יבואני הרכב טרם גיבשו מדיניות ברורה לגבי שיעור ההתייקרות של כלי הרכבים החשמליים בשבוע הבא – אבל חלקם כבר מודים שבשבוע הבא אכן יתרחשו התייקרויות – כך עולה מבדיקת "כלכליסט" מול מספר יבואני רכב גדולים.
כזכור, אתמול בוטל הדיון בוועדת הכספים בנוגע לעליית מס הקנייה על כלי רכב חשמליים, שינוי שאמור להיכנס לתוקף בשבוע הבא. המשמעות של ביטול הדיון היא שהמשוכה האחרונה בפני עליית מס הקנייה נפלה, כלומר מס הקנייה על רכב חשמלי יוכפל מ-10% ל-20% ביום ראשון. במקרה של רכב פלאג אין הייבריד יעלה מס הקנייה מ-40% ל-55%.
כפי שפורסם היום ב"כלכליסט", העובדה ששיעורו של מס הקנייה אינו ידוע לציבור עשויה לאפשר ליבואני הרכב "לשחק" עם גובה עליית המחיר בלי שהציבור יידע כלל מה אמורה להיות ההתייקרות האמיתית – ומבדיקת "כלכליסט" עולה כי יבואני הרכב תמימי דעים לגבי העובדה שהמחירים יעלו בשבוע הבא.
כך, במקרה של ג'ילי ג'יאומטרי C החשמלית (מחיר גרסת בסיס על הכביש - החל ב-147 אלף שקל, מחיר גרסה בכירה על הכביש - החל בכ-160 אלף שקל) מוסרת היבואנית כי "החברה טרם קיבלה החלטה לעניין שיעור ההתייקרות".
המתחרה הבולטת ביותר של ג'ילי, שלמה מוטורס יבואנית BYD אשר מייבאת ארצה, בין היתר, את ATTO 3 (מחיר דגם בסיס - החל בכ-157 אלף שקל, מחיר גרסה בכירה - החל בכ-165,500 שקל ) בחרה שלא להגיב לפניית "כלכליסט" בנושא.
בטלקאר, יבואנית קיה שרק השבוע השיקה את ספינת הדגל החשמלית של קיה – ה 6 EV וגם מייבאת ארצה את המכונית החשמלית של SERES הסינית, מסרו כי "מחירונים חדשים יתפרסמו בשבוע הבא. עליית המס תילקח בחשבון, לצד שאר שיקולי שוק". לצד זאת, הדגישו בטלקאר כי "הסכם הסחר שנחתם עם קוריאה יאפשר עליית מחיר מתונה יותר משהיתה נדרשת אלמלא הסכם הסחר". מחירה של קיה נירו חשמלית על הכביש הוא כ-190,500 שקלים. מחירה של SERES 3 החשמלית הוא כיום כ–150 אלף שקל.
בכלמוביל, יבואנית יונדאי אשר מייבאת ארצה את איוניק 5 (החל ב-200,500 שקלים על הכביש לגרסה הבסיסית ועד כ-255,500 שקל על הכביש לגרסה הבכירה) יונדאי קונה החשמלית (החל ב-149,500 שקל על הכביש לגרסת הבסיס ועד 185,500 שקל על הכביש לגרסה הבכירה) נמסר כי החלטה טרם התקבלה בנושא.
בתוך כך, כעת יצטרכו יבואני הרכב להתמודד עם בעיה אחרת: ביטולי הזמנות של לקוחות אשר ממתינים לגלות בכמה תתייקר מכוניתם החשמלית – זאת בהנחה שהמכונית תסופק ללקוחות בשנה הבאה. יש להדגיש כי החוק נמצא לצידם של יבואני הרכב ובמיוחד במקרים של רכב חשמלי היבואנים מגינים על עצמם חוזית מפני עליית מחיר אשר נובעת משינויי רגולציה.