מתקפת יוקרה: מדוע החודש נחת על ישראל מבול של מכוניות לעשירים?

לפני שנה, 11 חודשים - 6 דצמבר 2022, כלכליסט
מתקפת יוקרה: מדוע החודש נחת על ישראל מבול של מכוניות לעשירים?
מי שיתבונן מהצד על אירועי השקת הרכבים בענף הרכב הישראלי עשוי לחשוב שישראל מאוכלסת במולטי-מיליונרים, אבל לא כך המצב. אז מה גרם למבול של דגמי יוקרה? יש לכך כמה הסברים שקשורים למצב הכלכלה הנוכחי, למצב הפוליטי וגם ליבוא המקביל

מי שיתבונן מהצד על אירועי השקת הרכבים בענף הרכב הישראלי במהלך השבועות האחרונים עשוי להגיע בקלות למסקנה שישראל מאוכלסת במולטי-מיליונרים. השקות הרכב הנוצצות שהתרחשו בשוק המקומי בשבועות האחרונים מציגות מכנה משותף - מחיר המכוניות, כזה ששקול פחות או יותר לחצי ממחיר דירה קטנה בגוש דן. 

אתמול למשל הודיעה יבואנית לקסוס שהיא משיקה בישראל רכב שטח חדש: לא היברידי, לא חשמלי, בטח שלא ידידותי לסביבה. לא מדובר כאן בסתם רכב כביש-שטח אלא ברכב שטח אימתני שמיועד גם לנסיעה בשטח קשה, כלומר רכב שמצויד במנוע עתיר כוחות סוס, שלדה חסונה וכמובן רשימת איבזור שמונה מאות פינוקים. רכב השטח של לקסוס, שנקרא LX, הוא אחד היקרים ביותר שהיצרנית הציגה בארץ. מחיר ה-LX מתחיל קצת מתחת ל-900 אלף שקל, אבל לקוחות שירכשו את הגרסה הבכירה ישלמו יותר ממיליון שקל. 

זמן קצר לפני לקסוס היתה זו יבואנית לנד רובר להכריז על השקת ריינג' רובר ספורט, עוד רכב שטח אימתני שמחירו מתחיל אי שם מעל 700 אלף שקל. מי שבאמת יתאמץ ויבחר בגרסתו הבכירה יוכל לקבל עודף ממיליון שקל. ליבואנית לנד רובר נדרשו ימים ספורים להודיע שכל המשלוח הראשון נמכר בתוך 24 שעות, אם כי בבדיקה מדוקדקת נראה שמדובר בהזמנות שפשוט נצברו אצל היבואנית ו"שוחררו" בתוך 24 שעות למטרת רושם. 

רכבי שטח שמחירם מרחף באזור מיליון השקל הם רק מתאבן. יבואנית ב.מ.וו השיקה את סדרה 7 החדשה, שמחירה מותיר עודף קטן ממיליון שקל, וגרסתה הבכירה מוסיפה רבע מיליון שקל למחיר. חדי העין לבטח יבחינו שבימים אלה יבואני הרכב היוקרתי כבר משקיעים לא מעט קמפיינים טלוויזיוניים לאספקת רכבי יוקרה כאשר כיתובי "הזמנות לדגמי 2023" מלווים את הפרסומות של קדילאק, אאודי ויצרנים נוספים. 

לנוכח גל הפרסומות וההשקות שניכר שהושקע בהן מאמץ אדיר כדי "לפנק" את עשירי ישראל בדגמים הגדולים והיקרים ביותר, קל לחשוב שמדינת ישראל אינה נמצאת בפתחו של מיתון, ההייטק במצב מעולה וכמובן שגם הריביות כלל אינן מטפסות. אבל מי שיבדוק את מצב שוק הרכב העממי, כלומר זה שרוכשים האנשים הפשוטים שמשלמים רק עד 200 אלף שקל לרכב, יגלה שהתמונה שונה: יבואני הרכב לא יוצאים מגדרם להשיק דגמים, האספקות יתבצעו כאשר היבואן יוכל, ועדיף ללקוח להמתין בשקט ולא לעשות בעיות. 

אז מה קרה בשוק היוקרה שגורם ליבואני הרכב לעמול קשות כדי להציג בישראל עוד השנה את מכוניות האלפיון העליון? התשובה טמונה בכמה גורמים. ראשית, בענף הרכב מעידים שבמיוחד בשוק היוקרה קיימת כיום אווירת "אף אחד לא יודע מה יהיה מחר", ולכן כל עוד יש כסף, עדיף להוציא אותו ולכן עדיף שיהיו דגמים "בשלוף" לעשירי ישראל. גם לבחירות היה תפקיד מכריע. גורמים בענף הרכב טוענים שיש רוכשים של מכוניות יוקרה שמרגישים יותר בטוחים באקלים הפוליטי הנוכחי, מה שגרם ליבואני הרכב למהר ולהציג דגמים חדשים עבור מי שמרגישים כעת יותר בטוחים לרכוש. מעבר לכך בענף הרכב גם מציינים שהחשש מפני היבוא המקביל, זה שיוצר תחרות בשוק היוקרה אבל לא יוצר שום תחרות בשוק העממי, גרם ליבואנים למהר כדי להיות הראשונים שמציגים את הדגמים היוקרתיים ביותר, כדי שחלילה היבוא המקביל לא "יחטוף" להם לקוחות. 

בסופו של דבר מדובר בחרב פיפיות: יבואני הרכב ממהרים להציג כעת מכוניות למיליונרים כדי לאסוף הזמנות, אבל בשנה הבאה שוק הרכב הישראלי כבר עשוי להיראות שונה לחלוטין – מה שעלול בהחלט לייצר זליגה מהירה של "מכוניות שופוני" לשוק המשומשות.

Support Ukraine