רפורמת תעריפי המוניות תוקפא? נתניהו מנסה לכופף את סמוטריץ' וכחלון

לפני 4 שנים, 3 חודשים - 8 ינואר 2020, כלכליסט
רפורמת תעריפי המוניות תוקפא? נתניהו מנסה לכופף את סמוטריץ' וכחלון
בעקבות איומי הנהגים לפגוע בליכוד בבחירות הקרובות בגלל החלת תעריפי הנסיעה החדשים, ראש הממשלה מכנס את השרים ואת מובילי המחאה בניסיון להקפיא את הרפורמה - ימים בודדים לאחר שנכנסה לתוקף

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום דיון חריג בלשכתו, בו לקחו חלק שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שר המשפטים אמיר אוחנה ושר האוצר משה כחלון, אנשי המקצוע ממשרדיהם, ומנהיגי מחאת נהגי המוניות יהודה בר אור ושי דיין.

כפי שנחשף באתר כלכליסט, נתניהו, שמודאג מאיומי נהגי המוניות שלא להצביע לליכוד בבחירות הקרובות משום שהרפורמה בתעריפים תפגע בהכנסותיהם, לוחץ על השרים להקפיא אותה. בישראל פועלים כ-25 אלף נהגים שמחזיקים בבעלות על מונית, ועוד כ-15 אלף ששוכרים מוניות מבעליהן. ביחד עם בני משפחותיהם מדובר במספר מצביעים פוטנציאלי משמעותי, בבחירות שצפויות להיות צמודות מאוד.

אולם בדיון, לא הצליח להביא נתניהו להחלטה המבוקשת. לשכת ראש הממשלה הודיעה בסיומו כי לאחר דיון שבו נשמעו טענות נציגי ארגוני נהגי המוניות בעניין רפורמת המוניות לא התקבלו החלטות ודיון המשך צפוי להתקיים בקרוב.

לנתניהו אין סמכות ישירה להורות על מהלך כזה, והוא חייב את תמיכתם של השרים הרלוונטים - ימים בודדים לאחר שמערך התעריפים החדש נכנס לתוקף, אחרי שנה וחצי של עבודה ואישורים. האפשרות לעצירת הרפורמה זוכה גם להתנגדות נחרצת של היועצים המשפטיים של שני המשרדים. 

ל"כלכליסט" נודע כי השרים הציגו לנתניהו את עקרונות הרפורמה, וביניהם בניית נוסחת תעריפים פשוטה ושקופה, כולל תוספת תעריף חדש וגבוה משני הקיימים, תעריף 3, שיופעל בלילות חמישי, שישי ומוצ"ש, כדי לעודד את הנהגים לעבוד בשעות שבהן מורגש כיום מחסור במוניות. 

בנוסף יעודכן סל התשומות לפיו מחושב תעריף הנסיעה, כך ששכר הנהגים יעלה מ-30 שקל לשעה ל-44 שקל לשעה. זאת, למשל, באמצעות העלאת מחירי הנסיעה בעיר, שבה מתבצעות רוב הנסיעות, ב-12.7% לפי חישובי המדינה, על ידי שינוי אופן פעולת המונה כך שיפצה את הנהגים יותר מבעבר על פקקי התנועה המתארכים. 

עוד כוללת הרפורמה, אם כי רק בשנה הקרובה, את החלפת המונים למתקדמים יותר, שיוזילו את עלויות התחזוקה לנהגים ולא יחייבו אותם להגיע לחברות המונים פיזית עם המונית כדי לעדכנם בכל שינוי מחירים, כפי שנעשה היום. בינתיים, אגב, מאז שנקבע הדיון שלשום, האט קצב ההגעה לחברות המונה בציפייה שנתניהו יצליח להקפיא את הרפורמה, ועד כה עדכנו אותו רק אלפים בודדים מבין נהגי המוניות.

השינוי בתעריפים והוספת תעריף הלילה היקר יותר בוצעו בין השאר על סמך חומרים שהעבירה לוועדת המחירים חברת גט. בחברה זיהו את הירידה בהכנסות הנהגים באזורים פקוקים, ואת התוצאה - ירידה במוכנותם לעבודה באזורים ובשעות רווחיים פחות. בגט פעלו להעלאת התגמול לנהגים כדי לשפר את זמינות המוניות לנוסעים.

אנשי המקצוע בישרו לרה"מ כי טענתם של הנהגים לפגיעה בכנסותיהם בנסיעות בין עירוניות נכונה, אולם לפי סימולציות שערכו הפגיעה קטנה יותר משיעור עליית ההכנסות בעיר. עם זאת, נתוני המשרדים מבוססים על סימולציות, והנהגים מציגים בינתיים קבלות מהמונים שלאחר העדכון שמראים נתונים אחרים.

ביטול הרפורמה בעקבות הלחצים, ימים בודדים לאחר שנכנסה לתוקף, יהווה תקדים מסוכן מבחינת יכולת המשילות של המדינה. ועדת המחירים הבין ממשלתית כבר הבטיחה כי תבחן את מחירי הנסיעה בפועל בעוד חודשים ספורים, וכי אם השינויים בתעריפים יהיו שונים מהמתוכנן - הם יעודכנו.

Support Ukraine