המשטרה ממליצה להעמיד לדין את נתניהו על שוחד בתיקים 1000 ו-2000

לפני 6 שנים, חודש - 14 פברואר 2018, כלכליסט
המשטרה ממליצה להעמיד לדין את נתניהו על שוחד בתיקים 1000 ו-2000
נתניהו בתגובה להמלצות המשטרה: "זה ייגמר בלא כלום ואמשיך להנהיג"

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את נתניהו על שוחד בתיקים 1000 ו-2000

המשטרה הודיעה כי התגבשה תשתית ראייתית להעמיד את ראש הממשלה לדין בשני תיקי החקירה שבהם הוא מעורב. היקף השוחד בתיק 1000 - כמיליון שקל. עד המפתח בתיק הוא ח"כ יאיר לפיד. תשתית ראייתית גם נגד ארנון מילצ'ן בגין מתן שוחד ונוני מוזס בגין הצעת שוחד

המשטרה הודיעה הערב (יום ג') לראש הממשלה בנימין נתניהו כי היא ממליצה להעמידו לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בשני תיקי החקירה שבהם הוא מעורב - תיק 1000 (פרשת המתנות) ותיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס). החומרים יועברו לבחינת פרקליטות המדינה. כמו כן, המשטרה ממליצה להעמיד לדין את המיליארדר ארנון מילצ'ן בגין מתן שוחד ואת נוני מוזס בגין הצעת שוחד.

באשר לתיק 1000 הודיעה המשטרה כי מדובר בתיק מתן ותמורה ועניינו טובין שקיבל ראש הממשלה נתניהו ובני ביתו – תוך ציפייה לקבל תמורה. ההטבות, כך מסרו במשטרה, ניתנו במשך כעשור והגיעו לסך של כמיליון שקל – 750 אלף שקל מתוכם ניתנו מאיש העסקים ארנון מילצ'ן וכ-250 אלף שקל מג'יימס פאקר. בין המתנות שקיבל נתניהו ניתן למנות סיגרים, שמפניות, תכשיטים ועוד. פאקר, כך הבהירו במשטרה, הצטרף למתן המתנות לאחר שמילצ'ן כבר לא עמד בכך. בין היתר אמרו במשטרה כי ח"כ יאיר לפיד שימש כעד מפתח בתיק 1000.

"עם היבחרו של נתניהו ב-2009 היקף הטובין עלה באופן משמעותי והטובין ניתנו על רקע היותו של נתניהו ראש הממשלה לשר התקשורת – ולקידום ענייניו של מילצ'ן, בעסקיו ובמעמדו", אמרו במשטרה. בחלק מהדברים, צוין, "הדברים נעשו בניגוד לאינטרסים של המדינה".

במשטרה שללו את ההסבר שניתן על כך שהמתנות ניתנו במסגרת מערכת יחסים חברים: "בין חברים יש מוטיב הדדיות – פה רק צד אחד. מתנות אתה מקבל, לא דורש. מתנות אתה מביא כשאתה נפגש עם חבר". עוד הוסיפו במשטרה: "כאן הייתה דרישה לקבל את הטובין באופן שיטתי ומוסווה. התמורה שקיבל מילצ'ן לאורך שנים: חוק מילצ'ן – חוק להארכת תושב חוזר לאחר 10 שנים. הוא ביקש את הארכת החוק הזה מעבר ל-10 שנים. מילצ'ן היה מעוניין בשינוי החוק וכאן מדובר בהטבה כלכלית משמעותית. ראש הממשלה ביקש לקדם תיקון לחוק ומילצ'ן שכר עורך דין והלך לפגישה עם שר בכיר".

במשטרה הוסיפו: "נציגי האוצר קיבלו פנייה אישית לקדם את חוק מילצ'ן כי זה לטובת המדינה. עמדת האוצר הייתה שזה בניגוד לאינטרס הציבורי, כי ככה ייכנסו פחות מסים – שהחוק לא מידתי, לא הגיוני ולא שוויוני. מדובר באירוע תקדימי שבו התבקש לתת הטבה לאדם. שווי ההטבה, אם החוק היה עובר, מוערך במיליונים רבים".

