעים מרשים בנפחו והאבזור סביר (אם כי כיום גודל המסך ויתר השימושים באפליקציות עשויים להרגיש מעט מיושנים). 

לפני מספר חודשים פורסם כי AIWAYS הסינית נקלעה לקשיים - ועתידה לא נראה מבריק, אבל הקושי שלה טומן בחובו גם הזדמנות מעניינת לצרכן: לפני עשרות שנים, כאשר יצרן רכב קרס, המשמעות היתה שלא יהיו לו חלפים עוד עשור, כיום במציעות של חמש שנות תחזוקה ורכב חשמלי שבכל מקרה אינו דורש הרים של חלפים, יתכן שמדובר בהזדמנות. 

כיום AIWAYS מודל 2021 ברמת גימור "סטנדרט" שווה במחירון 130 אלף שקל – ויש מכוניות כאלה למכירה כי היבואנית הצליחה להעלות לכביש כמויות סבירות. בהתחשב במצב החברה נראה ש-130 אלף שקל הם מחיר פתיחה בלבד.

עודף מ-120 אלף שקל: סרס 

רכב כביש שטח חשמלי, סיני ומשומש שעולה פחות מ-120 אלף שקל לרכב בן שנתיים? ההצלחה של ג'ילי בישראל עזרה לשמור על ערך מכוניותיה, בזמן שזו האפילה על הסרס (SERES). חשמלית משומשת של SERES מודל 2021 עולה 117 אלף שקל ובניגוד לסינים אחרים ברשימה, היצרנית חיה ובועטת ומכוניותיה משווקות בישראל. כמובן, צריך לקחת בחשבון שמדובר במוצר בסיסי מאוד. לא כל הסינים היו הראשונים בתור לפני שנתיים כאשר יצרני הרכב פיתחו חשמליות נוחות, וגם לא כשפיתחו חשמליות בטוחות, אבל למי שמוכן להתפשר, יש כאן רכב כביש שטח חשמלי, סיני שמשאיר עודף מ-120 אלף שקל.

עודף מ-100 אלף: GAC GE3

יבואני הרכב הישראלים אוהבים לציין את הצלחותיהם, במיוחד עם מותגי הסינים, ועל הכישלונות מדברים פחות. לפני שקבוצת יוניון, שזוכה כיום להצלחה עם ג'ילי, הביאה ארצה את המכוניות שכבר רשמו אלפי מסירות, היא הביאה לארץ חשמלית סינית נוספת: GAC GE 3, ואז הפסיקה. היתרון? יש חלפים ושירות בשפע. החיסרון? אין יותר מכוניות כאלה. 

למי שמצפה למצוא כאן חשמלית סינית מתוחכמת מצפה אכזבה. ה-GE3 מרגישה כמו מכונית בנזין בת חמש (אם כי נוחות הנסיעה בהחלט לא גבוהה) שנוסעת על חשמל ואם היא מגיעה ל 300 קילומטר של טווח, זה כנראה נס. באופן מפתיע אין לה יכולת טעינה מהירה, אבל היא כן חשמלית, היא כן רכב כביש שטח מרווח במידה סבילה, ולמי שרוצה לנסוע נסיעות יומיות של עד 200 קילומטר - כלומר רוב ישראל, היא בהחלט יכולה להתאים. העובדה שאין יותר מכוניות כאלה אינה פועלת כמובן לטובה מבחינת המחיר, רצוי להתמקח.

עודף מ-90 אלף: ליפמוטור T3

מכוניות ליפמוטור חדשות משווקות כיום בישראל, אבל ליבואן יש הסברים לא הכי משכנעים על המשך יבואו של הדגם הסיני הקטן שנקרא T3. שה-T3 הגיעה למבחן בכלכליסט קשה לומר שהתלהבנו: נוחות הנסיעה לקויה והבטיחות לא עמדה ברמת הציפיות שלנו, אבל המחיר ההתחלתי היה זול והליפמוטור הקטנה מיהרה לחלחל לחברות שמכרו "יד ראשונה אפס קילומטר" מה שהוריד עוד יותר את המחיר.  

התוצאה היא שב-85 אלף שקל אפשר כיום לרכוש ליפמוטור מודל 2022. המחיר אגב ממקם אותה מול קיה פיקנטו כמעט חדשה והרבה יותר בטוחה, וכנראה שגם המוכרים מבינים את זה היטב. השילוב בין מכונית שכנראה שתשווק בישראל במספרים זעומים ובין תחרות ריאלית מרכבי בנזין בהחלט עשוי לייצר הזדמנויות למיקוח.

לפני הסינים היתה בישראל בטר פלייס והיתה לה רנו חשמלית. פלואנס ZE. במונחים של היום, מדובר בחפץ ארכיאולוגי, אבל עדיין יש כאלה למכירה. הטווח מגיע ל 100 קילומטר ביום טוב, כדי לקבל שירות צריך קשרים, חלפים הם בעיה, אבל עדיין מדובר במכונית חשמלית וזולה. 
המחיר הרשמי של הפלואנס ZE מודל 2012 ברמת גימור "אקספרסיון" הוא 18 אלף שקל. לדברי בעלים של מכוניות כאלה, רמת האמינות יחסית גבוהה וכל עוד לא מרחיקים מחוץ לעיר, המכונית עושה את העבודה. מקסימום, יהיה אפשר בבוא היום למכור אותה למוזיאון.

Support Ukraine