"התחבורה הציבורית בישראל לא זמינה, לא נגישה ולא יעילה"

לפני 5 שנים, חודשיים - 25 ינואר 2019, כלכליסט
"התחבורה הציבורית בישראל לא זמינה, לא נגישה ולא יעילה"
בהצגת תוכנית החומש של נתיבי ישראל ביקר מנכ"ל החברה ניסים פרץ את חלוקת המשאבים של המדינה, וטען כי במקום ההשקעה המוגזמת בתשתיות יש להשקיע בפיתוח של נתיבי תחבורה ציבורית. כמו כן, לטענתו הכרחי להקים עוד שני נמלי תעופה

מנכ"ל נתיבי ישראל (נת"י) ניסים פרץ הציג אתמול (ג') את תקציב החברה לשנה הקרובה, וכן את תוכנית החומש. מעבר למספרים הגדולים (כ־60 מיליארד שקל יוקדשו לתכנון וביצוע), דבריו של פרץ כמו גם ריכוז הפרויקטים של החברה שיקפו את הבעיות שעולם התחבורה הישראלי מתמודד איתן, החל בחוסר התפקוד של רכבת ישראל דרך חסרונם של שדות תעופה ונתיבי תחבורה ציבורית וכלה בהסתמכות על מדינות זרות לבניית תשתיות.

כך למשל, בהתייחסו להיעדר נתיבי תחבורה ציבורית, אמר פרץ כי "מרבית הציבור מתקשה להאמין בתחבורה ציבורית. היא לא זמינה, לא נגישה ולא יעילה, אז מה הציבור יעשה איתה?" לטענת פרץ, "תוכנית העבודה של המדינה חייבת להתמקד יותר בתחבורה ציבורית ופחות בתשתיות. אזור גוש דן חייב השקעה אחרת".

המחזור השנתי של נתיבי ישראל עומד כיום על כשישה מיליארד שקל. בשנתיים האחרונות עבר הארגון טלטלה עם שורת חקירות שהסתיימו בהדחות ובהגשת כתבי אישום, אבל בנתיבי ישראל מסתכלים על העתיד עם תוכנית חומש לפרויקטים בתחומי הכבישים, התחבורה הציבורית, המסילתית והתעופתית רחוק עד ל־2026. לטענת פרץ, צבר הפרויקטים שאושרו אצלו על ידי משרדי האוצר והתחבורה יביא את החברה למחזור שנתי של כשמונה מיליארד שקל. 

אחד הנושאים הבוערים אליהם התייחס פרץ הוא הפרויקטים המסילתיים שהחברה אחראית עליהם. נתיבי ישראל אמורה להתמקד אמנם בפיתוח כבישים, אולם לנוכח מצבה העגום של רכבת ישראל והיכולת שהפגינה נת"י בבניית מסילות כרמיאל-אחיהוד ובית שאן-חיפה, שכנע פרץ את משרדי האוצר והתחבורה להעביר שורת פרויקטים תכנוניים לנת"י. פרויקטי המסילות מתוקצבים בכ־35 מיליארד שקל, וביניהם תכנון מסילות לאילת והקמת מסילות 5 ו־6 באיילון.

פרץ הסביר על היתרונות שיש לחברה על הרכבת בהקמת מסילות: "לרכבת ישראל אין ניסיון לעומתנו בפיצוץ סלעים כדי להקים קו. הם חייבים להתמקד בשירות. אני במקומם לא הייתי נותן את כל הפרויקטים של חשמול המסילות רק לחברה אחת (SEMI הספרדית - ל"ג), אלא מפצל בין ארבע חברות, ואם אחת כושלת שתלך הביתה", אמר פרץ.

פרץ מתכוון לתכנן ולהוציא לפועל סלילה של 30 נתיבי תחבורה ציבורית חדשים בחמש השנים הקרובות. פרויקט נתיבי התחבורה הציבורית, יחד עם תקצוב אחזקת כבישים חדש וניהול מוקדי סיכון שמועדים לתאונות, מביא את החברה לצבר הזמנות של יותר מ־32 מיליארד שקל.

תחום חדש שנכנסה אליו נתיבי ישראל הוא שדות התעופה הבאים של המדינה. נת"י צפויה לתכנן ולהוציא לפועל את בניית שדות התעופה ‑ ברמת דוד שבצפון או בנבטים שבדרום.

לתפיסתו של פרץ, לא צריך להתלבט אם להקים שדה תעופה בדרום או בצפון ‑ יש להקים שדה אחד בצפון ושדה נוסף בדרום. "כבר בעוד עשור יצטרכו פה שירות לעשרות מיליוני טיסות בשנה", אמר פרץ. "אני מכיר את ההתנגדות בצפון, אבל כתושב הצפון אני אומר שלא ייתכן ששני קיבוצים וחצי יעשו רעש והמדינה תבטל את התוכניות להקים שדה תעופה באזור רמת דוד. חובה על המדינה להקים שדה לואו־קוסט באזור הזה", סיכם.

Support Ukraine