"בסוף 2013 בקשתו של מילצ'ן לוויזה נדחתה. הוא פנה לראש הממשלה ולאנשי לשכתו להאריך את הוויזה ונתניהו פנה למזכיר המדינה ג'ון קרי, דן שפירו ורון דרמר. הלחצים נשאו פרי ומילצ'ן קיבל ויזה".

במשטרה ציינו סעיף נוסף המוכיח לכאורה רצון לקבלת תמורה: "בשנת 2015, בעודו מחזיק במניות ערוץ 10, ביקש מילצ'ן להרחיב את דריסת הרגל שלו במפת התקשורת בישראל. הוא רצה לקדם איחוד של רשת וקשת ולהיות בניהול. לאיחוד כזה היה רווח כפול - גם רווח כלכלי וגם דריסת רגל בניהול מפת התקשורת הישראל. מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר התערב, ופעל בשליחות נתניהו על מנת לקדם את ענייני מילצ'ן. בתמורה, ראש הממשלה יקבל סיקור אוהד. לא ברור לנוגעים בדבר כיצד הפך ראש הממשלה את עורו והיה בעד איחוד רשת וקשת".

המלצה נוספת נגדה ליוזמת המיליארדר ההודי ראטן טאטא להקים אזור סחר חופשי בגבול ירדן - שנפלה. במשטרה אמרו כי "טאטא הוא חבר קרוב ושותף של מילצ'ן, שמבקש מנתניהו לקבל את הפרויקט לסחר חופשי. אם הפרויקט היה יוצא לפועל מדובר ברווח כלכלי אדיר למילצ'ן. ראש הממשלה מקדם זאת עם גורמים ביטחוניים ומקים צוות, אך גורמי המקצוע סירבו לקדם את הפרויקט. מדובר בעלויות בלתי הגיוניות של הוצאות כלכליות בגלל ביטחון. נתניהו נפגש יותר מפעם אחת עם טאטא תוך ניגוד עניינים. המיזם שקע בגלל המצב במזרח התיכון".

לפי המשטרה, "תיק 2000 עסק בחשד לכאורה לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים על ידי ראש הממשלה ועל ידי מו"ל עיתון 'ידיעות אחרונות' ובעל השליטה בעיתון מר ארנון (נוני) מוזס, בכל הנוגע למערכת יחסים ביניהם סביב בלימת התעצמותו של עיתון 'ישראל היום' באמצעות חקיקה ודרכים אחרות.

גורם בסביבת ראש הממשלה הלין על התנהלות המשטרה ואמר: "מה שקורה היום הוא לא פחות משערורייה. מהבוקר דוברות המשטרה מדליפה לכלי התקשורת שההמלצות יינתנו הערב ב-20:00 לקראת מהדורות החדשות. עד לרגע זה, ראש הממשלה לא קיבל שום הודעה, לא רשמית ולא אחרת. רק הדלפות והדלפות והדלפות. מתברר שראש הממשלה לא מקבל אפילו את הזכות הבסיסית שניתנת לכל אזרח".

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגות את נוני מוזס, מסרו: "לנוני מוזס עומדות טענות משפטיות חזקות, ואנו מאמינים שלאחר בחינה נוספת של הממצאים בפרקליטות - התיק נגדו ייסגר, ויתברר כי הוא לא עבר עבירה פלילית. יחסים בין תקשורת לאנשי ציבור, לרבות פוליטיקאים, הם אבן יסוד במדינה דמוקרטית. ניסיון לצבוע מערכת יחסים כזאת, מורכבת ומסובכת ככל שתהיה, בצבעים פליליים - הוא בעייתי ומסוכן".

"בניגוד לנחקרים אחרים, נוני מוזס נמנע במהלך החקירה מלהתייחס בכל דרך לנושאים שעלו בה, וכך יעשה גם עכשיו. בבוא העת הוא יוכל להתייחס לדברים".

