לא רק קורולה: המשטרה מוסיפה עוד ניידות סמויות

לפני 5 שנים, 10 חודשים - 4 יוני 2018, Walla!
לא רק קורולה: המשטרה מוסיפה עוד ניידות סמויות
שיטוט במכרזים למכירת רכב למשטרה מעלים כי כוחות האכיפה עושים שימוש נרחב בכלי רכב מגוונים, תמימים למראה שמאתגרים את העבריינים, החל במיניוואנים וכלה במכוניות מיני זולות

"אין מצב שאני חושד שזה רכב של סמויים. פעם יכולתי לזהות בקלות רכבים כאלו, אבל היום, זה ממש קשה להפריד בינם לבין עוד איזו מכונית טיפוסית שאתה כל הזמן רואה סביבך. כלומר, כל רכב שיושבים בו לפחות 2 בחורים עם פרצוף של אמסטף הם מבחינתי בלשים. על המזל שלי שלא היה עלי כלום, אלא רק בוף קטן".

את הדברים האלו אומר לוואלה רכב תושב תל אביב, והם מתארים תמונה די מדויקת של השינוי שחל בבחירת הרכבים שמשמשים את בלשי משטרת ישראל. אם לפני מספר שנים ניתן היה לזהות בקלות רכבים סמויים הרי שכיום, מגייסים למשטרה רכבים מושכרים, מדגמים וצבעים שונים באופן שמקשה מאוד על העבריינים לזהות אם שוטר יושב על זנבם. כמובן שהשימוש ברכבים המושכרים אינו מהווה תחליף לצי הרכב שמשמש את יחידות הבילוש, שבמרוצת השנה האחרונה הצטייד גם בסקודה סופרב.

התשובות גם במכרזים

במכרזים למכירת כלי רכב משטרתיים שמתפרסמים מעת לעת ניתן למצוא כלי רכב רבים שמגיעים לכוחות האכיפה. עיון בנתוני המכרז מלמדים כי תחת המותג יונדאי בלשים ברכבים מדגם i35 , וגם i30 סטיישן. גם רכבי קיה מדגם ריאו וסורנטו משרתים את הבלשים. המותג טויוטה מככב גם הוא ברשימת רכבי הבילוש, כאשר מלבד בקורולה, גויסה די מזמן גם אוונסיס (והרבה לפני קרינה, למי שזוכר) וכך גם בדגמים די מפתיעים כגון אוריס סטיישן, יאריס היברידית, טויטה ראב 4 ואפילו בפריוס. במקרה שארע בשכונת מאה שערים בירושלים, בלש משטרה מחופש לחייל חרדי הסתובב ברחוב כאשר עשרות ילדים צעקו אחריו "חרד"ק". בשלב מסוים זינקו בלשים מרכב הפריוס התמים ועצרו את הבחור.

הסוואה

במקרים רבים, ובמיוחד בכאלו בהם מדובר על איזור מסוים עם פוטנציאל להפרות סדר, מעבר לשימוש ברכב אזרחי, מסווים הבלשים את פעילותם באמצעות הדבקת מדבקות וסממנים שמשווים לרכב מראה "מקומי". כך למשל, היה במקרה בו הבלשים הגיעו בשני רכבים אזרחיים המותאמים לחייהם של התושבים; אחד מהם,היה מדגם וורסו עם מדבקות הקשורות למאבק על ארץ ישראל והר הבית ובתוכו בלש ובלשית שהתחפשו למתנחלים. שיטה נוספת ונפוצה מאוד היא גם הסוואת רכבים באמצעות תליית שלט למכירה. מתוחכם, אבל מוכר.

הצבע הלבן הקלאסי אינו האינדיקציה היחידה על פיה אפשר לזהות האם מדובר על רכב בילוש; יותר ויותר רכבים מוזמנים מהיבואן או מחברת הליסינג כאשר הם צבועים באפור, כחול ותתפלאו - גם כסף מטאלי - אחד מהגוונים המבוקשים בישראל. ומה לגבי מוניות? אז תתפלאו, מעת לעת עושה המשטרה שימוש גם בהן. לא ברור האם מדובר על מונית מסוימת שנמצאת בשירותם או במספר רכבים שונים, אבל דבר אחד בטוח, גם השיטה הזו הופכת להיות נפוצה.

החלפה תדירה

ומה לגבי סוגי הרכבים אותה שוכרת המשטרה? שוחחנו עם מספר נציגי שירות בחברות להשכרת רכב וניסינו להתחקות אחר דפוס פעולה קבוע בבחירתם הדגמים והחברות, אולם לא הצלחנו, היות והרכבים מושכרים לא פעם על בסיס הזמינות בסוכנות. וכך למשל, איש מכירות מספר לנו על שברולט ספארק שמושכרת לעיתים קרובות לימ"ר כמו גם יונדאי סניק, וגם סוזוקי באלנו בו עושים שימוש תכוף.

ואם בפלילים וכלי רכב עסקינן, שבועות קודם לכן פרסמנו כתבה שעסקה בשיטות באמצעותן מסליקים סוחרי הסמים את הסחורה בכלים דו גלגליים, אולם במסגרת הפירוט לא כללנו שיטה רווחת מאוד עליה סיפרו לנו בעקבות הפרסום. ומה היא אותה שיטה באמצעותה מצליחים הסוחרים לשנע את הסחורה באופן בטוח יחסית? התחזות לשליחי פיצה: אין שום סיבה לשוטר לעשות חיפוש בארגז של שליח פיצה ובטוח שלא בתוך התא של הכפפות. מה יש לו לחפש שם? הוא לא חושד שאתה מסליק לחם שום, אז השיטה הזו די יעילה ודי פופלארית" אומר לוואלה רכב גורם שמעורה בענף; "סביר להניח שאחרי פרסום הכתבה הזו, הם ימצאו שיטה אחרת, אני ממש לא מודאג, וגם לא ממש אכפת לי לשרוף את השיטה הזו בגלל שהמשטרה כבר מכירה אותה, אז הגיע הזמן שגם השליחים שמשתמשים בה ימצאו שיטה בטוחה יותר".

"אני מציע למשטרת ישראל למקד את הקשב שלה ואת מאמציה להתמודדות עם האיומים האמיתיים על החברה הישראלית במקום להשקיע מיליונים בשביל לרדוף אחרי סוחרי פרחים", אומר יאיר רביב, יו"ר עמותת קאנה, העמותה הישראלית לקנאביס אחראי: "אני לא מכיר מישהו שמת מצריכה של קנאביס, אבל מכיר באופן אישי רבים שמצאו את מותם על הכביש. רק לגליזציה של קנאביס תגרום למשטרה להשקיע את מרצה בסכנות הממשיות על חיינו".

Support Ukraine