מטעם עורך דינו של מילצ'ן וצוותו נמסר: "המלצת המשטרה לכתב אישום בגין עבירת שוחד - לא תישאר על כנה. ההמלצה מתעלמת מעובדות יסודיות, שעליהן אין חולק, ובכללן: הקשר בין מר מילצ'ן לבין מר נתניהו החל בתחילת שנות ה-2000, עוד כשנתניהו לא נשא בתפקיד ממשלתי. קשר זה התאפיין בידידות בין השניים ובין בני משפחתם. במסגרת זו ניתנו מעת לעת תשורות על ידי מר מילצ'ן למשפחת נתניהו, ללא כל אינטרס עסקי".

"מר מילצ'ן נקרא למסור עדות ועשה זאת בתום לב מוחלט, אפילו מבלי להתייעץ עם עורכי דין, מתוך אמונה עמוקה שלא נפל כל פגם במעשיו. ההמלצות מפרשות באופן מעוות ומלאכותי עניינים שאין שום קשר בינם לבין אותן תשורות, ומפליא הדבר שהוחלט לבחור בחירה תלושה בעבירה כה קיצונית שאינה תואמת את מידותיו של הליך פשוט זה. אנו סמוכים ובטוחים שבחינה עניינית של מכלול הנתונים המלא תוביל למסקנה מתבקשת אחת: לא ניתן להגיש כתב אישום בגין עבירת שוחד. ככל שיוגש כתב אישום ראשוני ותקדימי שכזה, צפוי בית המשפט, כל בית משפט, לדחותו".

המכשול האחרון לפני פרסום ההמלצות הוסר אתמול, לאחר שבג"ץ דחה על הסף עתירה בנושא. העתירה קראה לדרוש מהשר לביטחון הפנים גלעד ארדן להנחות את מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, שלא לצרף המלצות בתיקי חקירה, ובכללם באלה המתנהלים בעניינו של ראש הממשלה נתניהו. 

השופט אורי שהם ציין בהחלטת בג"ץ לדחות את העתירה כי "לאחר שעיינתי בעתירה ובתגובת המשיבים, הגעתי לכלל מסקנה כי דינה של העתירה להידחות על הסף, בהיעדר עילה להתערב בפעולות המשיבים".

נתניהו בתגובה להמלצות המשטרה: "זה ייגמר בלא כלום ואמשיך להנהיג"

ראש הממשלה התייחס להחלטות המשטרה בנוגע לתיקי 1000 ו-2000, שבהם על פי קביעתה מייחסים לו עבירות שוחד: "לא פחות מ-15 בדיקות וחקירות נפתחו בשנים האחרונות נגדי, גם הפעם הדברים יסתיימו בלא כלום"

ראש הממשלה הגיב הערב (יום ג') להמלצות המשטרה להעמידו לדין בחשד לעבירות שוחד בתיקים 1000 ו-2000. במעונו בירושלים אמר: "כל חיי עמדה לנגד עיניי מטרה אחת - להבטיח את ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל".

לדבריו, "היום הזה לא שונה מימים אחרים בשנים האחרונות, כמעט שלא היה יום אחד שלא תקפו אותי, ולא רק אותי - גם את אשתי וילדיי - כדי לפגוע בי. זה כואב לי מאוד.

"לא פחות מ-15 בדיקות וחקירות נפתחו בשנים האחרונות נגדי, חלקן עם המלצות משטרה מרעישות בדיוק כמו הערב. כל הניסיונות הללו הסתיימו בלא כלום. מכיוון שאני יודע את האמת, גם הפעם הדברים יסתיימו בלא כלום".

נתניהו הדגיש כי הידיעות לפיהן ביצע "מעקבים נגד חוקרי המשטרה, שהפעלתי מישהו בלונדון נגד החוקרים - כמובן שמדובר בטענות הזויות. מה זה אומר על החקירה? על ההמלצות? אם מי שחוקר אתכם אומר שתפרתם לו תיק, איך הוא יכול לתת המלצות אובייקטיביות? לכן זה לא מפתיע בכלל שאלו הן ההמלצות. אני בטוח שהגורמים המשפטים המוסמכים יגלו עד כמה ההמלצות הללו מופרכות".

ראש הממשלה התייחס גם "לטענה שתמורת סיגרים פעלתי לטובתו של מילצ'ן, אך בפועל עשיתי את ההיפך הגמור, פעלתי לסגירת ערוץ 10, שמילצ'ן היה מבעליו. איך אפשר לומר שבעבור סיגרים פעלתי לטובתו של מילצ'ן אם אחד הדברים שעשיתי כשר אוצר היה לשבור את המונפול של מילצ'ן בניגוד מוחלט לאינטרסים של מילצ'ן?"

לדבריו, "מה שמכונה 'חוק מילצ'ן' - החוק הזה הועבר על ידי, קודם על ידי משרד הקליטה, טופל על ידי שר האוצר יאיר לפיד, חברו הטוב של מילצ'ן אגב, כדי לעודד השקעות בישראל.

"העובדה שנשלאתי על כך רק שאלות ספורות אומרת הרבה. אבל השבתי שמעולם לא פעלתי לטובת מילצ'ן, בעניין הזה ובשום עניין אחר. רק בעניין אחד - הוויזה. איך אפשר לבוא בטענות שבשביל סיגרים פעלתי כדי שתוחזר למילצ'ן הוויזה שנשללה ממנו? ולמה היא נשללה ממנו? כי פירסמו בתקשורת דברים חשובים ביותר שעשה עבור מדינת ישראל. כך פעל שמעון פרס שעזר למילצ'ן כשרצו הלעמיד אותו לדין בארה"ב, בעניינים האלה ממש וכך פעלתי גם אני שהאמריקנים רצו לשלול את הויזה מאותן סיבות בדיוק".

הוא הדגיש: "איך אפשר להגיד שפעלתי כך בשביל סיגרים? לא אני ולא פרס העלנו בדעתנו שראש ממשלה צריך להפקיר את מי שעזר למדינת ישראל רק בשביל שהוא חבר שלו.

"בנושא השני, איך אפשר לומר שרציתי לפעול לטובתו של נוני מוזס על ידי העברת החוק לסגירת 'ישראל היום', שגם כאן עשיתי בפועל את ההיפך הגמור? הובלתי את ההתנהגדות לחוק, הצבעתי נגד החוק, פיזרתי את הכנסת, סיכנתי את עתידי הפוליטי. ואכן מהסיבה הזו החוק לא עבר.

"בניגוד אליי, שרים וחברי כנסת פעלו לטובת מוזס ובשליחותו. הם קידמו את הצעות החוק שלו וקיבלו סיקור מלטף ומחבק בידיעות אחרונות. איך אל הוגשה נגדם שום המלצה? איך ייתכן שדווקא נגדי, מי שהוביל את המלחמה נגד החוק והביא להפלתו, יש המלצות, וכנגד יוזמי החוק שקיבלו את ניסוחו מנוני מוזס, אין שום דבר? עולם הפוך".

נתניהו הזכיר את עברו הצבאי בשחרור מטוס סבנה, ואת מאמצי ההסברה שלו בעולם לטובת ישראל. "זה הכוח שפיעם בי כשר האוצר כשהשקעתי ברפורמות מרחיקות לכת שהזניקו את הכלכלה שלנו. זה הכוח שמפם בי כל הזמן כראש ממשלת ישראל, לבנות את המדינה שלנו".

הוא פנה לאזרחי ישראל: "אתם יודעים שאני עושה את הכול כשדבר אחד ויחידי לנגד עיניי – טובת המדינה. לא בשביל סיגרים מחבר, לא בשביל סיקור עיתונאי, לא בשביל שום דבר, רק טובת המדינה. שום דבר לא הסית ושום דבר לא יסית אותי ממלאכת קודש זו. גם לא התקפות נגדי". 

Support Ukraine